Hejsan,
Har sedan tidigare Guppy-yngel som nu börjar bli större o större...
Växer som tusan gör dom [:-94]
Nu till min fråga:
Jag har just nu två plastterrarium med yngel i, ett där de är ca 1,5-2 mån gamla o ett där de fortfarande är relativt små (födda i nov o dec.)
Jag har just nu ett 112 liters i vardagsrummet, med lite blandade fiskar i och så har jag dessa två plastterrarium på 35 liter vardera. I sovrummet har jag ett 50-liters med vuxna Guppys.
--------------------------------------------------------------
Jag hade tänkt mig att om-organisera lite. Ska skaffa ett 112 liters till att ha i vardagsrummet, dit kommer jag att flytta mina vuxna Guppys. Och så ska jag ha ynglen i sovrummet, i det gamla Guppykaret (50-liters) och ett nytt på 50 liter det oxå...
Nu till frågorna:
Hur gör jag för att flytta ynglen så skonsamt som möjligt?
Jag har ju ett kar som redan är "inkört" dvs. det gamla Guppykaret, men det andra kommer att startas helt nytt...
---------------------------------------------------
Jag hade tänkt att ev. göra så här, och vill gärna höra era synpunkter o tips:
Tänkte ta en del vatten från Guppykaret i sovrummet till det nya 112-liters, frågan är bara HUR MYCKET jag ska ta???
Eftersom ynglen ska flytta in där, så ska där kanske vara lite "inkört" vatten kvar? Jag kommer givetvis att ta ynglens vatten o flytta till 50-litaren...
Om jag kanske gör så att jag låter 15 liter vara kvar i Guppykaret o sen fyller på med Ynglenas vatten (35+15=50), eller vad tror ni?
För sen måste jag ju tänka på att dom vuxna oxå skall flyttas, så jag vill ju ha med deras inkörda vatten till det nya karet+fylla på med nytt...
Jag har ju som sagt yngel som är olika gamla... Vilka bör flyttas till vilket kar, tänkte att de som är mindre kanske är känsligare än de som är lite större?
Så man kanske ska flytta de minsta till det gamla Guppykaret o de största ynglen till det nya?
--------------------------------------------
Många frågor på en gång...
Och jag ser oxå att det blev kanske lite rörigt, men klockan e ju ändå nästan sex på morronen [;)]
Hoppas nån av Er kan klura ut min lilla röra ändå o kanske ge mig lite tips och råd [:-100]
Mvh. Sara