Yngeldrömmar...

#1 - 15 februari 2008 18:36
Verkar som alla mina Glossolepis incisus (9st) har blivit könsmogna, hanarna jagar varandra ständigt och ibland så ser jag lek med någon av honorna. Från början så var dom lika stora som mina 3 Guldgurami, men nu är regnbågshanarna betydligt större och har väldigt vacker orange färg, kul! Ska köpa ett litet akvarium och försöka få dit två hanar och en hona och sätta ner en lekmopp, yngel vore spännande... Antar att det inte är helt lätt att fånga upp enskilda fiskar ur ett 450L kar? Några tips?:)
#2 - 20 februari 2008 23:02
Prova att hänga ner en lekmopp i en hörna på karet dom går i och kolla om du fått rom varje dag. Dom leker på morgonen, så det är risk att dom äter av rommen under dagen. Men prova går ju. Ser du att det finns rom bland trådarna är det nästan lättast att flytta moppen till ett yngelkar. Sen kläcks rommen på någon vecka-10 dagar någonting.
Rommen är glasklar och ca 1 mm i diameter. Rätt lätt att se när man väl sett det första kornet. Jag använder en mopp av svart syntetgarn, väldigt lätt att se rommen i den.
Jag bifogar en nytagen bild på två av mina Glossoyngel. Dom växer väldigt sakta, är ca 15 mm nu. Minns inte på rak arm hur gamla dom är.
#3 - 21 februari 2008 16:02
Sonja skrev:
Prova att hänga ner en lekmopp i en hörna på karet dom går i och kolla om du fått rom varje dag. Dom leker på morgonen, så det är risk att dom äter av rommen under dagen. Men prova går ju. Ser du att det finns rom bland trådarna är det nästan lättast att flytta moppen till ett yngelkar. Sen kläcks rommen på någon vecka-10 dagar någonting.

Rommen är glasklar och ca 1 mm i diameter. Rätt lätt att se när man väl sett det första kornet. Jag använder en mopp av svart syntetgarn, väldigt lätt att se rommen i den.

Jag bifogar en nytagen bild på två av mina Glossoyngel. Dom växer väldigt sakta, är ca 15 mm nu. Minns inte på rak arm hur gamla dom är.

Tack för tips, mina hanar börjar bråka om vem som är störst och vackrast(rödast) Dom leker flera ggr om dan. även på kvällen. Det roligaste är att dom förmodligen trivs i karet, har en del problem med alger, men det är väl egentligen ett kosmetiskt problem, fiskarna bryr sej inte!:)
#4 - 21 februari 2008 21:53
Dom är ju så charmiga. Hur mycket dom är kaxar mot varandra gör dom inte illa varandra. Dom är så snälla så, och vackra och livliga. Visst är dom läckra när dom byter färg, det har du sett va? Och fort går det.
#5 - 21 februari 2008 23:11
Glossolepis incisushanar

Jag måste visa mina fina grabbar :D Dom är som ler och långhalm. Håller alltid på och stilar för varandra, spänner fenor och ändrar färg. Jag läste någonstans att en trio med två hanar och en hona är minimigruppen. Då får honan vara ifred för det mesta medan hanarna håller på. Det stämmer bra på den här trion i alla fall.
#6 - 28 februari 2008 18:03
Sonja skrev:
Jag måste visa mina fina grabbar :D Dom är som ler och långhalm. Håller alltid på och stilar för varandra, spänner fenor och ändrar färg. Jag läste någonstans att en trio med två hanar och en hona är minimigruppen. Då får honan vara ifred för det mesta medan hanarna håller på. Det stämmer bra på den här trion i alla fall.

Ja, dom är läckra, blev ett fasligt liv idag när jag bytte hälften av vattnet, har sett att om dom stressas, när t.ex. ett barn bankar på glaset (inte bra) så tappar alla färg och blir som strömmingar, formar snabbt ett stim och far omkring. Tycker att dom är mycket underhållande fiskar med sina färgskiftningar, även honorna växlar, ibland silver, ibland mörkare...:)

Annons