yngeldöd

#1 - 8 juli 2007 10:48
hej !
jag är ny på detta med räkor, så jag har lite frågor, jag har 10 cherryräkor i ett 12 liters kar med finmaskigt skumfilter som är luftdrivet, rådagrus i botten och lite javamossa, dom ömsar skal och ser ut att trivas, flera går med rom och även har jag sett några 1 mm stora yngel på filtersvampen och på rutansamt ibland i gruset, men sen försvinner dom och ibland ser jag nån liten död i gruset när jag kollar med förstoringsglas, någon som har nån teori om varför dom dör ? ett tag trodde jag att det var svampen som var för grov för ynglen kröp in i den så jag bytte till en superfin svamp men har inte märkt att det har hjälpt !!
en fråga till . jag har ett identiskt 12 liters till med 12 cherry i där är räkorna något mindre men är väldigt passiva rör sig väldigt sällan till skillnad mot det andra jag har, förslag ? är dom kanske aktivare ju större dom är
Börge från Dalsland
#2 - 8 juli 2007 11:32
Räkor är mycket känsliga mot gifter - så har du t ex nyinköpta växter hos dem, kan de dö av rester från gödning och ogräsmedel. Ett bra räkkar ska vara ordentligt inkört (gärna med alger) och växter som hunnit lakas ur under en längre tid. En handlare jag pratade med hade en bra teori: även fall växten var "giftfri" på utsidan (sköljd osv) så "läckte" den om man bröt av ett blad eller det gick hål på stjälken. Koppar, nitrit och nitrat är också dödligt i höga doser. Apropå aktivitet så är de helt klart mer aktiva som "vuxna" - mina små gömmer sig mest, av naturliga skäl...
#3 - 8 juli 2007 12:02
tack för svaret men det gav ju tyvärr inte svar på frågan, den lilla javadutten är ett år gammal och vattnet togs från ett inkört kar men man kan kanske köra växtfritt, fast dom gillar att klättra i den, vad har ni för bottensubstrat i era räkkar?
#4 - 8 juli 2007 13:28
Jag har engelsk sjösten..

Har du kollat nitrit och nitrat???

Har du vattenberedningsmedel???

Kan du ha matat för lite??? Småttingarna hittar inga matrester efter de vuxna då.. Jag fick lära mig att mata 2 pellets på 10 räkor men då har jag de där större röda "Tropical Shrimp Sticks", inte de där små... Fisk flingfoder eller fryst artemia och cyclops är också bra för småttingarna... ;)
#5 - 8 juli 2007 13:37
Nähä? Vad svarade jag på då? Jag gav olika möjligheter till att dina räklingar dog (gifter, nitrit, nitrat, koppar) ... och varför de andra är inaktiva... men men - strunt samma.

tack för svaret men det gav ju tyvärr inte svar på frågan,
#6 - 8 juli 2007 15:06
Mamma Mia skrev:
Nähä? Vad svarade jag på då? Jag gav olika möjligheter till att dina räklingar dog (gifter, nitrit, nitrat, koppar) ... och varför de andra är inaktiva... men men - strunt samma.

sorry ! jag menade inte riktigt så utan jag menade att det inte var nystartat och att jag har bra vattenvärden, jag var lite otydlig, jag borde ha uttryckt mig ung så här, jag har uteslutit orsakerna du angav så det måste bero på något annat, istället ! vad beträffar fråga 2 så är jag jättenöjd med svaret, fokuserade mest på "dödsakvariet" så återigen ursäkta, menade inte alls att verka snorkig
Börge från Dalsland
#7 - 8 juli 2007 17:09
Hur länge hade karet varit igång då? Tänkte på det du skrev om att du tog vatten från ett inkört kar.
Hur mycket matar du och med vad? Hur mycket vattenbyten gör du och hur ofta?
#8 - 8 juli 2007 19:30
Sonja skrev:
Hur länge hade karet varit igång då? Tänkte på det du skrev om att du tog vatten från ett inkört kar.

Hur mycket matar du och med vad? Hur mycket vattenbyten gör du och hur ofta?

karet har varit igång ca 6 månader byter lite vatten 2 ggr i veckan ca: dom är ju inte förtjusta i stora vattenbyten enligt petshrimps hemsida. matar gör jag med flingor, fast dom borde kanske ha lite mer "grönt" algtablett kanske ?
#9 - 8 juli 2007 19:33
Eller kanske räkpellets? Räkor är väl ändå inte fiskar?
#10 - 8 juli 2007 20:15
Som Maria sa, räkpellets...

karet har varit igång ca 6 månader byter lite vatten 2 ggr i veckan ca: dom är ju inte förtjusta i stora vattenbyten enligt petshrimps hemsida. matar gör jag med flingor, fast dom borde kanske ha lite mer "grönt" algtablett kanske ?

Karet är lite litet, har du kollat nitrat??
Jag byter 7 L 2 ggr i veckan av 25 L alltså 30% per vecka i 2 omgångar... Mitt kar räknas som 30 L men sen har man ju sand osv...

Senaste tiden har inte jag heller fått behålla småttingar och jag tror att det beror på att de är för många nu, jag ska sälja 40 st snart annars skulle jag ha plockat ut dem redan... Mina nitratvärden ligger på okey men högre än stora karet, jag tror att räkorna är känsligare eller så beror min förlust senast tiden på att det har varit för mycket slagsmål om maten.. Men jag tycker att karet känns smutsigt så jag försöker att dammsuga sanden och göra rent filtret ofta... [:o]
#11 - 8 juli 2007 21:29
Jag kan bara skriva hur jag gör. Bor i sthlmstrakten som har väldigt bra räkvatten. Jag byter minst 50% direkt från kranen, lite svalare än det jag tappat ut, och det här gör jag lite knappt en gång i veckan. Ibland kan det gå nästan 2 veckor men då får dom inte mat varje dag. Men när dom får så hivar jag i rätt mycket och då blir det blandat med räkpellets, fryst artemia, fryst räkmix och smått granulatfoder.
Dom äter allt, inte bara grönfoder alltså så vanligt flingfoder borde funka bra om du växlar med lite annat ibland.
#12 - 8 juli 2007 21:44
Vi kör på samma spår, mellan 30-50% en gång i veckan. Matar lite sporadiskt, men relativt regelbundet. Flingor, granulat, räkmix & grönsaker.
#13 - 9 juli 2007 07:13
tack för era intressanta svar:) då kanske det inte är så kinkigt med stora vattenbyten i alla fall som det sas i artikeln jag läste, räkynglen e ju bara 1 mm stora, ändå behövs inget specialfoder typ extra finmalt, dom får i sig ändå menar ni ?
visst är det så att det är svårare att hålla bra vattenkvalitet i ett litet kar så dom får nog flytta till ett 37 liters istället !
har även ett 54 liters med 5 blå dvärghumrar i vad kan man förvänta sig av dessa små gynnare ? nån som lyckats få yngel av sådana, mina är ca:4-5 cm långa nu, dom blir väl dubbelt upp eller ?
verkar lättare med mina olika paletter (subocellatus, nigeria red & green, pulcher o.s.v) rejäla yngel som man ser UTAN förstoringsglas, fast räkorna e ju förbaskat söta får jag säga, så inte ger jag upp än i alla fall
hälsn.. Börge från Dalsland
#14 - 9 juli 2007 07:19
Jo jag brukar ibland ha i lite finmalt yngelfoder när jag vet att det finns nykläckta yngel i karen. Men inte alltid. Man får ju vara lite försiktig att man inte matar för mycket heller, men iom att jag får det att funka med stora vattenbyten så håller sig vattnet fräsch även om jag matar på rätt bra. Men jag matar inte varje dag som sagt.
#15 - 9 juli 2007 19:09
Jag ger också smått...

När de är nya.. Smular flingfoder under ytan som till fiskyngel och ger fryst cyklops... ;)
#16 - 10 juli 2007 10:41
tack tack ! såg en massa små på filtersvampen som såg pigga och fina ut hoppas dom klarar sig, släpper honan alla yngel på en gång eller tar det några dagar, nån som vet ?
hälsn Börge från Dalsland
#17 - 10 juli 2007 12:10
Jag ger även mina räkor grindalsmask. Då jag ger mina fiskar det. Då var det en lite räkbebis på dryga 2mm som gick i närkamp med en mask. Den åkte lite hips och haps men släppte inte sitt ''byte''.
Sen har jag 3 olika räkfoder för räkor så att jag kan variera. Sen kan det bli någon grönsak lite då och.
Byter drygt 50% av mitt vatten och passar på att gallra ut lite flytväxter som ser risiga ut. Häller i svalt vatten.
#18 - 10 juli 2007 19:18
Jag tror att honorna släpper ynglen rätt fort. Någon gång har jag sett någon hona som verkar gå med bara ett fåtal utveckade romkorn kvar, men det är inte ofta jag sett det och då har jag rätt många räkor ;)

Mina äter också grindalsmask. Jag såg också att räkorna blev galna när jag matade småfisk (Boraras brigittae) med grindal. Räkorna, tiger, simmar upp och hugger maskarna när de faller ner mot botten. Även CR är tokiga i mask medan körsbär och WP inte blir riktigt lika galna konstigt nog.

Annons