Yngeldöd

#1 - 7 juli 2007 07:55
Hej!
Jag har ett yngelakvarium på drygt 40 liter. Till för en vecka sedan simmade här ett tjugotal svärdbäraryngel, av 2-4 centimeters längd, samt ett litet malyngel av samma längd. Jag hade ingen pump i akvariet när de var riktigt små men för en vecka sedan installerade jag en. Jag monterade också på en slangstump, vid utblåset, för att minska cirkulasionshastigheten på vattnet. Efter en timme började dock några av ynglen att vila på bottnen. Jag stängde då av pumpen. Efter ytterligare några timmar ligger alla yngel på bottnen och vilar. Efter ett dygn kan de inte röra bakkroppen och de simmar enbart med hjälp av bröstfenorna. Avföringen är vit och trådliknande. Tre dygn senare är alla svärdbärare döda! Malynglet är nu ensamt kvar.
Frågan jag ställer mig är: varför dog dom? Blev cirkulationen trots allt för kraftig för fiskarna eller rubbades balansen i vattnet när jag startade pumpen?
#2 - 7 juli 2007 12:02
Var pumpen nyköpt eller gammal? Om den var gammal och inte rengjord ordentligt så kan ha kommit ut bakterier i vattnet som inte ynglen klarade.
#3 - 7 juli 2007 12:37
man måste ha pumpen på hela tiden och den ska sitta i akvariet innan man börjar att ha fisk i karet och få igång kvävecyceln! dina yngel dog antagligen av nitritförgiftning!
#4 - 7 juli 2007 13:24
Katina skrev:
Var pumpen nyköpt eller gammal? Om den var gammal och inte rengjord ordentligt så kan ha kommit ut bakterier i vattnet som inte ynglen klarade.

Men om man har ett gammalt filter som är torkat borde väl alla bakterierna ha dött i det då?
Bilagor:
#5 - 8 juli 2007 08:07
Tack för svaren!

Pumpen var sprillans ny och av minsta modell.
Om det var nitritförgiftning varför klarade sig malen så bra? Den stormtrivs med den nya situationen och är framme hela tiden nu.
#6 - 8 juli 2007 11:13
malar e seglivade rackare

råkade ut för samma jag med 60st molly yngel utplånade på 1v medans malen va helt frisk

Visade sig senare va jag som klantat mig,
när ja byggde om filtret tänkte jag inte på skruven ja satte i filtret för o hålla ihop det .... koppar e inte bra som sagt..

Annons