yngeldöd

#1 - 11 november 2006 14:44
hej, jag har i lite olika akvarier (30liters) olika kullar av bl.a svärdbärare, platy och molly. och ibland så dör det ett par yngel om dagen tills det bara är ett tiotal kvar av en kull, andra gånger kan man mista en eller ett par yngel av 35 st bara, har just nu en sån kull med 35 platy som snabbt sjunker i antal, täta vattenbyten och ingen mätbar nitrit, ändå dör det många, matar 2-3 ggr per dag, visst ligger det lite foderrester kvar tills dagen efter ibland, kan det vara så att dom rent av får för mycket mat, vad är eran uppfattning
#2 - 11 november 2006 17:47
många yngel är svaga i sig eftersom dom är avlade på sina släktingar

typ syskon som får yngel sen parar sig dom syskonen osv osv ...... men du kan ju börja med o mata sparsamt mat ska inte ligga kvar på botten till dagen efter
#3 - 11 november 2006 17:51
Har du dem tillsammans med de andra stora fiskarna i väl inkörda akvarium, eller i "yngelakvarium"? Eller har du flyt-yngelkar?

Den lilla erfarenhet jag har av yngel (platy), är att de verkar klara sig bäst i sina "föräldraakvarium", om inte annat så i flyt-yngelkar tills de vuxit sig för stora för vuxenfiskarnas munnar...

Första kullen jag fick (17 st) flyttade jag över ganska snabbt i mitt 20 -litersakvarium. Jag var jättenoga med vattenbyten och gjorde allt jag kunde - men de bara dog ett efter ett!! :(

Sedan dess har jag haft yngel i ett flytakvarium med genomströmning,
- i "mamma-akvariumet". Inte många men några stycken åt gången.
Har HITTILLS inte mist ett enda ett. Släppte ut det största häromdagen...
#4 - 11 november 2006 19:02
ynglen går i födkassen kanske en vecka sen flyttar dom till ett yngelkar med svampfilter, som jag kramar lite ihop med filterpatronen från ett fungerande större kar, har gjort som nån här sa att låta dom vara i yngelkassen ett litet tag och sen släppa ut dom i föräldrarkaret igen med mycket javamossa, och visst klarar sig en del yngel men jag tyckte att det vore kul att föda upp kullar separat, just för att senare kunda blanda in andra fiskar sen som inte är släkt, så naturligtvis kan det ju vara så att om man köper som i mitt senaste exempel, en platy så kan det ju vara inavel i många led förståss
#5 - 11 november 2006 21:19
ynglen går i födkassen kanske en vecka sen flyttar dom till ett yngelkar med svampfilter, som jag kramar lite ihop med filterpatronen från ett fungerande större kar

Det var exakt så jag gjorde med kullen som dog.. :(

Jag har tänkt att testa en variant där jag hela tiden har ett "yngelakvarium" igång och väl inkört. Och sedan när det är väl inarbetat släppa i yngel.
Ska "köra in" mitt 20 - liters ordentligt efter all medicinering jag hållt på med där (haft det som "sjukhus"). Och sedan alltid ha någon fisk i som håller bakteriekulturen igång. Få se om det då går bättre...skulle också vilja lyckas med en hel kull!

Tror små yngel har det jobbigt i nystartade "burkar" [B)]
#6 - 11 november 2006 21:30
menar du att du skall ha fisk i det jämt ? och sen flytta dom när det är dags att sätta i yngel,för om det går utan fisk i så försvinner väl dom "goda" nitrifikationsbakterierna väl
#7 - 12 november 2006 08:12
menar du att du skall ha fisk i det jämt ? och sen flytta dom när det är dags att sätta i yngel,för om det går utan fisk i så försvinner väl dom "goda" nitrifikationsbakterierna väl

Ja - det var så jag tänkte det :p
Just nu går mal & kampfisk i det, och kampfisken kan jag flytta tillbaks till platyakvariet.

Det är bara en teori jag har, men jag TROR det behövs en väl inarbetat akvariummiljö för att känsliga små yngel ska klara sig bättre....
Bilagor:

Annons