Yngelbur eller vagga?

#1 - 3 oktober 2004 18:35
Hej!

Som synes i annan tråd har mina mollys börjat yngla av sig. Dags att köpa nåt att rädda undan ynglen i. Skall jag ha en sådna nätbur som man hänger över kanten på akvariet, eller en sån där vagga som man lägger honan i så att ungarna kan rymma från henne? Både och? Eller finns det något ännu bättre som jag inte sett?

Är nätbur i stora akvariet, eller yngelbur vid sidan av bäst?
#2 - 3 oktober 2004 19:12
Ett nät (födkasse - kan fixas till för 10 kr) i ett akvarium utan annan fisk är givetvis det bästa.
Både mamma och övriga fiskar är sugna på levande foder...
#3 - 3 oktober 2004 19:33
Letat runt lite på nätet nu och tittat på födkassar. Man lägger alltså den blivande mamman i en sådan, och plockar ut henne efter att hon fått yngel? Hur förhindrar man att hon äter ungarna i födkassen innan man kommer hem från jobbet/vaknar?
#4 - 3 oktober 2004 19:36
:P man tar en chansning... idag födde min svärdbärarhona... hade hon i yngelkasse .. en tät plastburk... men man får ju riskera ... 30 eller 32 yngel... det kvittar det hon äter upp... så lite..
#5 - 3 oktober 2004 19:39
Man räknar med att hon blir mätt alltså? :) En sån där delad yngelbur med galler (typ JBL 2 in 1) är inte bättre?
#6 - 3 oktober 2004 19:43
Jag tillverkade en egen födkasse genom att köpa en håv med 25 cm i diameter och hål på drygt 2 mm på Storcks lågprisvaruhus för 10 kr.

Sedan klippte jag av skaftet och plattade till håven och satte den i ena hörnet av ett mindre akvarium.
De yngel som inte stannar med mamma klarar sej...
Och komihåg mamma är hungrig så två yngel räcker inte långt...

EDIT: syftningsfel
#7 - 3 oktober 2004 20:21
nej Söos ... fiskar blir inte mätta... de har inte den funktionen men man räknar med att hon inte kommer åt så många iom att ynglena är ganska starka trots att de just fötts.. Jag använder det för att jag har det hemma och det funkar.... men jag är säkerligen övertygad att yngelkassen, den med nät är bäst om man har ett akvarium till övers... lycka till med ynglena!
#8 - 3 oktober 2004 20:24
ett annat hett tips är FLAJ-back... som man köper på ikea... ska försöka leta upp sidan där personen berättar hur den gjort... varit på zoopet innan men vet inte vart...

Edit:

Hittat!
http://www.bostream.nu/blue/aib/
http://www.bostream.nu/blue/aib/texter/flaj.html
#9 - 30 januari 2005 10:57
länkarna fungerar inte... hur göra?
#10 - 30 januari 2005 11:18
[QUOTE=Kamphona]länkarna fungerar inte... hur göra?[/QUOTE]
Alla länkar från gamla zoopet forum tycks inte fungera för klickning.
Tag och kopiera texten och klistra sedan in den i web-browserns adressfönster.
Den borde funka då om den fortfarande är giltig vill säja.

Det gäller även länken i din signatur by the way
#11 - 30 januari 2005 12:52
ok, jag gjorde som du sa, men länken kanske inte längre är aktuell...

hur fixar jag min länk till en klickbar vesion då? =)

/tack!
#12 - 30 januari 2005 12:57
Redigera om signaturen kan kanske räcka - det måste på något sätt få url-taggarna. Jag bara klistrade in din länk i meddelandet nedan så kände zoopet igen att det var en länk och satte dit url-tagarna
http://kamphona.blogspot.com/

Annons