"Yngelbur"

#1 - 2 mars 2008 18:16
Idag köpte jag en "yngelbur"(vet inte vad det heter) för typ 50:-.
Den ser ut så här:
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320679&cr=1
Ska jag lägga i honorna i den nu (det är ca 1 vecka kvar tror jag för det har gått lite mer än tre veckor sedan de blev gravida) ?
Eller ska jag vänta?

Jag vet att guppysar får yngel hela tiden så det är kanske ingen idé att rädda några yngel, men det är första gången de ska få yngel (hos mig iallafall) och jag vill ha iallafall minst 2 överlevare..
Men eftersom guppys äter upp sina yngel så kanske det inte är någon idé att ens lägga dem i "yngelburen"?

// Sofie
#2 - 2 mars 2008 18:20
lägg honan där om nåra dagar. lägg i lite växter/mossa i "buren" så dom kan gömma sig
#3 - 2 mars 2008 18:22
Enligt mig har du valt fel yngelkasse. Det är ganska stor chans att mamman som födde ynglerna kommer att käka upp dom på några minuter.
Det ä nog bäst att låta dom föda fritt om det inte är så att du har masspr av glupsga ciklider, barber eller tetror. Jag har alla tre så jag använder en yngelkasse med två bottnar :p När mamman fött ynglerna faller dom ner genom ett galler och på så sätt karar sig ifrån sin glupska mamma ;)

Vad har du för fiskar utom guppysar i akvariet?
Har du mer än ett akvarium?

Om du svarar på dom frågorna kan jag hjälpa dig mer :D
Bilagor:
#4 - 2 mars 2008 18:31
Dessa fiskar har jag:
(61-liter)

2 slöjstjärtar ca 5 och 7 cm
1 golfboll ca 4 cm
2 ballongmolly ca 3,5 cm
2 fantomtetror ca 2,5 cm
5 guppys (2 hanar & 3 honor)
2 vanliga sugmalar ca 3 cm (vet inte vad de heter, men de är ganska mörka och typ leopardmönstrade)

// Sofie
#5 - 2 mars 2008 18:39
Jag glömde den sista frågan..
Njae.. jag har en liten skål på bara 6-liter.
Jag hade dem där förut men de blev så stressade så jag flyttade tillbaka dem.
Nu använder jag den som "nödskål" istället, ifall nån fisk skulle bli skadad eller så.
Jag hade en guppyhane däri nyligen för att en annan fisk hade bitit av en bit av hans fena men han har repat sig nu :)

// Sofie
#6 - 2 mars 2008 18:39
Malarna kan vara en ancistrus eller en pleco ;)

Okej. Jag skulle lägga i massa växter i karet och låta en hona föda fritt en gång. Om inte det skulle funka skulle jag stoppa in henne i en yngelkasse och lägga i växter i den.
Annars om du vill ha många yngel så skulle jag köpa ett 40l akvarium och flytta över honorna där för att föda och sedan lägga tillbaka dom i 61l karet ;)
#7 - 2 mars 2008 19:05
Okej. Tack!
Jag tänkte köpa mer växter idag men det var så dyrt där jag var.
Vad för slags växter ska jag ha?
Just nu har jag Javamossa och några andra hårdbladade växter.
Bilder på karet och mina fiskar om du vill se:
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320952&cr=1

// Sofie

Annons