yngelätande malar!?

#1 - 21 juni 2006 18:54
hade ett kort tag några ancistrusar (3st cm 6 cm) o en gyrinocheilus aymonieri i mitt mbuna yngel kar. har försvunnit en massa yngel på sitone o fundera på om det kan va nån av malarna? vad tror ni?

mvh christoffer
#2 - 21 juni 2006 19:56
inte ancistrusarna.. isf den andra, det tror jag iaf
#3 - 21 juni 2006 21:21
Ja, kinesiska algätaren är en möjlighet men... du har inte möjligen någon/några yngel som helt plötsligt börjat växa mycket snabbare än de andra, och redan är, sisådär, tre gånger större än de som försvinner?
#4 - 22 juni 2006 14:33
förstår inte riktigt vad du menar:(
Guest
#5 - 22 juni 2006 15:30
choffe vilken storlek är det på ynglena? hur många yngel är det?

om dom är många och små i ett kar kan dom dö av att dom inte fått tillräckligt med mat, och i sin tur kommer malarna fram och glupskar i sig dom döda fiskarna
#6 - 22 juni 2006 19:13
[quote=Lutt]choffe vilken storlek är det på ynglena? hur många yngel är det?

om dom är många och små i ett kar kan dom dö av att dom inte fått tillräckligt med mat, och i sin tur kommer malarna fram och glupskar i sig dom döda fiskarna[/quote]
det var 26 st från början o 2 dagar senare var det knappt 10 st[xx(] under dom 2 dagarna så hade jag fixat ett annat akvarium så därför va malarna i de större karet flyttade till det lilla(samma som ynglen va i). kan de va malarna? borde väll va dom?!

mvh christoffer
Guest
#7 - 22 juni 2006 23:16
[quote=Choffe]det var 26 st från början o 2 dagar senare var det knappt 10 st[xx(] under dom 2 dagarna så hade jag fixat ett annat akvarium så därför va malarna i de större karet flyttade till det lilla(samma som ynglen va i). kan de va malarna? borde väll va dom?!

mvh christoffer[/quote]

choffe du har nog svaret själv..hur är det nu när du flyttade malarna lugnt eller?

kom själv ihåg för något år sen när jag hade ca 50-60st jack dempsey yngel i ett 70L...då släppte jag i ett lekpar av ancistrus...någon dag senare var gruppen halverad, ynglena flämtade och det var ingen tvekan om att det var malarna som hade skitat ner akvariet och givit dom andra firrarna en rejäl nitrit chock
#8 - 24 juni 2006 15:06
tja. det gick väll rätt fort när jag "släppte" ner malarna...

när du sägert så flämtade faktiskt mina yngel me:( men de finns ju inget o göra åt...shit happends!

mvh christoffer

Annons