yngelakvarium??

#1 - 15 november 2007 19:07
Har nyss sett att jag har fått 10 nya friska svärdbärar yngel..

Jag tror jag snart måste köpa mig ett bra yngelakvarium till dom nya som kommer nästa gång, så nu är min fråga.

Kan ni ge mig några bra yngelakvarium???

Ev. några som vet vart man köpa bra billiga yngelakvarium i norrköping??
#2 - 15 november 2007 19:29
Har du någon Djurmagazinet i närheten? De kör just nu 54 liters akvarium med tillbehör för 499:- och det är ju lagom som yngelkar.
Annars är det väl Blocket (fast här kostar karen på Blocket mer än nya..).
#3 - 15 november 2007 20:20
lili76 skrev:
Har du någon Djurmagazinet i närheten? De kör just nu 54 liters akvarium med tillbehör för 499:- och det är ju lagom som yngelkar.

Annars är det väl Blocket (fast här kostar karen på Blocket mer än nya..).

Lätt ju bra det där,,,, jo jag har djurmagazin rätt så nära..fast dok ingen bil.. fast det går ju buss ;)

tillbehör är väl just bara pump, m,m inte gruset va...
hur stor är den i ( cm bred cm längd ,osv )

TAck för tipsten
#4 - 15 november 2007 20:53
elinj skrev:
Har nyss sett att jag har fått 10 nya friska svärdbärar yngel..

Jag tror jag snart måste köpa mig ett bra yngelakvarium till dom nya som kommer nästa gång, så nu är min fråga.

Kan ni ge mig några bra yngelakvarium???

Ev. några som vet vart man köpa bra billiga yngelakvarium i norrköping??

´vad bra att det finns någon sm förstår att yngel behöver ett eget kar och inte kan trängas i ett yngelkar (sånt som flyter vid ytan)
men jag ska inte kritisera då jag själv har varit där :) tips är mycket växter då balansen är lättare att hålla ;)
#5 - 15 november 2007 21:12
Janina skrev:
´vad bra att det finns någon sm förstår att yngel behöver ett eget kar och inte kan trängas i ett yngelkar (sånt som flyter vid ytan)

men jag ska inte kritisera då jag själv har varit där :) tips är mycket växter då balansen är lättare att hålla ;)

men vad är det minsta liter mängden man kan ha för att yngelna ska känna väl sig bra?
#6 - 15 november 2007 21:20
ja det beror på, om du har svärdbärare så är det ju ganska säkert att du kommr få fler yngel så satsa stort, hellre för stort än för litet, och sen så kommer dom ju växa, jag är stamkund på våran djuraffär då jag har guppy,molly och platy så dom köper gärna in yngel när dom finns, brukar sälja dom när dom är runt 3-4 cm
ja hur många liter är en svår fråga, men jag har ett 34 L men jag känner att det är dags att köpa ett nytt snart, kanske runt 50 ?
det är ändå ganska svårt att hålla balansen i ett litet kar.... :) :)
#7 - 16 november 2007 06:08
Janina skrev:
ja det beror på, om du har svärdbärare så är det ju ganska säkert att du kommr få fler yngel så satsa stort, hellre för stort än för litet, och sen så kommer dom ju växa, jag är stamkund på våran djuraffär då jag har guppy,molly och platy så dom köper gärna in yngel när dom finns, brukar sälja dom när dom är runt 3-4 cm

ja hur många liter är en svår fråga, men jag har ett 34 L men jag känner att det är dags att köpa ett nytt snart, kanske runt 50 ?

det är ändå ganska svårt att hålla balansen i ett litet kar.... :) :)

jo jag vet det, har själv i vanliga fall 200l.. jätte lätt att sköta.

så ev.50l akvarium,
#8 - 16 november 2007 20:57
elinj skrev:
jo jag vet det, har själv i vanliga fall 200l.. jätte lätt att sköta.

så ev.50l akvarium,

50L är nog bra :) glöm inte att kolla upp med djuraffären om dom vill ha yngel så att det inte blir för många nu när alla yngel kommer att överleva :) (förhoppningsvis):):)
#9 - 16 november 2007 21:01
Det var pump, doppvärmare, vattenberdning, mat och... Hmm.. Nåt mer tror jag.
Måtten kommer jag inte ihåg. 60 cm brett, 30 djupt, 30 högt? Det är väl vanligaste måtten på 54 liter.. :)
#10 - 17 november 2007 09:19
det där låter ju bra,,, tänkte på en sak,, har ni ständigt yngel i akvariumet
( yngelakvariumet ) eller blir lite mellan rum mellan varje gång..
#11 - 17 november 2007 10:17
Jag har inte startat upp mitt yngelkar än, eftersom sambon "lånade" det till sina ciklider som inte var så snälla mot de andra fiskarna.. Så jag har inte riktigt svar på det än. :) Tänkte prova mig fram lite.
#12 - 17 november 2007 15:27
lili76 skrev:
Jag har inte startat upp mitt yngelkar än, eftersom sambon "lånade" det till sina ciklider som inte var så snälla mot de andra fiskarna.. Så jag har inte riktigt svar på det än. :) Tänkte prova mig fram lite.

mm,, ska bli kul att få hem ett akvarium utan att yngelna blir uppätna eller simmar i det trånga utrymmet i yngelkassan...

Ska bara fundera på vilken dag jag ska skaffa hem ett sådant..Om man jag ska ta det denna månad eller nästa månad,, har ju inga speciella pengar för att kunna köpa ett akvarium när som helst..

Annons