Yngelakvarium

#1 - 12 januari 2003 21:12
Hejsan alla glada laxar! (Ursäkta det dåliga skämtet...)

Min lillebror har för längesedan haft kampfiskar i ett litet plast-akvarium. Jag undrar om det ens ryms tio litet vatten i det...

Saken är den att vi argumenterar lite om nu detta är ett vettigt akvarium att ha kampfiskar i igen.

Jag förespråkar ett mycket större akvarium, minst 50 liter, medan min lillebror anser att hans akvarium skulle vara bra för ändamålet.

I ett så litet akvarium måste det ju vara väldigt svårt att hålla någon form av biologisk balans, särskilt när man inte är särskilt erfaren.

Har någon kunnig på detta forum lust att beskriva lite för och nackdelar med detta?

Tacksam för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 januari 2003 07:35
Hej,
Visst det är så som du säger att det är betydligt svårare att få en bra biologisk balans ju mindre akvariet är, men omöjligt är det naturligtvis inte för en erfaren akvarist med gott om tid.
I en liten behållare krävs det tätare vattenbyten, det är svårt med växter eftersom man gärna vill ha någon snabbväxande som hjälper till med rengöringen för att hålla borta algerna. Dessa är dock svåra (kräver mycket arbete) att hålla just pga att de är snabbväxande.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons