Yngelakvarium

#1 - 27 februari 2005 12:31
Hallå! Jag har nu fått ytterligare guppyyngel o det är redan trångt i mitt yngelakvarium där jag har ca. 60 yngel i ett 50 l akvarium m pump. Kan man förvara mina nya bebisar i ett 20 l utan pump eller behövs pump? Sten o växter nödvändigt?? Hur ofta behöver jag byta vatten om de klarar sig utan pump?
När ynglen väl börjat komma verkar det som alla flickor vill yngla av sig o jag blir utom mig av lycka....
En andra undran, är det svårt att få mollyyngel? Har 2 st flickor o en pojke men det verkar inte bli tjocka mina flickor....
Tacksam för hjälp. :D
#2 - 27 februari 2005 12:51
Ja, du kan förvara dem där ett tag. Använd levande växter så det blir lite syresättning i akvariet om du inte ska ha en pump i det och byt 1/3 vatten varje eller varannan dag. Jag hade samma problem som du med att mollysarna inte ville yngla. Lyckades bara ett fåtal ggr då jag hade dem.
//Camilla
#3 - 28 februari 2005 07:28
Ok, tack. En liten sak jag glömde fråga. Behövs doppvärmare?? Det var väl allt tror jag. Tack på förhand.
#4 - 28 februari 2005 08:08
Nej, bara du har en jämn temp. i rummet. Har aldrig behövt doppvärmare i mina akvarium upp till 70L. Lycka till.
//Camilla
#5 - 1 mars 2005 07:45
Hej igen. Imorse hittade jag 3 st yngel i min pump och ett som gömde sig i växterna. De var större än guppyyngel och mycket mörkt grå, nästan svarta men inte helt. Är det mollyyngel? Har i mitt akvarium guppy, black molly, platy, tetror och malar. Får molly bara några yngel, de var ju rätt stora...
Tack på förhand
#6 - 1 mars 2005 08:06
Mollys får ganska stora kullar, men mollysar och även en del malar äter yngel så de kan ha stykit med.
#7 - 1 mars 2005 08:39
[QUOTE=peppito]Mollys får ganska stora kullar, men mollysar och även en del malar äter yngel så de kan ha stykit med.[/QUOTE]

Hej, så du tror att det är mollyyngel, är de alltså större än guppy-
yngel???
#8 - 1 mars 2005 08:44
Av din beskrivning skulle jag gissa det men jag kan inte svara med säkerhet. Mina black molly yngel var inte så stora när de föddes, men de var mörka. Mina guppies är oftast genomskinliga. Att de är lite större när du hittade den kan även bero på att de inte är precis nyfödda utan har levt ett par dagar.
#9 - 30 mars 2005 21:51
Hej Dino...
Om du känner att du inte får plats med alla guppy-yngel så kan du ju alltid sälja en del till djuraffärer. Det kommer ju fler och fler hela tiden. Lycka till iallafall! :)
#10 - 3 april 2005 16:00
Tack för tipset. En del yngel har tyvärr dött o en del varit missbildade med spetsiga fenor, krokiga ryggar etc, så jag ska byta ut lite honor el hanar, kanske är det p g a inavel???
#11 - 3 april 2005 16:29
Många vill nog helst skylla på inavel (det blir enklare så - inte mitt fel...) men det kan mycket väl bero på miljön.
Det vill säja... Maten, vattnet, parasiter och andra sjukdomar osv.
Omväxlande vitaminrikt/levande foder? Stora regelbundna vattenbyten osv?
Och om jag förstått diskussionerna runt inavel rätt så är det förmodligen inget större problem. Och knappast när det gäller guppy som odlats så länge i akvarier...
#12 - 5 april 2005 08:39
Jag byter vatten 2 ggr/vecka och då 30%, är det lagom? Jag matar med flingfoder 2 ggr/dag och sedan mygglarver en gång/vecka. Vilken typ av levandefoder är bra?
En av mina platyn håller på att föda nu men hon verkar vilja hålla kvar ynglen för dom fastnar o sedan pluppar dom ut döda, är det för att hon är stressad eller? Har två platyhannar som är rätt så ihärdiga på att uppvakta...
#13 - 5 april 2005 09:59
jag föder upp mina guppyyngel nu i en stor plastlåda på värmegolvet.. åker i en doppvärmare vid tillfälle.. har inget filter bara en bubblare för säkerhets skull byter hälften av vattnet varje dag i ett försök att få dem att växa.. matar med flingfoder och artemia.. liten levande och en och annan stor fryst.. fast jag har nog fler yngel än du... åkte i femtio i förrgår och ska i med ca 200 till nån gång i veckan... mina fyra största honor får nu...
#14 - 5 april 2005 11:47
Jag har hört att ynglen kan skadas om man byter för mycket vatten åt gången, att cirka 30%/gång är lagom, stämmer alltså inte detta??
Någon som vet något om min stackars platy som klämmer ihjäl ungarna när hon föder...
Tacksam för hjälp.

Annons