Yngel växer olika fort???

#1 - 16 november 2006 10:00
Jag har 6 yngel från 2 olika kullar. Jag har dem på tillväxt i ett flytyngelkar - de har alltså samma förutsättningar miljömässigt allihopa!
Det konstiga är att de från samma kullar växer olika FORT?? :confused:

Jag har 3 stycken som är några veckor äldre än de övriga.
Ett av dem har jag redan kunnat släppa ut (eventuellt KAN det vara från en ännu tidigare kull), medans de andra två t.om är MINDRE än de tre som är några veckor yngre??? Hänger ni med??:D

Och av de tre yngre är det snart dax att släppa ut ett - som är större än de andra två från samma mamma...

Vad kan detta bero på????
#2 - 16 november 2006 11:00
det är ganska naturligt endel är lite mer försiktigare an andra och gömmer sig i stället för att äta sig stor
#3 - 16 november 2006 11:17
Healena skrev:
Jag har 6 yngel från 2 olika kullar. Jag har dem på tillväxt i ett flytyngelkar - de har alltså samma förutsättningar miljömässigt allihopa!

Det konstiga är att de från samma kullar växer olika FORT?? :confused:

Jag har 3 stycken som är några veckor äldre än de övriga.

Ett av dem har jag redan kunnat släppa ut (eventuellt KAN det vara från en ännu tidigare kull), medans de andra två t.om är MINDRE än de tre som är några veckor yngre??? Hänger ni med??:D

Och av de tre yngre är det snart dax att släppa ut ett - som är större än de andra två från samma mamma...

Vad kan detta bero på????

Jag vet inte varför, men jag har samma sak här hemma. Yngel ur samma endlerskull färgar ut med flera veckors mellanrum. Alla Platyyngel växer dock lika fort.
#4 - 16 november 2006 11:28
Glömde skriva att det är platyyngel jag har :D
#5 - 16 november 2006 11:30
Man kan anta att dom är befruktade vid olika tillfällen. Eftersom mamman är förrådsbefruktad så är det en möjlighet.
#6 - 27 november 2006 08:39
Har samma problem hemma hos oss. Har mängder med yngel från tre olika kullar. Hade dem först separerade i två olika babyburar så att man verkligen kunde se om de växte som de skulle. Det underliga är att fyra stycken av dessa yngel snabbt blev stora och kunde släppas ut (ca 1½ cm), medan syskonen fortfarande (!) måste stanna i babyburen för att de är så små - en del till och med mindre än sina yngre syskon. De får mat ca 2-3 gånger per dag, främst nedsmulade röda mygglarver som de älskar och alla verkar äta med glupande aptit. Ändå har de olika storlek... fattar faktiskt ingenting, men det är väl naturligt?
#7 - 27 november 2006 09:01
Tamlin1978 skrev:
Har samma problem hemma hos oss. Har mängder med yngel från tre olika kullar. Hade dem först separerade i två olika babyburar så att man verkligen kunde se om de växte som de skulle. Det underliga är att fyra stycken av dessa yngel snabbt blev stora och kunde släppas ut (ca 1½ cm), medan syskonen fortfarande (!) måste stanna i babyburen för att de är så små - en del till och med mindre än sina yngre syskon. De får mat ca 2-3 gånger per dag, främst nedsmulade röda mygglarver som de älskar och alla verkar äta med glupande aptit. Ändå har de olika storlek... fattar faktiskt ingenting, men det är väl naturligt?

Det är EXAKT samma problem jag har!!! Helst med de två jag fångade upp samtidigt som mitt största yngel Godzilla - som numera simmar fritt i akvariet sedan flera veckor tillbaka & är över 2 cm långt!
De två småttingarna blir t.om omväxta av yngre yngel...och verkar inte vilja växa till sig [B)]
#8 - 27 november 2006 09:08
så är det för mig med antagligen är det två kullar samtidigt ja tror det är så för vissa yngel har blond grundfärg som en av honorna och några andra som är mindre har grå grundfärg precis som den andra honan! fast vissa med blond grundfärg växer segare än dom andra med blond grundfärg
#9 - 27 november 2006 15:44
Har upplevt samma sak, fast med guppy. Skulle tro att det är helt naturligt.Som alla djur har man olika förutsättningar trts att man är syskon. Hade tre hanar ur samma kull där n färgade ut jättefint och blev könsmogen nästan tre veckor före den som sist blev könsmogen. Dock var det den sista som blev störst och färggrannast till slut. :D

Annons