Yngel, var?

#1 - 3 februari 2007 21:06
Har en tuggande saulosihona, om jag vill ha kvar ynglen, hur gör jag bäst? Antar att det är bäst att ha ett särskilt kar för dem men finns det möjlighet att ha dem i en yngelkasse liknande den jag har till levandefödarna? Hur stort måste karet minst vara?
Såg ett litet yngel plira ut på mig genom munnen på honan idag.
Vad matar man malawiyngel bäst med?
#2 - 3 februari 2007 22:27
Våra malawiyngel överlever många av i vårat vanliga kar. Vi matar inte med vnågot särskilt både räkmixen och den frysta artemian finfördelas tillräckligt. Skulle säga att 40l och uppåt funkar att flytta en tuggande hona till.
#3 - 6 februari 2007 18:54
Så med andra ord är det rätt kört om jag inte skaffar ett litet kar? Jag tvivlar på att malkräken låter ynglen vara om mamma släpper ut dem nångång... Hon börjar dock se lätt besvärad ut.
#4 - 7 februari 2007 10:40
En del av ynglen kommer förmodligen att klara sig ändå.
Men vill du spara större delen av dom så se till att låta dom gå i ett eget kräk. Malarna är jag inte säker på att det är nåt jätteproblem. Hade en mal i varje yngelkar jag hade förut. Ancistrus på cirka 6-7 cm, och den brydde sig inte det minsta om ynglen.

Du matar dom med artemia eller räkmix.
#5 - 7 februari 2007 21:44
Jag har ingen erfarehet av att mal skulle vara ett problem för malawi yngel.
Foder som brukar vara poppis är NLS, välkänt hos välsorterade. Brukar själv smula sönder granulat eller flingfoder..
#6 - 7 februari 2007 22:18
Nykläckt atermia är väldigt omtyckt. Dock lite mer jobb med levandefoder. Jag har nästan aldrig fått några överlevande yngel när jag inte flyttar honan trots att jag har väldigt mycket gömställen.
#7 - 8 februari 2007 10:36
Jag tror att mina små söta synodontisar som regerar över gömställena kan vara ganska hungriga av sig... Åtminstone äter de allt möjligt annat så de blir feta och fina...
#8 - 19 februari 2007 21:18
Så var dom ynglen borta... känns lite trist när gula tjejen pysslat om sina små så länge och så är de väck allihopa...

Annons