Yngel,vad är vad?

#1 - 16 oktober 2006 15:58
Jag har tre olika ungfödare i mitt akvarium(100l), dessa är Endlers Guppyn, Black Mollyn & Indianplatyn. Det har nu börjat bli en del yngel, bla efter Guppyna. Nu är det så att det finns en del andra yngel också som jag är osäker på vilka dom är efter.
Yngel efter Black Mollyn är väll svarta redan ifrån början, eller minns jag kanske fel. Dessa yngel som jag har nu är lite grådassiga i färgen så jag vart lite osäker. Hur ser Indianplaty-yngel ut som pyttesmå? Är dom gråaktiga i färgen eller ser dom mera ut som de vuxna indianplatyna? Just dessa platyn har jag aldrig haft tidigare det är därför som jag undrar.
Jag är en gammal akvarist men det är många år sedan som jag hade ungfödare sist så jag har nog glömt en del..

Hälsningar från Anneth, en förvirrad akvarist.
#2 - 16 oktober 2006 17:14
Alla mina Black Molly yngel har varit svarta från början :-) Indianplatyn är grå rätt länge och färgar inte ut förrän sent, så det är troligen yngel av indianplaty som du ser :-)

/Matsvin.
#3 - 16 oktober 2006 17:32
Tack Matsvin, då minns jag inte helt fel när det gäller färgen på Black molly-yngel.=) Det ska bli kul att följa upp de här små Platyna, det är bara att hoppas på att dom inte blir mat:) Men jag har mycket växter & gömställen så några borde ju klara sig..

Hälsningar Anneth
#4 - 17 oktober 2006 22:33
Guppy bebisarna e helt grå till färgen då de kommer till världen!!

//VIRRE
#5 - 18 oktober 2006 02:16
Blackmolly och Endlers rör inte mkt yngel.. är det ngn som går på dem så gissar jag på Indian platyn... Indian Platy yngel växer också långsammare än många andra yngel från ungfödare och tar tid på sig innan de blir könsmogna.. de har inte så brått...
Snirre skrev att guppy är grå då de föds.. jo, det är de om de inte har blond grundfärg, det soim en del kallar guldguppy... finns ju även guld endlers och de har ljusa barn då de föds, men anar att du har vanliga Endlers...
Blackmollyn är ju en odlingsform och ibland slår det genom och ungarna kan vara grå där med.. men det är inte så ofta.. men de brukar man känna igen på forumen.

Lycka till med alla dina barn...
#6 - 18 oktober 2006 04:18
Blackmolly låter inte ynglen vara, det kan jag garantera. När mina guppyhonor ska till och föda är det dom som står först i kön för att få smaka på ett eller annat yngel. Även mina endlers försöker sig på dom. Glupska små rackare.
#7 - 18 oktober 2006 11:23
Hur Guppys ser ut när dom föds det vet jag, jag blev bara lite förbryllad över de "grå" ynglen. Men jag tror det är Indianplatynas ungar, om inte annat så visar det sig när dom blir lite större.;)
Än så länge är det mycket yngel kvar, men en del har nog blivit mat för jag har sett hur en del av de vuxna fiskarna är bland växterna och kalasar ibland.

Hälsningar Anneth
#8 - 18 oktober 2006 11:29
Mina black molly yngel är ungefär 50-50 mellan helsvarta och grå-svartprickiga, som jag tror är den ursprungliga färgen i det vilda.
#9 - 18 oktober 2006 14:07
Okey, är svart dominant på fisk(mollyna) & de grå/svartfläckiga ressecivt, eller hur är det? Det är många år sedan som jag hade Black Mollyn sist & då blev det bara svarta yngel, har jag för mig i alla fall, hmm ja minnet är ju inte alltid det bästa:)

Hälsningar Anneth

Annons