YNGEL! (Tanganyika)

#1 - 10 oktober 2003 16:47
Jag så en liten räkbit driva omkring framför en snäcka. Trodde först att det var mat som fiskarna inte hade ätit men den rörde sig konstigt nog mot strömmen.

Tittade närmare och såg att det var ett yngel ca 3-4 mm. Akvariet har stått igång i en månad och tydligen har similis förökat sig. Har än så länge bara sett 1 yngel precis framför en snäcka.

Lite frågor:

Vad ska de äta?

Kommer fiskarna att äta upp yngeln om de inte flyttas till något annat akvarium (andra invånare är ett Julidochromis-par & en ancitrus)?

Hur som helst så borde det tyda på att fiskarna trivs.
#2 - 10 oktober 2003 18:00
Hur kan man blanda ihop en räka och ett yngel på 3-4CM ??=)..

När dom är i den storleken så kan dom äta den maten som föräldrarna äter...Typ räkmix..

Om det är 3-4cm så är det ingen fara att den bli uppäten..

Jo det KAN det göra..

(/)Vh
HeNke
#3 - 10 oktober 2003 18:08
ehhmmm henke, de stod 3-4 MM millimeter. Dvs att yngelt mycket väl är i farozonen, Julidochromis lever på småyngel och liknande i sjön så det är deras natur. Men däremot så brukar similis (och multifasciatus) försvara sina revir och om ynglen håller sig inom dessa så kan de klara sig.
#4 - 10 oktober 2003 18:16
ahaja tyckte det stod "CM" men eftersom det stod 4mm så är allt det jag skrev fel!..

Typiskt yngelfoder artemia krossade räkmix och krossat flingfoder..
Om det är 3-4mm så är det fara att den blir uppkäkad klarar du att ta ur den ur akvariet så visst men det kan var ruskigt svårt i ett inrett akvarium..

Men "Jo det KAN det göra..." får stå kvar.
#5 - 10 oktober 2003 18:39
Om ynglet hade varit 3-4 cm hade det varit större än föräldern. :)

Tror det får stanna i då det inte känns lönt att inreda ett reservkar för ett yngel. Ska däremot hålla ögonen öppna för fler kullar i framtiden.
#6 - 10 oktober 2003 18:43
Jo tänkte väll efter som den storleken jag sa är ungefär max storlek för dessa...är du säker på att det inte finns mer yngel i snäckan? ?=)
#7 - 10 oktober 2003 18:50
Svårt att säga. Så fort jag går i närheten far honan in i den och täpper till.

Som tur är bor Julle-paret i akvariets nedre vänstra hörn och ynglet bor i en sbäcka i det övre hörnet på vänster sida. Och jullarna lämnar sällan (typ aldrig) sina stenforma stenformationer.

Annons