Yngel som "stegrar"

#1 - 10 augusti 2005 07:53
2-3st av våga yngel stegrar liksom i karet!? ..den simmar å äter fint, men när den stannar så sjunker rumpan ner å fisken nästan ställer sej lodrät i karet!!? nån som har nån aning om va de kan va !? ...
#2 - 10 augusti 2005 08:12
SBD= Swim Blader Disorder. Dessa yngel kommer inte att repa sig, lika bra att avliva dem på en gång. Jag har själv haft ca 6 yngel i senaste kullen som uppvisat dett beteende. Hittade en underbar sida på nätet: www.bettysplendens.com

Ett utdrag vilket försöker ge en bra förklaring till SBD:

"There has been some speculation about Swim Bladder Disorder and the overfeeding of brine shrimp. Personally, I believe that overfeeding of any protein-rich food like BBS will set you up for swim bladder problems in young bettas, so remember that moderation is the key. Each fry will be fine eating 3-5 shrimp per meal during their first month, so watch carefully how much you're putting in that tank. Fry gorging on BBS until they are about to burst may look cute, but its not very practical. In addition, uneaten shrimp will die quickly and pollute the water. I always rinse my sieve with the shrimp into a clear cup of water and feed them with a dropper. This way I can more easily control how much BBS is going into each tank, and adjust accordingly. I also alternate feedings of BBS with other foods, and I've had very few cases of swim bladder disorder"

Mvh/ Anna Karlsson, Braås
#3 - 10 augusti 2005 11:43
Mm..nice sida, Jo de verkar ju va så..ja har matat ganska så friskt..kanske får dämpa mej lite då.. :/
#4 - 15 augusti 2005 06:38
kan detta uppstå hos äldre fiskar??

har en äldre kamphona som verkar ha fått detta nyligt. Hon ser förövrigt helt frisk ut (rund och fin i färgerna), har heller inte matat med annat än vanligt flingfoder i huvudsak..

Hon verkar heller inte må dåligt på något sett utan enda bekymmret verkar vara att hon har svårt att "flyta". Hon sjunker ner med stjärten och lägger sig på rötter eller växter för vila. Hon äter som vanligt. Det finns två till kamphonor i karet och dom verkar stöta bort henne, vilket man kanske ska ta som att det är nåt fel på henne(vilket väl verkar uppenbart iaf iofs).

vad gör man? Avliva? klarar hon sig ändå, hon verkar ju inte må dåligt av det? Är det samma sjukdom?
#5 - 15 augusti 2005 08:39
De låter ju uppenbarligen som samma åkomma, efter vad ja har hört nu så finns de ingen hjälp. I zoobutiken sa dom att dom kan klara sej bra ändå.."kan" :p så jag vet inte...mina som va värst blev fiskmat...sen lät ja några va kvar för att se utgången på de hela..

De lustiga är att de uteslutande är de största ynglena som drabbats av detta, så de stödjer ju teorin om övermatning...
#6 - 15 augusti 2005 09:10
Flera av mina yngel gjorde också så men dom lever ännu och simmar nu perfekt, dom är ca 8mmån nu.
#7 - 15 augusti 2005 09:16
hmm..ja då avvaktar jag med vidare avlivning :p
#8 - 15 augusti 2005 10:39
gaaaa sacha har du tagit livet av mina yngel i onödan :D

Ps.. 50% av sachas yngel ska videare till mig efter dom blivit könsmogna..
#9 - 15 augusti 2005 17:02
[QUOTE=DjHypnoz]gaaaa sacha har du tagit livet av mina yngel i onödan :D

Ps.. 50% av sachas yngel ska videare till mig efter dom blivit könsmogna..[/QUOTE]

Jo men du får tänka på att ca:8-10st yngel har lämnat in redan, och dom räknar vi av från din del... :p
#10 - 17 augusti 2005 09:37
[QUOTE=sacha][QUOTE=DjHypnoz]gaaaa sacha har du tagit livet av mina yngel i onödan :D

Ps.. 50% av sachas yngel ska videare till mig efter dom blivit könsmogna..[/QUOTE]

Jo men du får tänka på att ca:8-10st yngel har lämnat in redan, och dom räknar vi av från din del... :p[/QUOTE]

haha fy fan det där ska vi allt bli två om :D
#11 - 20 augusti 2005 20:09
Jag har för tillfället 6 st yngel och 3 av dom har samma problem som nämt ovan. Deras far och hans systrar hade denna symptom men idag mår alla bra och ingen 'stegrar'. Jag ska inte avliva nån än så länge utan ska vänta och se om det går till sej. En del gånger visar det sej bara vara luft i magen på ynglen,,, kan komma då dom e för glupska.
#12 - 21 augusti 2005 21:48
Mm..man ska nog inte va för snabb på avtryckaren :p
#13 - 1 maj 2006 17:07
Hejsan!

Vet du att min "inte ett yngel" hona gör också så...
Hon är jättekonstig och snurrar ibland runt, men ska man verkligen avliva henne??
Är det för att man matat dem för mycket???

Annons