Yngel som foder

#1 - 6 december 2005 19:20
Kan man ha guppy yngel som foder till diskusar?
Finns det något annat slags yngel som man kan ha som foder?
#2 - 6 december 2005 20:03
Varför måste du ha yngel som föda ? Köp i affären olika mat till fiskarna . Du kan få levande föda om de de du är ute efter !
#3 - 6 december 2005 20:03
Förmodligen. Guppyngel fungerar ju även som foder till guppyhonor. :)
Vad jag känner till från mina gamla böcker användes även guldfidkyngel ofta som levande foder till t ex Oscars men egentligen kan väl i stort sett vilka yngel som helst användas. Själv har jag även vid tillfällen fångat svenska yngel som foder till mina tropiska fiskar.
#4 - 6 december 2005 21:31
Samma gäller väl Tanganyikaciklider antar jag.. Är själv lite sugen på att skaffa mej några Guppies för att kunna mata med lite yngel...

Platy5: Varför mata med yngel? mitt svar blir ju där att fiskarna får stimulera sitt normala, va ska man seja jaktbetende?! å de tror jag är bra för fisken...
#5 - 7 december 2005 07:27
OKej visste inte de :D . Har inga sånna fiskar . Visste inte de.
#6 - 7 december 2005 08:01
[QUOTE=sacha]Platy5: Varför mata med yngel? mitt svar blir ju där att fiskarna får stimulera sitt normala, va ska man seja jaktbetende?! å de tror jag är bra för fisken...[/QUOTE]

Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?
#7 - 7 december 2005 09:21
[QUOTE=batski] Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?[/QUOTE]
Visst går det att mata med annat levande foder till viss del.
Även rena fiskätare som t ex Megalebias elongatus tar t ex metmask och tycks må bra av det när de blir stora nog. Däremot är det besvärligt att dra upp dem när de är under 3 cm i storlek om de inte får fiskyngel i mathållningen.
Dessutom är det faktiskt lättare att odla guppies än dafnier som Moina t ex.
#8 - 7 december 2005 09:44
Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?[/QUOTE]

Håller med dig, batski! Men vi är kanske för blödiga för att vara akvarister...?
#9 - 7 december 2005 10:50
En liten eftertanke är på sin plats för er som har guppies och platy och liknande levandefödare och känner lite blödiga över den här diskussionen. Det är inget mot den masslakt som normalt pågår i ett sällskapsakvarium nära dej.

En normal platyhona föder var 24-30:e dag 20-80 yngel. Så lågt räknat så föder hon minst 240 yngel på ett år.

Inom sex månader borde du ha ytterligare 10 honor som börjar föda på samma sätt, inom 7 månader 20 osv. De nya honorna skall matematiskt föda 4200 yngel innan året är slut. Och kom ihåg detta är lågt räknat.

Således snudd på 4500 yngel. Rent matematiskt maximalt 18000 yngel indirekt från en hona under ett enda år. :eek:

Det är nog tur att ett och annat yngel blir uppätet av de andra akvarieinnevånarna.
#10 - 7 december 2005 11:41
[QUOTE=Birgitta W]Håller med dig, batski! Men vi är kanske för blödiga för att vara akvarister...?[/QUOTE]

Nä det tycker jag inte :D

[QUOTE=erikthur]En liten eftertanke är på sin plats för er som har guppies och platy och liknande levandefödare och känner lite blödiga över den här diskussionen. Det är inget mot den masslakt som normalt pågår i ett sällskapsakvarium nära dej.[/QUOTE]

Att vuxna fiskar äter yngel i sällskapsakvarier (och ute i naturen) är jag väl medveten om. Men jag tycker ändå att det är skillnad. De som har levandefödare inreder sina akvarier så att ynglen har nånstans att gömma sig och på så sätt har en chans att överleva. Men om man ger fiskygel till större fiskar som mat är syftet just att de ska bli uppätna. De får inte en chans. Det är en helt annan situation än både i naturen eller i ett välinrett akvarium. Stor skillnad där!
#11 - 7 december 2005 12:05
[QUOTE=batski] Att vuxna fiskar äter yngel i sällskapsakvarier (och ute i naturen) är jag väl medveten om. Men jag tycker ändå att det är skillnad. De som har levandefödare inreder sina akvarier så att ynglen har nånstans att gömma sig och på så sätt har en chans att överleva. Men om man ger fiskygel till större fiskar som mat är syftet just att de ska bli uppätna. De får inte en chans. Det är en helt annan situation än både i naturen eller i ett välinrett akvarium. Stor skillnad där![/QUOTE]

Så stor skillnad är det faktiskt inte eftersom de allra flesta ynglen går åt i sällskapsburken. Och det faktiskt inte är ovanligt att yngel som erbjuds som föda ibland klarar sej. :cool:
#12 - 7 december 2005 12:21
Håller med dig Erikthur.....i början satt jag och räddade varenda yngel jag såg med tesked....men allt eftersom åren har gått, och honorna har ynglat av sig, börjar jag bli tacksam för att naturen har sin gång. En av mina mollyhonor fick 64 yngel härom dagen, och minst två av de andra har yngel på gång vilken dag som helst....Jag har gett bort fisk till alla jag kunnat, men det blir ju fullt även hos dem. Gränsen för min del går vid att avliva en frisk fisk. Men om en annan fisk väljer att ta sig ett yngel till middag kan jag ju inte säga så mycket om det. Själv var jag på ju på Mc Donalds igår...
#13 - 7 december 2005 13:29
[QUOTE=jean1]börjar jag bli tacksam för att naturen har sin gång.[/QUOTE]

Naturens gång? Oj du måste ha världens största akvarium ;)
#14 - 7 december 2005 13:38
Hur ser man något med en tesked? :D

Att föda upp yngel i en burk och sedan flytta över dem till en annan bara för att mata de fiskarna tycker jag nog är lite grymt. Men sen är jag nog lite blödig för sånt också...
Men om man därmot har ett växtkar med "rovfiskar" och levandefödare så har ju ynglen chans att klara sig, och de som inte klarar sig blir mat till de andra fiskarna. Visst kan det vara grymmt med tanke på ynglen, men med tanke på rovfiskarna så lär det ju vara bra foder.
Tänkte köra i ett gäng guppys i mitt 540l med altum och diskus...
#15 - 7 december 2005 13:39
Guppy yngel verkar inte vara ett så bra foder ändå. Har läst att det är vanligt att guppys har Mycobakterium marinum som sprids till ynglen. Kan ynglen smitta fiskarna som äter dom?
#16 - 7 december 2005 14:15
Oh?.. okay.. kan ju vara väldigt intressant att veta.
Tänkte att det är ett bra foder eftersom de lär äta det i vilt tillstånd. Nu vet jag iofs inte hur nära guppy lever diskusar. Skulle jag vara guppy i vilt tillstånd skulle jag iofs inte umgås så mycket med diskusar tror jag ;)
#17 - 7 december 2005 14:50
[QUOTE=batski][QUOTE=sacha]Platy5: Varför mata med yngel? mitt svar blir ju där att fiskarna får stimulera sitt normala, va ska man seja jaktbetende?! å de tror jag är bra för fisken...[/QUOTE]

Men är det verkligen så viktigt? Och i så fall går det inte bra med betydligt mindre medvetna djur som levande mygglarver och vattenloppor?[/QUOTE]

Viktigt å viktigt.. Jag gillar att försöka få fram sådana beteenden, sen vet jag inte ifall ja kan kalla de viktigt... å Sedan går min moraliska gräns vid större djur än din uppenbarligen :) Ja skulle ju tex. ha svårt att kasta in min, eller någon annans, hund till en grop med hungria lejon.. Men att mata mina större fiskar med lite yngel från dom små har jag inget emot.. Jag äter ju själv fisk å visst kött liksom...
#18 - 7 december 2005 15:01
Kan diskusar äta vattenloppor? Har svårt att tro att en diskus skulle bry sig om vattenloppor.
#19 - 7 december 2005 15:17
Ge du små guppisar :) de ska ju mätta något med liksom :p
#20 - 7 december 2005 17:10
Jag håller med Batski att det inte känns helt rätt att föda upp guppy-yngel för att bli föda för de andra fiskarna, när det finns annat levande foder att köpa i butik, om man nu vill stimulera deras vanliga beteende.

Känns som lite onödigt lidande för de små ynglen. Sen att de yngel som föds i sjävla akvariet slinker med en och annan fisk händer ju och är inget man kan göra åt, mer än att bygga så de kan gömma sig. Och visst, de flesta av dem äts upp - därför tycker jag att de ynglen som de får i sitt boende i akvariet räcker, så man behöver inte offra flera yngel till som man tillsätter själv!!. Måste man det kan man köpa levande i butik med "mindre" medvetande. (åtminstone känns det som att de har mindre medvetande)
#21 - 7 december 2005 18:21
Vet inte vad det skulle vara för skillnad på ett yngel att bli uppätet i naturen eller i ett akvarium. Det är bara i odlingsakvarier som ett stort antal yngel klarar sig till vuxna djur. I naturen har fiskarna löst detta med ett antal olika strategier. De fiskarna som har någon form av yngelvård behöver inte lägga så mycket rom för att få fram ett visst antal vuxna individer medan däremot de romspridande arterna måste ödsla kraft på att producera fler ägg. I slutänden blir det ändå samma antal vuxna individer. Ett bra foder till Discus är neon - och kardinaltetrayngel. Problemet med dem är att det är svårt att få fram yngel.
#22 - 7 december 2005 18:41
Att föda upp neontetror låter lite svårare än att mata med artemia eller guppy yngel.
#23 - 7 december 2005 18:42
[QUOTE=y0da]Tänkte att det är ett bra foder eftersom de lär äta det i vilt tillstånd. Nu vet jag iofs inte hur nära guppy lever diskusar. Skulle jag vara guppy i vilt tillstånd skulle jag iofs inte umgås så mycket med diskusar tror jag ;)[/QUOTE]

Nej diskusar och guppy lär inte träffa på varandra i naturen. Diskusar kommer från Ammazonas-området och lever i mjukt och lite surt vatten, medans guppy bor lite längre norrut och lite närmare havet i neutralt till lite alkaliskt vatten. Inte alls samma biotop liksom.
#24 - 7 december 2005 18:49
[QUOTE=helen_wigh]Måste man det kan man köpa levande i butik med "mindre" medvetande. (åtminstone känns det som att de har mindre medvetande)[/QUOTE]

Fiskar är ryggradsdjur med en hjärna och ett centralt nervsystem som liknar våra och det finns studier som visar på att de har en lika hög medvetandegrad som andra ryggradsdjur. En del fiskar är tom smarta även med däggdjursmått mätt.

Det är en stooor skillnad mellan fiskars upplevelser och enkla ryggradslösa djurs.
#25 - 7 december 2005 19:45
[QUOTE=batski]

Fiskar är ryggradsdjur med en hjärna och ett centralt nervsystem som liknar våra och det finns studier som visar på att de har en lika hög medvetandegrad som andra ryggradsdjur. En del fiskar är tom smarta även med däggdjursmått mätt.

Det är en stooor skillnad mellan fiskars upplevelser och enkla ryggradslösa djurs.[/QUOTE]

Okej! Då är det inte bara som man "känner" då.

Hur som helst tycker jag att de yngel som fiskarna tyvärr får tag på i akvariet (naturligt), räcker för att de ska få sin stimulans, sen om nu ägaren vill uppnå högre stimulans då lär det väl duga med att köpa levande foder om man nu inte är snål. Annars kan man ju släppa tillbaka fiskarna i den sjön de tillhör istället för att offra ännu mer yngel än vad som sker naturligt i deras akvariemiljö.
Bilagor:
#26 - 7 december 2005 19:47
Frågan gled faktiskt ifrån ämnet ifall de va "skadligt" att ge fiskar yngel som foder... Den moraliska biten kommer vi nog inte överens om ändå.. Så summan av de hela verkar ju ändå som att de är ok ur foder synpunkt att ge fiskar fisk :p
#27 - 7 december 2005 19:54
[QUOTE=helen_wigh][QUOTE=batski]

Det är en stooor skillnad mellan fiskars upplevelser och enkla ryggradslösa djurs.[/QUOTE]

Okej! Då är det inte bara som man "känner" då.

Hur som helst tycker jag att de yngel som fiskarna tyvärr får tag på i akvariet (naturligt), räcker för att de ska få sin stimulans, sen om nu ägaren vill uppnå högre stimulans då lär det väl duga med att köpa levande foder om man nu inte är snål. Annars kan man ju släppa tillbaka fiskarna i den sjön de tillhör istället för att offra ännu mer yngel än vad som sker naturligt i deras akvariemiljö.[/QUOTE]

Va bara tvungen att svara på de sista där angående att du tycker att det borde räcka som stimulans. Det är ju inte så att jag tänkte föda upp lite guppy för att ge till mina blackmolly liksom!? ...utan till fiskar som inte äter sina yngel... Tex. mina snäcklekare.. Å prinsessor.. Å snål är jag inte..däremot gåre inte att få tag på levandefoder där jag bor... Å åka flera mil...nä de finns ju gränser liksom :p
#28 - 7 december 2005 20:12
Det är inte alltid så lätt att gå till en butik och köpa nått som dom inte har.:confused:
En del fiskar kan också vara rätt kräsna och ha höga krav på fodret.[:-138]
#29 - 7 december 2005 20:27
Jag ser lika litet fel i att föda upp "matfisk/yngel" till de fiskar man har hemma som att föda upp fisk/köttdjur till oss människor. T.ex. går mina chaca chaca på en diet som till största del består av guppies och kardinal/neon-tetror. För dem är praktiskt taget alla fiskar som är av rätt storlek ett potentiellt skrovmål och eftersom jag har dem så har jag också accepterat att de vill ha levade foder. (även om jag läst att de kan lära sig ta pellets om man har tur)

/J
#30 - 7 december 2005 21:17
[QUOTE=sacha]

Va bara tvungen att svara på de sista där angående att du tycker att det borde räcka som stimulans. Det är ju inte så att jag tänkte föda upp lite guppy för att ge till mina blackmolly liksom!? ...utan till fiskar som inte äter sina yngel... Tex. mina snäcklekare.. Å prinsessor.. Å snål är jag inte..däremot gåre inte att få tag på levandefoder där jag bor... Å åka flera mil...nä de finns ju gränser liksom :p[/QUOTE]

Jaha, men det framkom inte därför skrev jag att det borde räcka som stimulans- Att det inte finns levande foder på flera mils avstånd visste jag inte heller att du hade problem med - det jag svarade på var inget personligt mot dig utan till de ägare som har fiskar som äter sina yngel, och som har levande foder till hands. Annars är detta inget o tjata om överhuvudtaget om det nu inte finns o få tag i annat substitut till levande - än guppies...
#31 - 7 december 2005 21:20
[QUOTE=Joacim]Jag ser lika litet fel i att föda upp "matfisk/yngel" till de fiskar man har hemma som att föda upp fisk/köttdjur till oss människor. T.ex. går mina chaca chaca på en diet som till största del består av guppies och kardinal/neon-tetror. För dem är praktiskt taget alla fiskar som är av rätt storlek ett potentiellt skrovmål och eftersom jag har dem så har jag också accepterat att de vill ha levade foder. (även om jag läst att de kan lära sig ta pellets om man har tur)

/J[/QUOTE]

Precis är det lika litet fel som hos oss människor. Det jag talade om var de fiskar som fick yngel på det naturliga sättet i akvariet, personligen tycker jag att det borde räcka. Men sen om det är fisk som är kräsna o.s.v. så är det väl självklart att de ska få den mat som passar dem bäst. Helst det de får i deras vanliga hemtrakter i sjön - även om det är svårt...
#32 - 7 december 2005 21:46
Det kan vara rätt så svårt att fixa det foder som fiskarna lever av i det vilda pågrund av att sånt foder inte säljs överallt. Då måste man ta det näst bästa och om det är guppy yngel så får man lov att ge sina fiskar det för rovfiskar måste väl också äta.
#33 - 7 december 2005 21:59
[QUOTE=Hugin]Det kan vara rätt så svårt att fixa det foder som fiskarna lever av i det vilda pågrund av att sånt foder inte säljs överallt. Då måste man ta det näst bästa och om det är guppy yngel så får man lov att ge sina fiskar det för rovfiskar måste väl också äta.[/QUOTE]

Percis håller med dig!! Själv ger jag mina Malawi Mbunas Räkmix som de verkligen älskar!! Stora och fina blir de med i färgerna...och de är att rovdjur som får precis vad de behöver. Även om det inte är det bästa.
#34 - 7 december 2005 22:28
Om alla fiskar ville käka räkmix så skulle det vara mycket lättare att utfodra dom.
#35 - 7 december 2005 23:05
[QUOTE=helen_wigh][QUOTE=sacha]

Va bara tvungen att svara på de sista där angående att du tycker att det borde räcka som stimulans. Det är ju inte så att jag tänkte föda upp lite guppy för att ge till mina blackmolly liksom!? ...utan till fiskar som inte äter sina yngel... Tex. mina snäcklekare.. Å prinsessor.. Å snål är jag inte..däremot gåre inte att få tag på levandefoder där jag bor... Å åka flera mil...nä de finns ju gränser liksom :p[/QUOTE]

Jaha, men det framkom inte därför skrev jag att det borde räcka som stimulans- Att det inte finns levande foder på flera mils avstånd visste jag inte heller att du hade problem med - det jag svarade på var inget personligt mot dig utan till de ägare som har fiskar som äter sina yngel, och som har levande foder till hands. Annars är detta inget o tjata om överhuvudtaget om det nu inte finns o få tag i annat substitut till levande - än guppies...[/QUOTE]

Tror jkpg är de närmaste... 7mil :) de stog faktiskt Tanganyika i mitt första inlägg :)
#36 - 8 december 2005 06:20
[QUOTE=sacha][QUOTE=helen_wigh][QUOTE=sacha]

Jaha, men det framkom inte därför skrev jag att det borde räcka som stimulans- Att det inte finns levande foder på flera mils avstånd visste jag inte heller att du hade problem med - det jag svarade på var inget personligt mot dig utan till de ägare som har fiskar som äter sina yngel, och som har levande foder till hands. Annars är detta inget o tjata om överhuvudtaget om det nu inte finns o få tag i annat substitut till levande - än guppies...[/QUOTE]

Tror jkpg är de närmaste... 7mil :) de stog faktiskt Tanganyika i mitt första inlägg :)[/QUOTE]

Ja, det jag svarade på var inte till någon specifik, därför citerade jag aldrig någon. Och sen när du svarade till mig trodde jag det gällde dina snäcklekare och prinsessor - det kanske är dem som är dina tanganyika?!
#37 - 8 december 2005 06:22
[QUOTE=Hugin]Om alla fiskar ville käka räkmix så skulle det vara mycket lättare att utfodra dom.[/QUOTE]

Självklart skulle det vara det. Men det har jag aldrig påstått - så dum är inte jag iaf. Sa bara vad mina firrar gillade...:)
#38 - 8 december 2005 10:51
Jag håller med Guy och Joacim. Vissa fiskar äter andra fiskar och kan aldrig omvändas till att bli vegetarianer, så är det bara. Och levande foder är inte alltid lätt att få tag i. Man kan knappast kalla det för djurplågeri att ge fiskyngel till rovfiskar, eftersom attacken oftast sker så snabbt att ynglet inte hinner märka något. För en del år sedan hade jag fyra par blå ciklider i ett 165-liters akvarium (för litet, jag vet...) som ständigt lekte, ofta alla paren samtidigt. Inga yngel klarade sig dock, så efter ett tag började jag håva upp dem och mata en kull halvvuxna killis med. Om man vet att ynglen ändå ska bli uppätna kan man väl lika gärna använda dem där de gör mest nytta, d v s ge dem till mer kräsna fiskar i stället för att låta dem gå åt till sådana som lika gärna kan äta annat? Det rörde sig alltså om tusentals yngel som varken jag eller någon annan hade plats att föda upp.

Olle
#39 - 8 december 2005 10:59
[QUOTE=Lars-Olof Arvids]Vissa fiskar äter andra fiskar och kan aldrig omvändas till att bli vegetarianer, så är det bara.[/QUOTE]

Ehh, vem har talat om att omvända rovfiskar till att bli vegetarianer??
#40 - 8 december 2005 11:36
OK, det var kanske att ta i. Men flera i den här diskussionen har ändå ifrågasatt om det är rätt att mata rovfiskar med yngel. Alla fiskar trivs bäst om de får sådant foder som de av naturen är anpassade till att ta, eller något som är så likt detta som möjligt. Detta gäller även fiskätade rovfiskar, som oftast är anpassade till att vara så effektiva som möjligt vilket gör plågan minimal för bytet. Jag anser alltså att man mycket väl kan använda yngel som foder, eftersom detta är en så viktig födokälla för fiskar i naturen. Om sedan andra tycker annorlunda är det ju bara att acceptera, men sådana bör nog inte ha utpräglade rovfiskar i sina akvarier.

Olle
#41 - 8 december 2005 13:38
Att plågan är minemalt för ynglet kan nog stämma.
Men dom fiskar som blir fångade av trålare får nog lida rätt så mycket, man gör nämligen flingfoder till fisk av fisk och dom fiskarna som blir till fiskmat lider nog längre än ett yngel som blir uppätet. Så det behöver inte vara så att flingfoder är snällt mot fiskar (en del foder innehåler faktiskt färgämnen).
#42 - 8 december 2005 14:39
[QUOTE=Lars-Olof Arvids]Om sedan andra tycker annorlunda är det ju bara att acceptera, men sådana bör nog inte ha utpräglade rovfiskar i sina akvarier.

Olle[/QUOTE]

Undrar bara vilka sorters fiskar som är utpräglade rovdjur?
#43 - 8 december 2005 16:56
Det finns de som ger fisk som inte är yngel till sina rovfiskar. Det tycker jag är okej. Jag tycker denna diskussion blivit lite blödig.
#44 - 8 december 2005 19:12
[QUOTE=Hugin]Att plågan är minemalt för ynglet kan nog stämma.[/QUOTE]

Tveksamt. Rovfiskar dödar väl inte sina byten först, utan sväljer dem bara. Eller har jag fel?

[QUOTE=Hugin]Men dom fiskar som blir fångade av trålare får nog lida rätt så mycket, man gör nämligen flingfoder till fisk av fisk och dom fiskarna som blir till fiskmat lider nog längre än ett yngel som blir uppätet. Så det behöver inte vara så att flingfoder är snällt mot fiskar (en del foder innehåler faktiskt färgämnen).[/QUOTE]

Det har du rätt i. Jag har faktiskt läst en artikel om hur stort lidande fiskarna som blir fångade av trålare får utstå. Ögonon kan poppa ut pga den snabba tryckskillnaden, många krossas till döds och ännu fler går en långsamt kvävningsdöd till mötes. För att inte tala om dem som sprättas upp och får sina gällar utrivna medans de fortarande lever. Så jag skulle nog tro att det går nog fortare att bli dödad av en rovfisk.

Antagligen är foder som artemia och mygglarver den fiskmaten som orsakar minst lidande.

Frågvis: För min del handlar det inte om att vara blödig eller inte, utan att undvika mer lidande än det som är nödvändigt.
Bilagor:
#45 - 8 december 2005 19:45
Håller med...dock tycker jag inte att det är mer än nödvändigt... Ifall man måste plocka bort fenor på fisken etc. etc. för att den ska "hinna" bli uppäten anser jag va mer lidanden än va som är nödvändigt... Typ som att slå ihjäl en fluga på sommarn...inte någe grymt..Men vi sejer att den inte dör utan blir så där bedövad..då behöver man ju inte hämta brödrosten å pincett å sitta å leka med den tills den dör..
#46 - 8 december 2005 20:25
naturen måste ha sin gång

Yngel är väl ingen fara att mata med:confused: mina svärdbärare ynglar av sig för jämnan men inte ett enda yngel har överlevt någon längre tid. är djurvän till 100% men man ska ju inte överdriva. då tycker jag det är mer hemskt när reptil ägare går och köper råttor o hamstrar till sina reptiler. om några yngel går åt är väl inget att bråka om
/bobbyfuller
#47 - 8 december 2005 20:32
Är det inte snart dags att lägga ner denna tråden. Frågan var" Kan man mata diskus med guppyyngel" Inte det moraliska aspekterna eller allt annat tjafs.
#48 - 9 december 2005 05:42
[QUOTE=Hugin]Kan man ha guppy yngel som foder till diskusar?
Finns det något annat slags yngel som man kan ha som foder?[/QUOTE]
svar! ja det går alldeles utmärkt,alla yngel i rätt strl borde väl gå.
#49 - 9 december 2005 07:35
[QUOTE=helen_wigh][QUOTE=Lars-Olof Arvids]Om sedan andra tycker annorlunda är det ju bara att acceptera, men sådana bör nog inte ha utpräglade rovfiskar i sina akvarier.

Olle[/QUOTE]

Undrar bara vilka sorters fiskar som är utpräglade rovdjur?[/QUOTE]

Pirayorna är nog de mest kända. Sedan finns det andra rovtetror (t ex Exodon paradoxus), gäddtandkarpen (Belonesox belizanus), ormhuvudfiskar och vissa ciklider för att ta några exempel.

Olle
#50 - 9 december 2005 07:56
[QUOTE=Lars-Olof Arvids][QUOTE=helen_wigh][QUOTE=Lars-Olof Arvids]Om sedan andra tycker annorlunda är det ju bara att acceptera, men sådana bör nog inte ha utpräglade rovfiskar i sina akvarier.

Olle[/QUOTE]

Undrar bara vilka sorters fiskar som är utpräglade rovdjur?[/QUOTE]

Pirayorna är nog de mest kända. Sedan finns det andra rovtetror (t ex Exodon paradoxus), gäddtandkarpen (Belonesox belizanus), ormhuvudfiskar och vissa ciklider för att ta några exempel.

Olle[/QUOTE]

Jaha, vilka sorts ciklider är det då? Undrar om mina Malawi mbunas ingår där!
#51 - 9 december 2005 08:36
Nej, mbunas är inga rovfiskar. De lever i naturen mest på alger och de smådjur som finns i dem. I akvarium klarar de sig utmärkt på pellets och räkmix. Ge dem inte mygglarver, sådana är deras tarm inte anpassad för.

Olle
#52 - 9 december 2005 08:52
Rovciklider i Malawisjön finns i följande släkten:

Aristochromis
Dimidiochromis
Nimbochromis
Taenochromis
Lichnochromis
Naevochromis
Hemitaenochromis
Exochochromis
Buccochromis
Champsochromis
Stigmatochromis
Tyrannochromis

Dessa tillhörde tidigare det enormt stora släktet Haplochromis, som även innefattade en hel del fredligare arter.

Olle
#53 - 9 december 2005 10:17
[QUOTE=Lars-Olof Arvids]Nej, mbunas är inga rovfiskar. De lever i naturen mest på alger och de smådjur som finns i dem. I akvarium klarar de sig utmärkt på pellets och räkmix. Ge dem inte mygglarver, sådana är deras tarm inte anpassad för.

Olle[/QUOTE]

Okej vad bra! Tack!

Annons