Yngel som dör

#1 - 6 september 2004 05:38
Mina yngél dör bara innan hade jag massa svärsbärare o alla klarade sig då men nu när jag har platys så verkar de äta upp dem förstår inte varför fins det något speciellt sett man kan möblera akvariet på typ sätta något galler i et hörn eller något...
Jag vill inte använda yngelburken i hårdplast som jag har för jag tycker inte att den fungerar så bra de dör mest i den....
hur ska man mata dem?? äter de bara lager för de äter alldrig av dt man häller i där kanske små flickfoder som sjunker till botten men inte med ánnat
hur ska de överleva ed alla fiskar?
tacksam föra alla tips
#2 - 6 september 2004 06:05
Något man kan tänka på ar att ge yngel flertalet ställen att gömma sig på. Växter som ligger som ett tätt täcke på en bit av vattenytan är aldrig helt fel, där har många yngel ganska stor chans att gömma sig.
#3 - 6 september 2004 14:13
Köp mycket javamossa och vattenpest, då kommer många yngel klara sej.
#4 - 6 september 2004 19:12
vad är vatten pest för något??
#5 - 8 september 2004 18:32
vattenpest är en växt...
jag antar att den kallas för "pest" för att den sprider sig som "pesten"... Har själv en massa vattenpest flytandes på ytan, å nog växer den där alltid, å fiskarna tycker den är skitkul...
Det är bara att köpa en bunt å bokstavligt "slänga i"!
#6 - 16 september 2004 16:52
aha,...
jag har frågat efter flytväxter hos min akvarieäffär men de har inte det. men som du säger så kan man alltså har vattenpest som en flytväxt?
MVH //frida
#7 - 16 september 2004 17:00
En jättebra växt att skydda yngel i är hornsärv, ceratophyllum demersum. De vuxna simmar ogärna in där eftersom de verkar uppleva det som lite sticksigt.
#8 - 17 september 2004 08:18
Hej Faida med flera!

JA, man kan köpa vattenpest och bara låta det flyta på ytan.. Man planterar det inte (man kan dock göra det om man vill) utan låter det flyta runt!
Bara att köpa å kasta i, kort och gott... På växt-sökmotorn här på zoopet kan man söka på just "flytväxter" å så får man upp en hel radda med sådana..
Här i denna diskussion har du även fått andra tips på andra växter.. Jag tror att ett generaltips är mycket tättväxande växter å lite flytväxter.. Det är väl egentligen bara att använda fantasin,, växter där små fiskar kommer in, men inte stora är ju lysande exempel på "bra yngelväxter"... Lenmars tips ska jag tex själv tänka på...
#9 - 17 september 2004 18:47
Hornsärv är dessutom ganska tålig och växer friskt både som flytande och planterad. Man får plocka bort en hel del om den inte ska täcka hela ytan. :D Dessutom är den billig!! Jag gillar den eftersom andra liknande växter ofta är mindre tåliga och börjar "barra".
#10 - 17 september 2004 19:51
hej hej!

okej ska verkligen tänka på era tips eftersom min platy numera är smällfet!
bara det att idag när jag var inne i djuraffären och skulle köpa ett knippe vattenpest så såg jag att den kostade 55 spänn... rena rånet!! så jag ska kolla i den andra affären, inte så stort utbud på affärer här i Ljungby...
#11 - 18 september 2004 08:41
Nu är jag kanske inte fattig människa, eftersom jag jobbar å så...
Men 55 spänn för vattenpest är inte så himla dyrt! Det är säkerligen den växt som har högst växthastighet.. Så de där 55 kronorna tar den igen,,, fort.
Jag har misshandlat min vattenpest rejält, klippt ner den, flyttat om den osv. Men den har inte tagit någon skada...
#12 - 18 september 2004 08:45
Hm, har för mig att jag köpte stänglarna för 4 kr st eller så i butik, köpte 5 st och har hela akvariet fullt, jag tycker att 55 kr låter mycket..

Annons