Yngel *prövar igen*

#1 - 31 mars 2007 18:45
Har fått ärva ett akvarium med fisk o allt, däriblend skäggmunsancsitrus med ca 40 yngel.. Vet inte hur gamla dom är, 3 st är nån månad ca 2 cm och resten är ca 1 cm stora.. Var en som sa att de är sällan dom klarar sig. VArför är de så om det nu stämmer. Vad kräver dom små liven för att klara sig?
Snälla behöver svar om jag ska kunna rädda dom. Har dom i ett 40 liters nu men vet ju inget om dom så jag vågar ju inte mata lr så.
#2 - 31 mars 2007 19:01
hej
ynglena är känsliga för dåligt vatten.. så det kan de dö av.
Du kan mata med algtabletter som du köper i affären, räkmix och zuccini eller frusna tinade ärtor.. skär bort skalet på zuccinin och trä en sked igenom så att den sjunker.
har du nån pump i 40l ? om inte bör du skaffa en. det vill ha bra fart på vattnet och mycket syre så för att öka syresättning kan du sätta pumpens utblås i nivå med vattenytan så det porlar..
#3 - 31 mars 2007 19:31
Tack, de var bra svar..
Jo de är en pump, den följde med när ja köpte akvariet.
Är ett akvarium med typ en btn bakgrund. Jätte fint, men väl så litet. Tänkte om ja ska ha ett yngel kar ska de vara fint :)
Körde igång karet med vatten från ett annat akvarium för en månad sen kanske, hade tänkt ha palettyngel i men dom han bli uppkäkade. Så de har vart igång tomt i en månad. Är en slang i pumpen så man kan få massa bubblor men de har jag hört ska ventilara ut syret så de blir mindre men de kanske inte är sannt.
Hur gamla kan dom vara då? Lite större än en cm.
HazelCR
#4 - 1 april 2007 04:51
Tack, de var bra svar..

Jo de är en pump, den följde med när ja köpte akvariet.

Är ett akvarium med typ en btn bakgrund. Jätte fint, men väl så litet. Tänkte om ja ska ha ett yngel kar ska de vara fint :)

Körde igång karet med vatten från ett annat akvarium för en månad sen kanske, hade tänkt ha palettyngel i men dom han bli uppkäkade. Så de har vart igång tomt i en månad. Är en slang i pumpen så man kan få massa bubblor men de har jag hört ska ventilara ut syret så de blir mindre men de kanske inte är sannt.

Hur gamla kan dom vara då? Lite större än en cm.

8-10 mm är de nästan direkt, när de lämnar hanens grotta för att börja söka föda. Det gör de efter ca 14 dagar efter romläggning.

Lite större än 1 cm ger en ålder på ca 3-4 veckor från äggläggningen eller ca 1-2 veckor efter att födosökandet startat.

Tillgången på mat är mycket avgörande om de växer fort eller inte.
#5 - 1 april 2007 06:59
Inte för att klaga men.................

Jag tycker 40 l är litet lite för 40 2 cm fiskar :confused:
Har du mindre karantän akavarium så kan du lägga över en grupp i det/dom.
Kan tänka mig att det är rätt jobbigt att ha 41 fullvuxna ancistrus
Men rädda så många det går och lycka till med dem !
Köp hem vattentester om du inte redan har det.
Testa ph nitrit och vatten hårdhet som utöver ammoniak är dem viktigaste.
du kan mata med algtappleter,räkcocktail går alldeles utmärkt

Vill du klaga på mig gör det då i SANDLÅDAN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fiskiga Hälsningar
David
#6 - 1 april 2007 11:59
Okay?!
Det måste väll gå aldeles utmärkt att ha yngel i ett 40L akvarium. Dessutom är dom 1 cm föruton 3 st som är 2 cm..
Har för mig jag läst om dig o dina fiskar i ett aldeles för litet akvarium massa gånger tidigare..
Men tack för dom andra svaen du gav, ska köpa vattentester.
Vill inte mata för mycket, för jag la i en halv algtablett som dom åt lite av men den blev liggandes ett tag så jag fick slamsuga upp den.

Men åter till saken, ska ha dom där i tills dom är så pass stora att jag hittar dom i karet o kan flytta dom till ett 100L. Men de är inte inkört än o har inga alger så då måste ju det med massa goda alger vara bättre..
#7 - 2 april 2007 18:52
oj !
SORRY
LÄSTE JUST PÅ MIN RÄKCOCKTAIL ATT DET BARA ÄR FÖR FISKAR ÖVER 2 CM

I,M SORRY[:-127]

FISKIGA HÄLSNINGAR

DAVID
#8 - 2 april 2007 18:55
Okay?!

Det måste väll gå aldeles utmärkt att ha yngel i ett 40L akvarium. Dessutom är dom 1 cm föruton 3 st som är 2 cm..

Har för mig jag läst om dig o dina fiskar i ett aldeles för litet akvarium massa gånger tidigare..

Men tack för dom andra svaen du gav, ska köpa vattentester.

Vill inte mata för mycket, för jag la i en halv algtablett som dom åt lite av men den blev liggandes ett tag så jag fick slamsuga upp den.

Men åter till saken, ska ha dom där i tills dom är så pass stora att jag hittar dom i karet o kan flytta dom till ett 100L. Men de är inte inkört än o har inga alger så då måste ju det med massa goda alger vara bättre..

Sätt igång det 1 vecka innan
MED riktiga växter i så får dem lite alger
annars kan du fortsätta med algtabbletter

Ta en fjärdedel nästa gång :p

Fiskiga hälsnigar

Från en nivå 2 akvariest
#9 - 2 april 2007 19:59
Hej

Måste bara tillägga att de kan vara mycket större när de lämnar hanens grotta.

Mina lämnade grottan igår och är idag 1,7-1,8 cm långa och han har fortfarande 4-5 små fegisar kvar, som han vakar över.

Romkornen var dock väldigt stora hos min kull, förmodligen pågrund av moderns mycket friska aptit på räkmix, paprika mm. Hon såg ganska övergödd ut innan hon la rom denna gång.

Vid första kullen som misslyckades totalt, var romkornen betydligt mindre.

Mitt ancistrus par är ca 9-10 cm långa och det är den första kull de lyckats med, förmodligen för att de tidigare haft för livliga fiskar i sitt akvarium.

MVH/Anita
#10 - 5 april 2007 23:44
Verkar fortfarande som alla yngel lever o mår bra. Väldigt svårt o se dom bland rötter o växter.
Dom äter ordentligt o har växt en hel del.. Snart dax för dom att flytta in i de större akvariet.

Hittade 4 st yngel som överleft i gruset i akvariet dom föddes i, grejen är bara så att de akvairet har vart tömt, kört i en bil, buret upp för en lång trappa stått utan vatten i 2 dagar för att sen våldsamt fyllas upp med kallt vatten från kranen. Såg efter ett par timmar att det var yngel i det. :)

Annons