Mja... dom ska inte vara det egentligen. Dom ska förstås vara tillräckligt stora och må bra. Jag har provat tidigare att hänga in en lekmopp av syntetgarn, men det blev inget den gången. Sen hade jag ingen sån på rätt länge, men hängde in en igen för ett tag sen. När jag sen skulle flytta fiskarna för jag skulle silicona in en Slimlinebakgrund i karet, då kollade jag igenom moppen och det var rätt mycket nylagd rom lång upp i moppen. Som tur var hade jag ett litet kar igång där jag kunde flytta in moppen och nu har det kläckts ett 15-tal.
Ynglen är väl ca 4-5 mm långa, men väldigt smala. Vad som kan vara problem är maten i början. Jag har haft lek på andra regnbågar och gett dom JBL Nobil fluid som är ett slammat foder i vätskeform. Det sprider sig fint på ytspänningen och ynglen som är väldigt ytorienterade har gillat det mycket.
Sen blir det något pulver, antagligen från JBL och efter det vinägermikromask och nykläckt artemia.
Jag tror nog att det ska gå bra... håller tummarna.
Gratulerar! Det vore skitkul om mina också ville leka, men,som du sagt, dom är nog för små ännu... Nästa år ska jag fixa till en mopp och se vad som händer. Gjorde ett vattenbyte och det är fantastiskt vilken fin färg dom får efteråt!:)