Yngel på g?

#1 - 3 juli 2004 14:22
Jag hade fått för mig att en red top lithobathes hona var sjuk, hon har magrat och fått dubbelhaka. Har läst mig till här att hon antagligen "tuggar", om det nu är det som munruvare gör? Har inte sett att dom har lekt, men hanen har städat och fixat till en grotta under en rot. Ett tag jagade han henne hela tiden men det har han slutat med, däremot vaktar han grottan (hon är inte i närheten av den). Om det nu är yngel på gång, vad jaga med henne - flytta till eget kar? Läste om andra munruvare där man rekommenderades flytta efter att de lekt några gånger, gäller detta alla munruvare? Vad har pappan för funktion isf, skall inte han vara med i yngelvården?
Vad tror ni?
Eller är hon sjuk?
Hoppas på många, gärna utförliga, svar!
/Tanya
#2 - 9 juli 2004 12:38
<font face="Comic Sans MS"><font size="4"><font color="teal">Hej. Din hona tuggar. Hon kommer tugga i ca. 3 veckor. Under den tiden äter hon ingenting. Det är därför hon har "magrat". Hur länge har hon tuggat?

/Patrik</font id="teal"></font id="size4"></font id="Comic Sans MS">
#3 - 11 juli 2004 11:44
Hej Patrik!

Tack för svaret! Nu har hon tuggat snart två veckor. Jag fick hjälp i zoobutiken (Kaggeledsgatan), samt rådet att ta över henne i eget kar. Där har hon sällskap av tre ancistrusar.
Vet du om hon kommer att lägga ynglen i en grop eller grotta el liknande? I det karet finns javamossa (mängder),rötter, stenar,men gruset är eng sjösten. För stort tror jag om det är så att hon ska gräva gropar.
Hoppas att det nu blir yngel, hittills har hon kvar äggen iaf.

/Tanya

Annons