yngel överskott

#1 - 23 oktober 2004 14:55
Jag har 4 dalmatiner molliehonor och 1 hanne. Hannen är på dom jämt och igår upptäckte jag 40-50 yngel. Två honor hade ynglat och nu ligger en tedje hona och flämtar i en grotta. Det är kul med yngel ibland men inte varje månad. Har visserligen bara haft akvariena sen i augusti.

Vad ska jag göra med ynglena? Avliva dom på bästa sätt kanske? (känns hemskt..) Hur i så fall? Sätta hannen i det andra akvariet utan mollies?
Vad gör ni om det finns för mycket yngel? Det finns väl inte direkt preventivmedel för fiskar?! [:-68]
Hjälp mig! Annars blir det överbefolkat i karet!

mvh Drakulla
#2 - 23 oktober 2004 15:17
strunta i dem så kommer d bli uppätna... om du inte har jättemkt växter o andra gömställen
#3 - 23 oktober 2004 16:34
du kan ju alltid ta över ynglen till ett mindre akvarium så det växter till sig lite för att sedan sälja/ge bort dem.
#4 - 23 oktober 2004 17:18
hej!låt dom vara så blir dom uppätna eller så lägger du dom i ett yngelkar och sedan när dom har växt till sig kan du sälja dom eller skänka dom.(Ett bra tips) AVLIVA DOM INTE DET FINNS NOG MÅNGA SOM SKULLE VILJA KÖPA DALMATINER MOLLYS (personlig åsikt)
#5 - 24 oktober 2004 08:53
Jag skulle vilja ha. Var bor du?
#6 - 24 oktober 2004 09:59
Jag bor i Värnamo om någon vill ha Dalmatiner Mollies.
Vilka fiskar skulle ev kunna äta upp ynglen? Jag har mollies, neontetror, zebrabotior, siamensis, Otocinclus och en kamfiskhane.
Tror ni verkligen att en djuraffär vill ta emot dom annars, med tanke på att dom ynglar av sig lätt?! Kanske skulle höra med zooaffären i Gislaved...

mvh Drakulla
#7 - 25 oktober 2004 07:15
Neontetror har jag hört äter yngel. Tror nog de flesta blir uppätna och de andra kan du ju låta vara så länge.
Många djuraffärer tar in yngel när de blivit så pass stora så det går att könsbestämma dem.

Annons