yngel-och-snäck-ätare?

#1 - 31 juli 2006 14:09
Hej, har ingen aning om i vilken kategori den här frågan hör hemma...:confused: men...

Finns det någon snäll men tålig fisk som äter små fiskyngel men inte stör/skadar lite ömtåligare/lugnare fiskar som betta imbellis, guppy o liknande? (helst ska den hålla till vid botten)

Vill också veta om det finns någon passande snäckätare som även den kan hållas tillsammans med någon av ovanstående.

De Måste gå att ha ihop med boliviansk fjärilsciklid.

Om dessa fiskar inte existerar har jag en annan fråga: Äter Callichthys callichthys snäckor??

240 liter, (120 cm).
#2 - 31 juli 2006 23:04
Om du verkligen får för mycket yngel och snäckor när du har betta imbellis och boliviansk fjäril så matar du nog i mesta laget. Callichthys:ar är äter nog en del små-snäckor om den inte är proppmätt på fiskmat, beroende på vilken snäckart det rör sig om. Men det kan både imbellis och bolivianerna också göra om de är hungriga och det är rätt snäckart.

Normalt sett brukar man rekommendera botior mot snäckor, de äter gärna små yngel också, ett stim dvärgbotia kanske? Kuhliis är ganska nära släkt botiorna, ett knippe kuhlii kan också göra det "jobb" du vill ha utfört.
#3 - 1 augusti 2006 10:12
Okej. Då får det nog bli botior som jag tänkte från början, visste inte att de små åt yngel?! :)
#4 - 1 augusti 2006 23:01
Små yngel går åt, om botiorna kommer åt. Vad är det för yngel du får för mycket av?
#5 - 4 augusti 2006 10:22
Inga alls, jag har inte skaffat fiskarna än. Måste "bli av med" min stora pleco först och sen ska jag starta om akvariet. Vill inte få akvariet överbefolkat med en massa yngel (igen) så om det skulle inträffa vore det bra om det fanns någon lämplig yngel-ätare som inte stör eller skadar de vuxna fiskarna.

botia i sikte :)

förresten, äter Kuhlii yngel eller snäckor (snäckrom?)? har faktiskt 3 st i det lilla 112 liters...
#6 - 4 augusti 2006 17:05
*suck*
äsch, det blir visst inte de här fiskarna i alla fall. fick just veta att kranvattnets ph-värde ligger strax över 8, hade tidigare fått höra runt 7. :(
#7 - 6 augusti 2006 16:42
Sänk det med torv!!! Inga värre problem så e det nog inge fara.

Mvh Mattias
#8 - 2 september 2006 21:19
vad är torv? hur fungerar det och vart får man tag i det?

(tack vare mangrove-rötterna?) så ligger ph i akvarierna (utan ph minus) lite lägre än 8, ungefär 7,6 eller 7,7
kör för tillfället med ph-minus i akvarierna, men jag lär lägga ner akvariehobbyn om det måste fortsätta så här.

(har 3 kuhlii, 2 ancistrus, 4 sorgmantlar & 1 citrontetra i lilla akvariet så det är definitivt för högt ph värde på kranvattnet)

fick just veta att karbonat-hårdheten (tror jag det var?) på kranvattnet är 2,5

är vattnet extremt mjukt eller vad? ph 8,2 och mycket mjukt vatten - finns det över huvud taget någon fisk som trivs i detta?:(
#9 - 7 september 2006 21:10
korallgrus?

kan jag förresten använda korallgrus för att höja totalhårdheten i vattnet? (för att ha malawiciklider)

och Varför står det Absolut Ingenting om hårdheten på vattnet här på zoopet? det är ju som om det inte existerar.

Annons