Yngel, och nu då??

#1 - 24 augusti 2009 19:33
Jag flyttade över en flock växter från mitt 540 kar där det går regnbågar
(bosmania, neon och röd) till mitt nya 200l kar
Nu är där ett litet stim på 15-20 yngel, de är inte stora, ca 3-6 mm
ser dom knappt utan läsbrillorna:D

Jag har spirulina hemma, är det bra mat?
Vad kan jag annars ge dom?

De är helt ensamma, nåja några snäckor, i karet.

Kan jag ha Ottosar med dom?
(behöver någon som tar alger för annars går det väl åt grönskogen)
#2 - 26 augusti 2009 19:42
Nu är där en 25-30 yngel.
matar med spirulina
ska ha tag artemia
något äter de i alla fall för de far rundor precis som ätande fiskar
fick tag i 4 ottosar
hoppas det fungera för det är riktig kul med yngel :)
#3 - 27 augusti 2009 19:12
Det här blev visst en monolog ;)
Måste vara rätt på det annars hade jag väl fått mothugg..
Kan redan se att de vuxit lite, dessutom har det nog kommit några till.
Är det någon som vet om EC är kasst att använda när man har yngel?
Borde inte ha någon betydelse eftersom de kommer från ett kar med EC i.
Roligt att se i alla fall när de jagar runt :)
#4 - 27 augusti 2009 20:01
Var ute o räknade igen, riktigt svårt men där var minst 40 nu.
Filmade med lite, se om jag kan ladda upp lite i morgon.
#5 - 28 augusti 2009 16:50
Mycket underhållande monolog... :)

Jag vet inte hur det är med regnbågar men när mina ellioticiklider (CA) fick smått så matade jag inte alls med något speciellt just för dem. De blev tjocka o fina och bajsade ändå... Så jag tror där e massa smått och gott de hittar ändå...
#6 - 30 augusti 2009 08:04
Big_Sal skrev:
Mycket underhållande monolog... :)

Jag vet inte hur det är med regnbågar men när mina ellioticiklider (CA) fick smått så matade jag inte alls med något speciellt just för dem. De blev tjocka o fina och bajsade ändå... Så jag tror där e massa smått och gott de hittar ändå...

Ser så ut att de hitta käk, tog säkert med en massa smådjur med alla växterna och de har ju fått en chans i ostört kar att föröka sig.

De tar av spirulinan också.
Nu är där minst 50, kommer nya pyttesmå efterhand, undras om det är mer än en sort?.. vilka problem man har:D

Inför filmen har jag INTE matat...
Tyvärr är den lite hackig, ska tydligen bero på att jag använder USB kabel från min gamla Sony DCR-HC19E

#7 - 30 augusti 2009 08:41
Vad skoj!!
Vad är det för yngel ??
#8 - 31 augusti 2009 16:53
Nubi skrev:
Vad skoj!!

Vad är det för yngel ??

Ja det vet jag inte, jag har ju röda, neon och bosmania, kan vara en sort, kan vara flera?? men det är yngel!:D

Hur fort kan man förvänta sig att de växer?
När finns det en chans att man kan gissa vilken/vilka varianter det är?

Lite korslänkning:p från karet de kommer ifrån.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1320445&postcount=244
#9 - 31 augusti 2009 17:28
kul att du har fått yngel :). är de svåra att få yngel av?
#10 - 31 augusti 2009 20:00
macke_fisk skrev:
kul att du har fått yngel :). är de svåra att få yngel av?

Tydligen inte men ynglena blir uppätna om de är kvar i karet:(
#11 - 4 september 2009 15:59
Ynglena växer fort och de har fått fler Ottosar som städar, totalt 15 i karet.
Många frågor få svar...
Provade att ge dom cyklops men det var nog för stort, de största tog lite av det minsta.
#12 - 13 september 2009 18:22
Så nu har det gått ca 3 veckor och de växer på bra, tror jag har två sorter:D

Någon som vet hur fort de växer normalt?? gissar på att de är mellan 6-13 mm nu.

Har tre väldigt små filmsnuttar för de är inte lätta att filma men om en stund är det dax för den första :p
#13 - 13 september 2009 18:40
Filmtajm

Så var det dax för första millisekundersfilmen (man hinner inte tröttna:D)
Jag har inte matat innan filmen, de hittar käk i alla fall, fast de får annat.
#14 - 13 september 2009 18:42
Försök kläcka lite artemia - det brukar sätta fart på tillväxten. Har du inte möjlighet till det så skulle jag testa cyclo-ez som är ett enormt bra foder till små fiskar (och koraller också verkar det som).

MVH Lasse
#15 - 13 september 2009 18:50
Lasse skrev:
Försök kläcka lite artemia - det brukar sätta fart på tillväxten. Har du inte möjlighet till det så skulle jag testa cyclo-ez som är ett enormt bra foder till små fiskar (och koraller också verkar det som).

MVH Lasse

Har inte hittat artemia , får kanske skicka efter det. Jag har frusna cyklops men de var för stora, vad är cyclo-ez? hittade inte en förklaring när jag googlade det.

Film 2
#16 - 13 september 2009 19:12
Mitt fel med felstavning Cyclop-Eeze skal det vara - här har du hemsidan

http://www.cyclop-eeze.com/

MVH Lasse
#17 - 13 september 2009 19:18
torkad artemia borde finnas i de flesta djuraffärerna.
Har du djurmagasinet där du bor? För de brukar ha torkad nykläckt artemia. Har en påse här hemma som jag har sparat in case mina yngel kläcks :)

Vad kul att se filmerna! Den första filmsnutten påminde mig om mina två småttingar.
Tror du att det spelar stor roll hur strömt karet med växterna har det?
Flyttade över växterna idag från 310l till 70l.
#18 - 13 september 2009 19:22
Lasse skrev:
Mitt fel med felstavning Cyclop-Eeze skal det vara - här har du hemsidan

http://www.cyclop-eeze.com/

MVH Lasse

Tackar Lasse, och jag hittade det i en av mina favoritaffärer
http://www.aquaristic.net/index.php?sid=37048d5f55efc25708cec383a44b7383&shp=1&cl=search&searchparam=cyclop-eeze

Tror jag lyckade fånga två olika sorters regnbågar på denna filmsnutten.

#19 - 13 september 2009 19:36
Nubi skrev:
torkad artemia borde finnas i de flesta djuraffärerna.

Har du djurmagasinet där du bor? För de brukar ha torkad nykläckt artemia. Har en påse här hemma som jag har sparat in case mina yngel kläcks :)

Vad kul att se filmerna! Den första filmsnutten påminde mig om mina två småttingar.

Tror du att det spelar stor roll hur strömt karet med växterna har det?

Flyttade över växterna idag från 310l till 70l.

Jo men varken Akvariepiraten eller Hornbach hade,
jag ska ändå ha annat från tyskland så jag bunkrar på, sist köpte jag tex EC nästan halva priset, synd om svenska handlare men det är business;)

De ska nog inte ha för strömt i början, de simmar inte så fort men jag har rätt strömt nu, det är ju en fisk som vill ha rörelse i vattnet.

Hoppas du få yngel, annars är det bara på det igen:p
#20 - 13 september 2009 19:51
Jag ska bunkra på med lite java buskar *skratt* , de verkar gilla täta växter :)
#21 - 14 september 2009 19:36
Satt och satt kika på ynglena när de far runt i burken, nu är de inte bara samlade uppe utan de är ute och utforskar burken, har husse städat bra eller vad de kollar efter..

Det som var mest intressant är att de redan börjar försöka imponera på varandra, precis som de vuxna fiskarna gör, de som håller på är gissningsvis mellan 10-14 mm.
#22 - 15 september 2009 16:01
Vad skoj!! :)
Är det så att de börjar få lite mer färg oxå??
#23 - 15 september 2009 16:02
Kan du inte ta en bild eller filma hela karet så jag får se hur de har det :)
#24 - 18 september 2009 09:52
Nubi skrev:
Kan du inte ta en bild eller filma hela karet så jag får se hur de har det :)

Det blev ett litet klipp:d

#25 - 20 september 2009 14:44
Så var dom 4 veckor

Svårt att se i solljuset men några ser röda ut och några ser ut att kunna vara bosmania. Får se vad det blir, gissar vilt:d

#26 - 20 september 2009 17:35
Ang. mat så fungerar Sera Micron bra. Det har jag gett till mina M.boesemani yngel.
#27 - 20 september 2009 17:46
heeke skrev:
Ang. mat så fungerar Sera Micron bra. Det har jag gett till mina M.boesemani yngel.

Tackar, tar tacksamt mot alla tips:)

Hur snabbt växte dina?
#28 - 20 september 2009 20:39
flygrc skrev:
Tackar, tar tacksamt mot alla tips:)

Hur snabbt växte dina?

Mina växer inte snabbt alls, men då har jag definitivt inte försökt att driva på dom. Snarare precis tvärt om. Dom har gått lite snålt med maten.

Den här gynnaren är väl 20-25mm och ca 6 månader
[ATTACH]23228[/ATTACH]
#29 - 27 september 2009 17:08
5 veckor och ser redan när jag kommer fram till karet, hela stimmet kommer till framrutan, typiskt mina andra regnbågar(eller många andra fiskar).
Ser ut att vara en 50-60 fiskar ännu men det är en osäker siffra för det är inte lätt att räkna dom. Jag är ännu mer övertygad om att det är två olika jag har.
neon ? ,Röda ? bosmania ? väldigt likt ditt yngel Heeke ,
De andra är lite rödlätta men de röda regnbågarna är väl grå/silvriga som yngel?

De största är någonstans precis över en 15 mm, de minsta är bara 6-8 mm, men som sagt, sannolikt flera lekar efter som det dök upp nya små i omgångar.
#30 - 28 september 2009 11:36
flygrc skrev:
5 veckor och ser redan när jag kommer fram till karet, hela stimmet kommer till framrutan, typiskt mina andra regnbågar(eller många andra fiskar).

Ser ut att vara en 50-60 fiskar ännu men det är en osäker siffra för det är inte lätt att räkna dom. Jag är ännu mer övertygad om att det är två olika jag har.

neon ? ,Röda ? bosmania ? väldigt likt ditt yngel Heeke ,

De andra är lite rödlätta men de röda regnbågarna är väl grå/silvriga som yngel?

De största är någonstans precis över en 15 mm, de minsta är bara 6-8 mm, men som sagt, sannolikt flera lekar efter som det dök upp nya små i omgångar.

Ola! det finns ett 310l kar "tomt" om du behöver dumpa över några yngel när de är redo att flytta hemifrån ;)

Ser inga tecken änn på att det är några ägg i mossan som är i 70l karet.
#31 - 11 oktober 2009 19:41
Nu ser man tydligt att den ena sorten är neon, den andra sorten har börja skimra i gult.
#32 - 12 oktober 2009 08:19
Hej!! Vad kul att det går så bra för dig. Misstänker att mina har dött =( De åkte nog in i filtret och kom aldrig ut igen.
Får fixa fram en bottenfilter eller syresten istället.
#33 - 12 oktober 2009 15:17
Nubi skrev:
Hej!! Vad kul att det går så bra för dig. Misstänker att mina har dött =( De åkte nog in i filtret och kom aldrig ut igen.

Får fixa fram en bottenfilter eller syresten istället.

Synd du blev av med dom, på det igen.
Tur inte mina visste vilket drag det är i en Eheim 2252, jag är förvånad att mina inte hamnade där.( kanske en del gjort, vet ju inte hur många som funnits)
#34 - 13 oktober 2009 08:38
En bild på ett av mina M.boesemani yngel från igår:

[ATTACH]23833[/ATTACH]
#35 - 14 oktober 2009 12:24
Gud vad roligt att se att den börjar färga ut sig :D *avis*

Jag ska imorgon få hem luftpump med mera så jag ska starta om odlingen igen! Fiskarna verkar ialf inte ha något emot att leka i det mindre karet. De sätter igång som små kaniner :D
#36 - 14 oktober 2009 12:32
flygrc skrev:
Synd du blev av med dom, på det igen.

Tur inte mina visste vilket drag det är i en Eheim 2252, jag är förvånad att mina inte hamnade där.( kanske en del gjort, vet ju inte hur många som funnits)

Jag ska imorgon få hem luftpump med mera så jag ska starta om odlingen igen! Fiskarna verkar ialf inte ha något emot att leka i det mindre karet. De sätter igång som små kaniner :D

Jag blir inte riktigt klok på artbeskrivningen. Där står det att det tar mellan 15-20 dagar innan äggen kläcks.
På den australieniska forumet sägs att äggen kläcks mellan 5-10 dagar :(
#37 - 15 oktober 2009 19:36
heeke skrev:
En bild på ett av mina M.boesemani yngel från igår:

[ATTACH]23833[/ATTACH]

Har du börjat ge mer mat ;) Vuxit bra, snygga foton du tar:p
Jag har fått skaffat mig en bättre kamera så jag ska se om jag kan lyckas ta lite yngelbilder.

Helt klart att så ser en del av mina yngel ut.
#38 - 15 oktober 2009 19:44
Nubi skrev:

Jag blir inte riktigt klok på artbeskrivningen. Där står det att det tar mellan 15-20 dagar innan äggen kläcks.

På den australieniska forumet sägs att äggen kläcks mellan 5-10 dagar :(

Hmm imorgon det är idag, är du på gång?
Jag har osså sett flera olika tider....
#39 - 16 oktober 2009 10:05
flygrc skrev:
Har du börjat ge mer mat ;) Vuxit bra, snygga foton du tar:p

Jag har fått skaffat mig en bättre kamera så jag ska se om jag kan lyckas ta lite yngelbilder.

Helt klart att så ser en del av mina yngel ut.

Jo, lite mer mat har det blivit faktiskt.
Det är inte lätt att fota yngel, speciellt när man inte har något macroobjektiv. Ovanstående bild är taget med extern blixt uppifrån och en normalzoom. Bilden är en 100%-crop, dvs bilden är inte förminskad utan bara beskuren.
#40 - 18 oktober 2009 11:11
heeke skrev:
Jo, lite mer mat har det blivit faktiskt.

Det är inte lätt att fota yngel, speciellt när man inte har något macroobjektiv. Ovanstående bild är taget med extern blixt uppifrån och en normalzoom. Bilden är en 100%-crop, dvs bilden är inte förminskad utan bara beskuren.

Jag har provat idag men får inte till det, jag har skaffat mig en långzomare med macro men saknar blixten från ovan:rolleyes:, får bli senare är ju ändå 2 papp med kabel.

Jag kan bjuda på en bild av karet, får jobba på att få bort hinnan på ytan[:o]
[ATTACH]24023[/ATTACH]
#41 - 18 oktober 2009 19:47
Jätte fint bild! :) Gillar de röda växterna blandat med de gröna :) Vad är de för sorter, de gröna?
#42 - 19 oktober 2009 13:14
Nubi skrev:
Jätte fint bild! :) Gillar de röda växterna blandat med de gröna :) Vad är de för sorter, de gröna?

Från vänster;
Egeria densa
Ceratopteris cornuta eller Hygrophila difformis jag kan inte se skillnad
Microsorum pteropus
Echinodorus "Ozelot"
Echinodorus bleheri och framför står Cryptocoryne beckettii
Hygrophila polysperma rosanervig. Den blir mycket snyggare när man inte driver den för hårt.
#43 - 19 oktober 2009 18:57
förlååt, menar de Rööda :)
#44 - 19 oktober 2009 19:17
Nubi skrev:
förlååt, menar de Rööda :)

Nu var du rolig:eek:, de vara snabbare att räkna upp.:D
Echinodorus "rubin" och Rotala macrandra.
#45 - 19 oktober 2009 19:21
Förlåt....är de svåra, kräver de mycket??
#46 - 20 oktober 2009 10:30
Väldigt kul att läsa om era regnbågsodlingar. Det är verkligen supertrevliga fiskar.

Mina första fick jag med en kasse växter från en kompis. Växterna låg fuktigt men inte under vatten i 2-3 timmar innan jag vräkte ner allt i en osorterad röra i ett inkört kar som för tillfället inte innehöll fisk, bara snäckor. Gissa om jag blev förvånad när det började dyka upp pigga yngel i ytan.

Jag har matat mina med ett slammat foder dom första dagarna, JBL Nobil fluid, och sen Sera micro tills de kunnat ta nykläckt artemia.
#47 - 20 oktober 2009 11:02
Sonja skrev:
Väldigt kul att läsa om era regnbågsodlingar. Det är verkligen supertrevliga fiskar.

Mina första fick jag med en kasse växter från en kompis. Växterna låg fuktigt men inte under vatten i 2-3 timmar innan jag vräkte ner allt i en osorterad röra i ett inkört kar som för tillfället inte innehöll fisk, bara snäckor. Gissa om jag blev förvånad när det började dyka upp pigga yngel i ytan.

Jag har matat mina med ett slammat foder dom första dagarna, JBL Nobil fluid, och sen Sera micro tills de kunnat ta nykläckt artemia.

Vad har du för regnbågsfiskar? håller med att de är super trevliga fiskar, för tillfället har jag bara en sorts men ska utök med fler :D
#48 - 23 oktober 2009 15:51
Jag har Glossolepis incisus. Och så har jag ett litet blåöga också, Pseudomugil gertrudae.

Jag har haft en annan större som jag aldrig fick riktigt klarlagt vad det var för sort, men en Melanotaenia var det, och så har jag haft lilla Pseudomugil signifer.
#49 - 23 oktober 2009 16:32
Sonja skrev:

Kul du hittat tillbaka;) Efter att läst inlägg bla från dig att flytta växter gett yngel så var jag inne på det temat, bara att det blev snabbare än jag räknat med.

Att de överlever med växter har jag ett bra bevis för, jag had ju sålt växter som gått med posten och killen som fick dom undrade vad det var för yngel..

Jag har fått dom en bra bit med spirulina , nu får dom finmald foder och cyklops.

Sonja skrev:
Jag har Glossolepis incisus.

Såg du tagit bilder (tror det var du) på Glossolepis honan, är de alltid olivgröna? (tror jag har 6 hanar....)
#50 - 23 oktober 2009 18:57
Sonja skrev:
Jag har Glossolepis incisus. Och så har jag ett litet blåöga också, Pseudomugil gertrudae.

Jag har haft en annan större som jag aldrig fick riktigt klarlagt vad det var för sort, men en Melanotaenia var det, och så har jag haft lilla Pseudomugil signifer.

Alla Pseudomugil är fina :) om jag skulle välja en ny som jag inte haft så skulle det nog bli Pseudomugil signifer
#51 - 25 oktober 2009 07:53
flygrc skrev:
Kul du hittat tillbaka;)

Såg du tagit bilder (tror det var du) på Glossolepis honan, är de alltid olivgröna? (tror jag har 6 hanar....)

Jag tror det, dom är inte röda i alla fall. Jag tycker det är svårt att hitta honor i butikerna, kanske en slump, men dom är inte lika spektakulära som hanarna varken i färg eller kroppsform så kanske dom sorteras bort hos uppfödarna?

Sen så får i alla fall jag mer hanar än honor dom gånger jag sparat rom. Det är i väääldigt liten skala så det kanske inte säger någonting, men just nu har jag 5-6 hanar och bara en liten hona.
Jag måste försöka dra upp lite yngel till så jag får fler honor.
#52 - 25 oktober 2009 07:55
Nubi skrev:
Alla Pseudomugil är fina :) om jag skulle välja en ny som jag inte haft så skulle det nog bli Pseudomugil signifer

Jag har aldrig haft furcatus, den skulle jag vilja testa någon gång om jag får ett lagom stort kar ledigt ;)
#53 - 25 oktober 2009 21:04
Sonja skrev:
Jag har aldrig haft furcatus, den skulle jag vilja testa någon gång om jag får ett lagom stort kar ledigt ;)

Det måste du =) de är så himla roliga att titta på och mycket livliga.
Jag brukar jämföra furcatus med Flat coat retriver, de är överallt och ingenstans *skratt* Ska utöka antalet. Vill ha 14 st till :)
#54 - 25 oktober 2009 23:00
Får du kläm på odlingen kommer du att ha hur många som helst ;)
#55 - 26 oktober 2009 18:31
Sonja skrev:
Får du kläm på odlingen kommer du att ha hur många som helst ;)

får ha den inställningen :)
#56 - 27 oktober 2009 08:57
Jäkla skrutt också, blir mer och mer sugen på att skaffa furcatus ;)
#57 - 27 oktober 2009 11:15
Hi hi hi :) attans, vad har ja ställt till med ;)
Du kommer inte att ångra dig :)
#58 - 15 november 2009 13:22
flygrc skrev:
Nu var du rolig:eek:, de vara snabbare att räkna upp.:D

Echinodorus "rubin" och Rotala macrandra.

Nubi skrev:
Förlåt....är de svåra, kräver de mycket??

När du frågade hade de varit i karet så kort tid att jag inte visste svaret men det verkar inte som de är svåra, de växer på bra med 0,3w/l ,pmdd och EC
När jag städade karet i dag så klippte jag ner Rotalan på hälften igen, så de växer 5-8 mm om dagen. Rubinen har ungefär dubblat på samma tid.
[ATTACH]24710[/ATTACH]

Tillbaka till ämnet,
Fick en bild på en av Neonerna, en bild säger allt :D
(tänk er ett stim av dessa[:-35])
Normalt är dessa fiskar mycket svåra att ta foto på då de är i rörelse hela tiden men av någon anledning stod denna stilla en lååång stund så jag han ta en hel serie med olika inställningar. undras om han ska göra karriär som fotomodell:p
[ATTACH]24711[/ATTACH]
#59 - 15 november 2009 18:41
Hur går det med era regbågsodlingar?

Inga mer som har regnbågsyngel just nu? Det hade varit kul och se hur era kar och yngel ser ut.

En överblick på karet med regnbågarna, verkar vara stabilt och lättskött kar.(kanske jag svor i kyrkan nu..)
Finns lite tunntrådiga gröna alger ska skaffa några räkor för att se om de tar dessa. Har film på gång med:d

[ATTACH]24719[/ATTACH]
#60 - 15 november 2009 18:55
Filmtajm

#61 - 15 november 2009 20:40
Owaow! hade nästan nästan glömt bort din tråd!
Jag älskar ditt kar! Det är så färggrann och Neonerna! vart fick du tag i de??
Vad fina de är! *LeR*

Här har odlingen avtagit, hittade för ca 3 veckor sen en död gaffelstjärt och jag hade inte riktigt tid till 40l odlingskaret så jag slängde de tillbaka till 310l.
Har sett de lekt och har sett några yngel. När jag försökt hitta de har de försvunnit.
#62 - 15 november 2009 21:18
Nubi skrev:
Owaow! hade nästan nästan glömt bort din tråd!

Jag älskar ditt kar! Det är så färggrann och Neonerna! vart fick du tag i de??

Vad fina de är! *LeR*

Här har odlingen avtagit, hittade för ca 3 veckor sen en död gaffelstjärt och jag hade inte riktigt tid till 40l odlingskaret så jag slängde de tillbaka till 310l.

Har sett de lekt och har sett några yngel. När jag försökt hitta de har de försvunnit.

Föräldrarna till de neonerna (och boesmaniorna) är från Hornbach.
Det är helt otroligt att de redan färgar ut, lite skillnad till röda regnbågar de tar bra med tid på sig.

Synd det inte blev något, kanske på det igen när andan faller på, så mycket kul, så lite tid.
Jag hade ett 54l igång men tycker det är för små kar, ska man vara bra skillad för att sköta.(hade nog gått med ett bättre filter men men)
#63 - 15 november 2009 21:21
mmm precis små kar (allt under 100l) är faktiskt jobbiga att städa och byta vatten mm.
Planen är att när kakdua ynglerna har blivit större och man kan flytta de över till 225l ska jag flytta gaffelstjärtarna till 70l :)
#64 - 21 november 2009 13:59
Och jag har fått lite nykläckta yngel på Pseudomugil gertrudae nu. Dom är inte stora inte [:-65]
#65 - 21 november 2009 17:24
Sonja skrev:
Och jag har fått lite nykläckta yngel på Pseudomugil gertrudae nu. Dom är inte stora inte [:-65]

Då har du en utmaning att ta lite foto på dom:D
#66 - 22 november 2009 18:23
Jag har försökt fota lite igår. Nu är bilden lite liten, gjorde den till min blogg och där fungerar 500px på längden bäst.

Pseudomugil gertrudae
#67 - 22 november 2009 18:25
Sonja skrev:

Vad skoj!! :) Grattis.
har sett flera ägg (fick slänga tillbaka furcatus i 310l igen) och några yngel, men föräldrarna är blixtsnabba och käkar upp de innan jag ens hinner resa mig upp. Verkar som om de märker på mig att det är ngt i karet.

Nu har jag riddargobi och de är duktiga på att jaga yngel.... få se hur jag gör :)
#68 - 22 november 2009 18:25
Jag måste säga att jag tycker det är superkul att det finns några här på Zoopet som gillar regnbågar/blåögon. Det brukar vara rätt tomt i den här avdelningen.
#69 - 22 november 2009 18:31
Jag håller med!
Igår köpte jag riddargobi som får bo i 310l. De fick mina furcatus att börja stimma!
Nu är bara frågan, vilken regnbågsfisk ska jag ha :) 310l är mitt kar på.
Behöver en fisk som har mkt färg :)
Vore kul med kanske 4-6st av en och samma sorts. Neon vore kul och sen tycker jag parkinsson är fina men alla blir så grotesk stora :(
#70 - 22 november 2009 18:40
Men 310 liter kan du ha rätt stora regnbågar i om inte karet är överbefolkat innan. Jag såg en grymt snygg kombination på Scandic Hotell Järvakrog nyligen. Glossolepis incisus och en som liknade i storlek och kroppsform men var blå med lite rött framtill, borde ha varit Melanotaenia lacustris. Jäklar vad snyggt det var.
#71 - 22 november 2009 18:52
Det var en cool kombination, själv har jag tänk mig något i stil med
Melanotaenia praecox, och Melanotaenia trifasciata,
http://recifedepeixes.com/nova_versao/pagina_especies08.asp

Detta var ett snygg bild :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Melanotaenia_boesemani.jpg
Kul om man har EN sort fisk och många :)

Parkinsson gillar jag med
http://fishbase.org.cn/images/thumbnails/jpg/tn_Mepar_u0.jpg

Mitt 310l är lååångt ifrån överbefolkat.
En siames
tre små malar
12 furcatus
2 riddargobi
sandsnäckor o andra snäckor
#72 - 23 november 2009 09:32
Praecox har jag haft. Dom är lite knepiga med färgen. Om man har dom i ett akvarium där tidig morgonsol kommer snett in i karet är dom helt fantastiska.
Men med belysning enbart rakt uppifrån blir dom rätt bleka. Dom blåa sidorna reflekterar ingenting då.
Men jag fisk en massa yngel på dom, som växte sakta förstås. Nu har jag inga kvar. Sålde/bytte in ynglen/ungfiskarna och sen trillade de två vuxna paren av efter en tid. Hos mig verkade de lite känsligare än t ex glossolepis.

Dom andra du länkar till har jag inte provat, men boesemani är riktigt snygg tycker jag.
#73 - 23 november 2009 09:33
Ni som gillar regnbågar/blåögon har väl redan den här länken?
http://members.optushome.com.au/chelmon/
#74 - 23 november 2009 11:20
Sonja skrev:
Praecox har jag haft. Dom är lite knepiga med färgen. Om man har dom i ett akvarium där tidig morgonsol kommer snett in i karet är dom helt fantastiska.

Men med belysning enbart rakt uppifrån blir dom rätt bleka. Dom blåa sidorna reflekterar ingenting då.

Men jag fisk en massa yngel på dom, som växte sakta förstås. Nu har jag inga kvar. Sålde/bytte in ynglen/ungfiskarna och sen trillade de två vuxna paren av efter en tid. Hos mig verkade de lite känsligare än t ex glossolepis.

Dom andra du länkar till har jag inte provat, men boesemani är riktigt snygg tycker jag.

Hur långt tid tar det för de röda att bli fullvuxna? Lite rött i mitt kar vore inte helt fel ;) :D
#75 - 25 november 2009 12:36
Oj, oj, oj... det tar flera år innan de är riktigt, riktigt stora. Men färg brukar de få inom ett år, sen blir de bara snyggare. Men de blir könsmogna rätt tidigt ändå, kanske då de är ca 8 cm. Det verkar som om de tappar intresset lite för honorna när de är riktigt stora.
#76 - 25 november 2009 12:43
Rött skulle vara fint i mitt kar :) Vi får se vad som finns i butiken.
50kr för de röda (kommer aldrig ihåg deras latinska namn) finns här i affären.
#77 - 27 november 2009 09:26
De röda heter nog Glossolepis incisus, och 50 kr är ett bra pris om jag jämför med var jag handlar ;) Men det kan vara svårt att få tag i honor.
#78 - 27 november 2009 09:43
Trista med de3 röda är att de ser så fula ut när de blir vuxna. Puckelryggad, om du förstår vad jag menar.

Priset varierar mellan fiskarna igår, billigast 50kr dyrast 90kr. tycker jag var helt OK.
Inga känsliga fiskar vad jag fick höra. Pumpen i karet hade gått sönder och märkte det efter 3 dagar. Inga fiskar dog. Skönt att höra att de kanske kommer från en bra och tålig odling. :D
#79 - 28 november 2009 12:37
Jag vet vad du menar. Jag hade aldrig skaffat röda om det inte var så att jag fick med rom bland växter jag fick från en akvariekompis i Hallstavik. Jag lade växterna i ett för tillfället fisktomt kar och efter någon vecka började det kläckas yngel. Gissa om jag blev förvånad.
Men när de väl vuxit till sig så började jag älska dom, puckelryggar och allt. Dom är väldigt charmiga.
Men jag tyckte dom var asfula innan.
#80 - 2 december 2009 12:06
JA man kanske lär sig att älska de ;) Det är som vissa hundaser och kattraser *skratt*

Gillar regnbågsfiskarnas beteende, så fort man är vid akvariet är de där och tittar på en :) Det gillar jag. Imorgon ska jag till lustgårdens zoo och köpa regnbågsfiskar!
ska komma hem med minst 6 st!

Av 14 finns nu bara 4 gaffelstjärtar...misstänker att mina Gobis är bovarna.
#81 - 2 december 2009 12:07
flygrc hur går det med yngeln???
#82 - 5 december 2009 10:16
Yngelkaret

Här kommer en bild på yngelkaret och en på ett ca 5 mm stort blåögonyngel.

Karet är på 10 liter och enda tekniken är en energilampa för växterna.
Torvbotten, några posthornssnäckor, flytväxter. Bilden är någon vecka gammal och jag har nu tagit bort lekmoppen. Det kan omöjligt finnas rom kvar där.

Jag har räknat till 19 yngel som mest men tror att några inte överlevde när jag låg på sjukan några dagar den här veckan. Men alla jag ser nu verkar äta nykläckt artemia och då är det lättare att få dom att växa till sig lite fortare.

Jag gör lite försiktiga vattenbyten och flyttar ynglen till ett annat kar när de är så stora så de klarar flytten.
Kanske jag helt enkelt flyttar de vuxna paret till det här yngelkaret och ynglen till deras kar.
#83 - 5 december 2009 18:50
Bra bild du tog! :) Hur ofta byter du vatten i ett 10l kar? Vad skoj att de börjar äta mer och mer och att du fortfarande har en stor antal yngel kvar :)

Låter jobbigt måste jag erkänna... att föda upp yngel *skratt*
#84 - 6 december 2009 09:57
Jag har gjort det 2-3 ggr nu. Lite oftare än en gång i veckan. Byter kanske 1/4-1/5 av vattnet.
Igår räknade jag 17 yngel, så det var nog inte många, om någon alls, som gick åt när jag var på sjukan :D
#85 - 6 december 2009 19:07
Var det inte jobbigare än så!? :O Ja då kanske man orkar ge sig in i det hela *skratt*

Idag efter vattenbytet Slängde jag över mina Gaffelstjärtar till 40l tillsammans med 2 Ap honor och 5 äppelsnäckor :)

Vill inte att gobisarna äter upp mina 3 sista.
#86 - 7 december 2009 12:49
Passa så inte äpplena sunkar ner för mycket. Men dom kanske inte är fullvuxna?
#87 - 7 december 2009 21:05
nope inte fullvuxna och vad menar du med sunkar??
byter 1 liter vatten varannan dag i det karet.
#88 - 8 december 2009 11:37
Jag tänkte att är de fullstora så behöver de rätt mycket mat och skiter mycket, det blir ju en belastning. Men byter du lite vatten så noggrant är det inga problem. Du verkar ha bra koll på hur det fungerar :)
Dom är ju suveräna på att städa och äter både matrester och gamla växtdelar.
#89 - 8 december 2009 12:04
Jag slänge ner mina snäckor i 225l tillsammans med malarna och jag slapp dammsuga lika mkt.
Sen slängde jag de i en 40l kar (hoppas på lek) och då märker man hur skitigt det blir i 225l utan snäckor. Det är massa malbajs. får köpa mig fler äppelsnäckor om de inte sätter igång och förökar sig :)
#90 - 8 december 2009 16:50
Vad har du för färg på äpplena, Nubi?
#91 - 8 december 2009 21:34
#92 - 9 december 2009 17:33
Lila, snyggt. Jag hade gula tidigare, och någon enstaka brun med svart kropp och lila med ljus kropp. Fick småsnäcksyngel i de mest underbara färger av en Zoopetare också, men tyvärr klarade dom sig inte. Kanske var de lite väl små att flyttas eller så gjorde jag någonting fel. Jag blev verkligen ledsen när de försvann. Det fanns med några ljusblå som såg helt enormt vackra ut, och rosa samt elfenbensvit.
#93 - 9 december 2009 18:54
Mina verkar må bra i 40l karet, jag vågar inte stoppa ner de i 70l karet, för där i har jag A. Helenor ca 100 st :)
#94 - 9 december 2009 20:06
He! he! Nej det kan sluta med slakt ;)
#95 - 12 december 2009 12:55
Nubi skrev:
flygrc hur går det med yngeln???

Oj, missat frågan, jag hoppas det går bra. Jag har inte sett dom på en vecka.
#96 - 12 december 2009 18:24
Vart håller du hus Flygrc?!
#97 - 12 december 2009 18:25
Sonja skrev:
He! he! Nej det kan sluta med slakt ;)

Jo risken finns för slakt 'skratt* Slängde ner mina sista furcatus i 70l och de verkar trivas gött :)
Bilagor:
#98 - 18 december 2009 11:27
Nu har jag räknat in 20 st yngel i kullen av Pseudomugil gertrudae. Alla har alltså klarat sig, och bättre ändå. Det högsta jag lyckades räkna tidigare var 19.

Dom är i väldigt varierande storlek, jag plockade rom från en lekmopp och släppte ner under en "längre" tid, kanske två veckor eller så.
Men det verkar som om alla får i sig nykläckt artemia nu i alla fall. Dom två största, som är ca 10 mm nu totalt, ser inte ut som yngel utan som föräldrarna. Jag tror att jag snart kommer att se om det är hanar, dom får ju den här lysande gula kanten på bröstfenorna som dom viftar med över huvudet hela tiden. Dom två största har tom ätit några små grindalsmaskar, men då var jag tvungen att "handplocka" maskarna från glasfyrkanten jag vittjar.

Tänk vilken underbar syn med 20 st prickiga blåögon i fint inrett kar. Det blir liv och rörelse i den burken ;)
#99 - 18 december 2009 22:09
ååååååååh vad kul!! *avis!*
Här om dagen såg jag en yngel som simmade vid vattenytan :) Försvann i mitt yngelkasse efter 2 dagar. Tror den hade dött. Kul ialf att Regnbågarna har börjat leka i 310l :D
#100 - 19 december 2009 12:14
Vad kul Nubi. Är det dom stora som leker då tror du? Har du redan sett något lekbeteende?
#101 - 19 december 2009 13:52
Nubi skrev:
Vart håller du hus Flygrc?!

Kul att det är rulle i tråden, själv har jag varit och rastat familjen i Tandådalen.
Mitt yngelkar puttrar på bra, vissa växer fortare än andra.
det har blivit lite mjuka/långa/gröna/alger men för övrigt ser det bra ut.
#102 - 19 december 2009 18:27
flygrc skrev:
Kul att det är rulle i tråden, själv har jag varit och rastat familjen i Tandådalen.

Mitt yngelkar puttrar på bra, vissa växer fortare än andra.

det har blivit lite mjuka/långa/gröna/alger men för övrigt ser det bra ut.

Haha rastat familjen, Vad finns det i Tandådalen?
Har du Bilder på ynglerna :)
Bilagor:
#103 - 19 december 2009 18:31
Sonja skrev:
Vad kul Nubi. Är det dom stora som leker då tror du? Har du redan sett något lekbeteende?

Vid vattenbyte har de röda skiftat färg och två har spänt upp sig mot varandra.
Nr 4 är alltid röd, nästan röd/lila, nr 3 är alltid röd, nr 2 skiftar från ljusröd till mörkröd med en gul rand på pannan, nr 1 är nästan gul!.
Super kul att se när de skiftar färg rakt framför näsan på en :)
Trebera sjöns rengbåge de har jag inte sett någon lek på, men jag kan ha missat nått.

Köpt fyra siameser till det karet för att städa upp lite toffsalger. De var första dagen livrädda för Gobis honan.
#104 - 19 december 2009 18:32
Förslag på vad för sorts regnbågar som ser snyggt ut ihop i ett 720l ;)
Har ett 720l på ingång *ler*
#105 - 19 december 2009 22:37
Nubi, när du skriver att de röda skiftar färg, vilka röda då? För inte köpte du väl Glossolepis incicus?
#106 - 20 december 2009 09:45
Hej!
Jo jag köpte Glossolepis incisus :) fyra st :)
#107 - 21 december 2009 08:38
Gjorde du det, vad kul. Vad tycker du då? Har du vant dig med utseendet? Kan du se om det är någon hona med? Har du i alla fall en hona och tre hanar så är det väldigt bra. Hanarna håller på och kaxar för varandra och låter honan vara ifred lite då och då ;)

Om man har bara ett par kan honan bli lite väl jagad och störd, fast iofs är de röda rätt lugna tycker jag. Kanske beror på att jag har så pass många hanar och bara en hona.
#108 - 21 december 2009 09:15
Jag fyllde på 6st av den sorten för någon månad sedan, har 5 hanar sedan tidigare men nu tror jag(de har börjat färga nu) att de jag fick tag i är 3 hanar och 3 honor, ska bli kul att se vad det blir av dom.
Eftersom jag kommer få flytta mina kar tänkte jag att i den vevan slå samman ynglena från 200 karet till 540 karet, sedan ska jag låta dom röda gå i perioder i 200 karet när det kommit på plats, ska bli intressant om jag lyckas dra fram lite röda regnbågar.

Jag ska vara ledig lite så det blir nog några nya bilder...
#109 - 25 december 2009 09:21
Bra idé att flytta regnbågarna mellan kar. Se till att du har mycket flytväxter och/eller täta snår av annat. Ev hänger du dit lite lekmoppar också. Jag är helt säker på att du får yngel om du gör som du tänkt, det är nog den bästa metoden att göra så.
#110 - 25 december 2009 12:45
Sonja skrev:
Gjorde du det, vad kul. Vad tycker du då? Har du vant dig med utseendet? Kan du se om det är någon hona med? Har du i alla fall en hona och tre hanar så är det väldigt bra. Hanarna håller på och kaxar för varandra och låter honan vara ifred lite då och då ;)

Om man har bara ett par kan honan bli lite väl jagad och störd, fast iofs är de röda rätt lugna tycker jag. Kanske beror på att jag har så pass många hanar och bara en hona.

Hej! hur ser jag om det är en hona? De kaxar en hel del men jag ser inte att de bara är ute efter en :) och jag har hittat en yngel :) så det borde väl betyda att det finns en hona bland gänget. :)
#111 - 25 december 2009 12:46
Sonja skrev:
Bra idé att flytta regnbågarna mellan kar. Se till att du har mycket flytväxter och/eller täta snår av annat. Ev hänger du dit lite lekmoppar också. Jag är helt säker på att du får yngel om du gör som du tänkt, det är nog den bästa metoden att göra så.

Sonja, hur gör du med dina lekmoppar? Hur fäster du de i karet? :)

Hur går det med ynglerna annars :)
#112 - 25 december 2009 17:19
Jag sätter fast en liten bit liggunderlag, man kan ta vad som helst som flyter, kork eller så, överst. Sen brukar jag bara låta den ligga i akvariet. Den brukar hamna på något ställe där det inte är strömt.
Men om den hamnar väldigt fel så det är svårt att kolla den kan man dra upp en tråd från moppen och lägga uppe på täckglaset. Men låt den inte hänga ner på utsidan, vattnet kommer att krypa upp för garnet och börja droppa ner på golvet.

Ynglena växer på bra. Jag har börjat mata lite försiktigt med väldigt små grindalsmaskar ibland ihop med artemian. Dom största ynglena tar gärna lite större foder nu. Artemian är lite väl liten för dom. Det är 17-20 st yngel någonting, dom är svårräknade.
#113 - 25 december 2009 20:24
Hade du bild på lekmopset? Mina leker nog, de försvann bakom en rot som döljer utsuget och där var 2 st och spärrade upp sig och försvann....synd att de inte kan leka där det är lättåtkomligt ;)
#114 - 25 december 2009 21:29
Jag ska fota en bildserie när jag gör en mopp så ska du få se. Jag hinner inte ikväll, men kanske i morgon eller dan efter det.
#115 - 26 december 2009 19:32
Lekmopp till regnbågar (och andra fiskar)

Jag har gjort en liten bildserie på hur jag gör mina lekmoppar.

Jag använder syntetgarn, sådant man stickar t ex strumpor och tröjor med. Det bör vara syntet för att inte ruttna i vattnet.

Jag använder små buntband som jag köpt på Claes Ohlsson, men det går lika bra att knyta om med en garnstump.

Det gråa som jag använder som "flöte" är en bit liggunderlag. Man kan använda en kork också t ex.

Boken jag använder jämför jag höjden på jämfört med hur lång jag vill att moppen ska vara.
Jag tror att bilderna inte behöver mer text, men fråga om någonting är oklart.

Jag brukar vanligen inte använda just den här färgen på garn utan svart, brun eller mörkgrön som jag tror liknar växter mer.
#116 - 27 december 2009 08:07
Sonja skrev:
Jag har gjort en liten bildserie på hur jag gör mina lekmoppar.

Jag använder syntetgarn, sådant man stickar t ex strumpor och tröjor med. Det bör vara syntet för att inte ruttna i vattnet.

Jag använder små buntband som jag köpt på Claes Ohlsson, men det går lika bra att knyta om med en garnstump.

Det gråa som jag använder som "flöte" är en bit liggunderlag. Man kan använda en kork också t ex.

Boken jag använder jämför jag höjden på jämfört med hur lång jag vill att moppen ska vara.

Jag tror att bilderna inte behöver mer text, men fråga om någonting är oklart.

Jag brukar vanligen inte använda just den här färgen på garn utan svart, brun eller mörkgrön som jag tror liknar växter mer.

Sånt här gillar jag, bra information.
Sjunker garnet eftersom du använder flöte?
#117 - 27 december 2009 10:34
Ja det sjunker, efter ett tag. I början flyter hela härvan, men när alla små luftbubblor försvunnit så hänger moppen så fint.
Vitsen är väl att den ska likna rötter på flytväxter. tror jag.
#118 - 28 december 2009 15:47
Du glömde en bild, då den flyter i akvariet ;)
Bra info! Kanske borde starta upp en tråd bara om Regnbågad :) allt mellan himmel och jord ;)
#119 - 16 januari 2010 09:53
Prickiga blåögon

Jag har inte skrivit hur det gått för mina prickiga blåögon på ett tag, det går i alla fall bra. Jag har väl ca 15 st kvar och det börjar synas könsskillnad på de största som är ca 15 mm totalt nu.
Snart kan jag flytta de fyra största till karet där föräldrarna går.
#120 - 16 januari 2010 23:11
Sonja skrev:
Jag har inte skrivit hur det gått för mina prickiga blåögon på ett tag, det går i alla fall bra. Jag har väl ca 15 st kvar och det börjar synas könsskillnad på de största som är ca 15 mm totalt nu.

Snart kan jag flytta de fyra största till karet där föräldrarna går.

GRATTIS!! Gud vad skoj! De är såå söta!

Idag såg jag att min gaffelstjärt hona hade gått och dött :( så nu finns det bara hane kvar av 22 st :(

.
#121 - 1 februari 2010 20:57
Flyter på bra med ynglen och städpatrullen sköter sig.
Jag har alltid tyckt att Blackmolly är en rätt så mesig fisk men kan bara konstatera att en bättre städfisk finns inte, alger, fet yta allt försvinner.
De har redan hunnit föröka sig med två småttingar.

Regnbågarna växer på en del bra, andra mindre, väldigt ojämnt med andra ord.

Hoppas dom tål att gå ihop med dom stora fiskarna eftersom jag pga flytt behöver slå ihop karen.

#122 - 1 februari 2010 21:31
Jag använder JBL artemiaägg, får bra kläckning på dem.
#123 - 3 februari 2010 20:25
Mina är så stora nu att de tar vanligt flingfoder som jag malt men de får även torkade daphnier och spirulina så det ser ut att fungera på många sätt, skönt :)
#124 - 3 februari 2010 20:57
Hej!
Hur går det med ynglerna? Har du fått reda på vilken sort det är?? :)
#125 - 5 februari 2010 16:42
Nubi skrev:
Hej!

Hur går det med ynglerna? Har du fått reda på vilken sort det är?? :)

Jo det går bra, de flesta är vid liv ännu ca 40-50 st och nu syns det vilka sorter det är, Neon och Boesmani, de röda lär inte gjort det för där har jag bara hanar, honorna skulle visst vara olivgröna...

Missade du filmen på sidan innan?
#126 - 12 mars 2010 19:56
Kul det fungerar ännu, ser inte ut att försvinna yngel, tvärtom, det har kommit två blackmolly yngel.
Jag har blivit av med två pansarmalar, kanske inte konstigt med ph på 8,2 och kh på 18. Även ottisarna har det försvunnit av, kanske för lite alger som de kan tillgodogöra sig.
#127 - 12 mars 2010 20:21
Ditt kar ser riktigt nice ut! kul att ynglerna frogas :D ÄR de i det karet du har bild på?
#128 - 14 mars 2010 11:22
Jodå det är rätt kar, liten sämre film med ynglena i närbild.

#129 - 30 april 2010 18:08
Då har jag fått flyttat karet till ny adress och det ser ut att ha gått bra. :)
Bilagor:
#130 - 10 maj 2010 06:37
yngel

Hejsan!

Köpte M.Boesmani får några månader sedan och redan så ser jag yngel i akvariet. Trodde det skulle dröja till hösten innan något skulle hända. Har 1 hona + 5 hanar. Ska införskaffa fler honor. Ynglen håller till i och över en matta av javamossa som sitter på en filtermatta högt upp i akvariet. Dom står i vattenstömmen, som är ganska stark, utan problem. Man ser att dom snappar upp någonting i vattnet då o då. Att fånga upp dom vet ni som sett yngel av dessa är uteslutet, alldeles för smått. Min fråga är har dom en chans??

/Ove Gunnarsson
#131 - 19 juni 2010 19:49
Flytten av karet med ynglena gick bra, nu håller jag på att avveckla det som yngelkar.
Det jag tror jag ska göra annorlunda nästa gång är att ge mat två ggr per dygn för att de har växt väldigt ojämt.
De är tio månader.

#132 - 20 juni 2010 09:28
Väldigt trevliga filmsnuttar! Men vad är det för regnbågar du har? Närmare bestämt. Bosmania, neon och röd säger i alla fall inte mig något.
#133 - 20 juni 2010 09:35
flygrc skrev:
Jodå det är rätt kar, liten sämre film med ynglena i närbild.

Har du MHarmatur? Väldigt snyggt med dessa reflektioner. Schysst kar onekligen. Ljust och rent!
#134 - 20 juni 2010 17:55
Dre skrev:
Har du MHarmatur? Väldigt snyggt med dessa reflektioner. Schysst kar onekligen. Ljust och rent!

Det var lite fusk, akvariet stod innan vid ett söderfönster så det var bara utan lock på ljusrampen ;)
Men visst är det läckert :)
#135 - 20 juni 2010 18:54
Ahahaha. Snyggt är det onekligen. Jag hade en spot ett tag som lyste ned i mitt kar och det gav liknande effekt. Mina Geophagus Orange heads samlade sig kring detta och verkade också tycka om det hela.
#136 - 8 januari 2014 19:17
Hur gamla är ynglen på film nr 7 flygrc?
#137 - 8 januari 2014 21:10
Mariech skrev:
Hur gamla är ynglen på film nr 7 flygrc?

Vilken av dom är det :confused:
Sedan om jag inte skrivit det någonstans försök att se datum i något av inläggen i början så kan du räkna ut det.
Det enda jag kommer ihåg är att jag la upp dom direkt efterhand.

Annons