Yngel och ägg samtidigt?

#1 - 20 april 2011 18:21
Hei!

Har ett gäng sajica ciklider, en stor hane og 2 stora honor resten är litt mindre som nämnts i tidigare trådar.

Har funderat på när jag skulle få se yngel för hanen och en hona har varit inne i en grotta mer eller mindre hela tiden sen de kom i karet.

Så lyste lite med en ficklampa in i grottan och såg då ägg på väggen. Men när jag kollade lite mer nogrant så såg jag även massor med små yngel längst in i grottan. aldrig upplevt att ciklider har 2 kullar på gång samtidigt? Hade det varit i 2 olika grottor så kan man ju tänka att hanen åker runt å vänsterprasslar men nu är det en kull med ägg och en kull med redan kläckta yngel i samma grotta.

Någon mer som upplevt detta?

Har tagit bilder på det men det kan jag väl inte lägga upp här som "vanlig" medlem?
#2 - 20 april 2011 18:24
om du kollar en gång till så kanske håller på att kläckas just nu eller så (vet inte hur det är hoss ciklider) kan det vara att de har så stor gulesäck att det ser ut som ägg. kolla en gång till så kan man vara säker :)
#3 - 20 april 2011 18:58
Spontant skulle jag också tro att det är samma kull och att de äggen du ser håller på att kläckas och skaka ner bland de andra ynglen.
#4 - 20 april 2011 21:23
Nej de är helt klart en gruppe yngel på vänster sida och längst in i grottan/stort håll i en mangroverot och en gruppering med ikke kläckta ägg.

Tänkte også att de kunde vara kläckta yngel och bara tomma/kläckta ägg kvar men de är det inte. finns inga yngel runt äggen.
#5 - 20 april 2011 21:48
Kanske är de ägg som sitter kvar mögliga? Men samtidigt, har man en grupp av en art man normalt sett håller parvis, så kanske man får se annorlunda beteenden, som kanske är mer naturliga egentligen. Har läst om scalarer som lekt i trio, och sett det själv bland discus i en butik.
#6 - 18 maj 2011 08:16
Detta gjorde mina scalarer. Större ynglena blev ivägkörda när nästa kläcktes.
Hur gick det för dina? Blev det 2 kullar?

Annons