såg att ett av mina yngel (2 dagar gammalt) hade en spetsig stjärt fena och inte rund som dom andra.
antar att det är något fel på det ynglet? ska jag ta bort det eller kan det överleva?
Så fick alla mina guppy yngel förut, dom helt enkelt vek ihop fenorna. De dog tillslut. nu har jag fixat ett eget yngelkar åt dem och då gör de inte så längre =/
Jag tog själv "bort" ett helt gäng Sebrafiskar ur min yngelkull. Det var en del som såg lite skumma ut. Ränderna i zigzag och huvudet uppåt. Precis som kassa Guppys ser ut.
men holmby, har du inte fattat att ja gillar missbildade firrar? så länge dom inte ser ut att lida av sin missbildning så ger ja dom en chans... hur tror ni annars att nya arter och underarter uppstår? :)
Jag hade inte skaffat en defekt fisk då det är svårt att veta om den lider av det eller inte. Defekt färg hade varit acceptabelt men absolut inte kroppsmässigt. Jag vill "odla" fisk för att få fram starka och vackra individer efter dagens levandefödare.
Jag vill samtidigt bevara viltformen med tex platy som jag har. Tyvärr så är det hopplöst lite folk som bedriver odling med de där vanliga sällskapsfiskarna som tex platy, svärdisar. Så det är hopplös svårt att få tag i bra rena stammar då den vanlige akvaristen inte vill ha dessa gråa exemplar som platyn är.
Jag hade några Black Molly yngel som fick spetsig stjärtfena och några dagar senare så låg de på botten och kunde inte simma ordentligt, så jag valde att ta bort dem. Så tyvärr så tror jag inte att yngel som ser ut som du beskriver kommer att klara sig.