Yngel med Guldsöm - tokigt!

#1 - 9 maj 2008 19:54
Så har då guldsömsparet åter kommit dragandes med en kull yngel. Tror det är fjärde gången. Hade planerat att lyfta ur paret ur sällskapsakvariet och ge dem ett lekkar på 200 liter som står färdiginrett sedan några dagar. Nu fick jag ändra planerna lite.

Fram med "sugen" och när de kom med sin yngelhög sög jag upp dem och dumpade ynglen i ett litet yngelkar. Som tur är har vi alltid ett eller två små yngelkar stående redo för oförutsedda avkommor.

Ja ja! Frågan är om jag kan hålla dessa yngel vid liv. Mamma och pappa Guldsöm kommer flyttas över till det väntande lekkaret i alla fall under helgen.
#2 - 9 maj 2008 21:53
Har du tur så överlever ynglen, men just guldsöm är väl rätt så lättodlade så om du missar denna kull så kommer det ju fler schanser snart, speciellt i ett separat lekkar....
#3 - 9 maj 2008 21:56
tummen skrev:
Har du tur så överlever ynglen, men just guldsöm är väl rätt så lättodlade så om du missar denna kull så kommer det ju fler schanser snart, speciellt i ett separat lekkar....

- Har haft några guldsöm sedan de var 2-3cm. Det blev 1 hane + 2honor. Numera är hanen utvuxen men en rejält manlig puckel. Faktiskt riktigt vacker. Tanken var som sagt att de skulle få ett eget akvarium att rumstera om i vid "mogen" storlek.

- Undrar dock om ynglena klarar av min burdusa omplacering. Vid senaste kontrollen var i alla fall alla ynglen fortfarande vid god hälsa :)
#4 - 10 maj 2008 06:31
Jag brukar suga upp både mina blå och guld yngel på så sätt.
Mycket för att slippa arga föräldra djur.
Eftersom aggresiviteten avtar snabbt när de inte har några yngel att försvara.

Hur stora är yngelbaljorna?
#5 - 10 maj 2008 19:24

Hur stora är yngelbaljorna?

- Denna första "akutbalja" är på 30 liter! Men de skall snart vidare till ett 200-liters.
#6 - 10 maj 2008 19:37

Det stämmer ju i de fall inte hanen riktar sin frustration gentemot honan pga det "misslyckade" resultatet... Inte helt ovanligt att just guldsömciklidhanar biter ihjäl sina honor efter att en lek strulat till sig/uteblivit.
#7 - 11 maj 2008 00:02
A C-son skrev:
Det stämmer ju i de fall inte hanen riktar sin frustration gentemot honan pga det "misslyckade" resultatet... Inte helt ovanligt att just guldsömciklidhanar biter ihjäl sina honor efter att en lek strulat till sig/uteblivit.

- Efter att jag sugit upp ynglen droppade jag ned lite goa räkor i burken. Det blev som vanligt ett himla liv. Hannen satte full fart och jagade de sjunkande räkorna. Det verkade som om han totalt glömde bort att ynglen försvunnit när han sedan simmade runt med välfylld buk :)
#8 - 11 maj 2008 00:08
- Ynglen lever och har det tydligen ganska bra. Matade dem genom att byta vatten. Tog ur vatten ur lekkaret och ersatte det med vatten från sällskapsakvariet. Alltid följer det med något "nyttigt" de kan äta. Det såg faktiskt ut som om de "letade" mat. Positivt!
Bilagor:
#9 - 11 maj 2008 06:17
Gratis mat är aldrig fel:D
#10 - 11 maj 2008 09:54
- På morgonen idag hittade jag alla ynglen ihopklumpade i ett hörn. Det kanske är lite väl mycket "drag" i burken. De försöker tydligen hitta en plats på botten där inte vattnet rör sig så mycket. Skall prova att byta till en mindre pump som bara rör om ytvattnet.
#11 - 11 maj 2008 10:18
- Bytte till en mindre pump. Nu är det inte samma virvlande på botten. Det tog en stund så började de små liven att sprida ut sig. Ser ut som om de aktivt simmar och letar föda. Inte dumt alls.
#12 - 11 maj 2008 19:47
- En bild på den burk som skall hysa Guldsömsparet eller ynglen. Ca 200 liter. Burken har snart stått i fjorton dagar med växter. Har lånat lite filtermaterial från andra burkar för att få igång en bra bakteriekultur.
#13 - 11 maj 2008 19:52
Ser ut som om de aktivt simmar och letar föda. Inte dumt alls.

Har du inte tänkt att ge dem ngn föda då?
#14 - 11 maj 2008 19:54
- För övrigt kan det noteras att ynglena gillade mitt byte av pump. Nu är de minsann utspridda över hela botten. Ivrigt letande efter något att äta. Ser ut att vara mellan 150 - 200 yngel.

Skall byta lite vatten igen så de får lite mer näring.
#15 - 11 maj 2008 19:56
A C-son skrev:
Har du inte tänkt att ge dem ngn föda då?

- Ha! Du hann före! Just nu, de första dagarna, matar jag genom att tanka över vatten från sällskapsavkariet. Från och med imorgon tänker jag hitta något annat att ge dem. Har lite burkar stående. Har även saker liggande i frysen. Måste inventera lite.

Du kanske har något tips på bra näring till dessa små krabater!
#16 - 11 maj 2008 20:01
- Ha! Du hann före! Just nu, de första dagarna, matar jag genom att tanka över vatten från sällskapsavkariet. Från och med imorgon tänker jag hitta något annat att ge dem. Har lite burkar stående. Har även saker liggande i frysen. Måste inventera lite.

Du kanske har något tips på bra näring till dessa små krabater!

Artemia brukar vara ett framgångsrecept!:p
#17 - 12 maj 2008 05:33
Artemia, bosmider, cyklops, mosat flingfoder, sera micropan.

Guldsöm brukar inte växa så förbaskat fort i början, upp till 1cm tar en bra tid, sen så brukar de knaka iväg.

Ett förslag är att du ombytes ger bosmider, diskus d-50 mosat/malet foder.
#18 - 12 maj 2008 19:36
Artemia, bosmider, cyklops, mosat flingfoder, sera micropan.

Guldsöm brukar inte växa så förbaskat fort i början, upp till 1cm tar en bra tid, sen så brukar de knaka iväg.

Ett förslag är att du ombytes ger bosmider, diskus d-50 mosat/malet foder.

-Tackar för det.

Ynglen är pigga som den. Far runt i burken och letar aktivt efter föda. Så skall det se ut.
#19 - 13 maj 2008 14:34
- Fortfarande massa yngel som kilar runt. Ser ut som om alla klarade omflyttningen i alla fall. Både bra och dåligt. Nu är det bara att blanda ihop ett bra "recept" för tillväxt :)
#20 - 13 maj 2008 14:50
Sötvattensmussla 2st(kokade o urtagna), 4st räkor(skalade), brocoli ½deciliter, nässlor 2-4st blad.
Mixa allt till en massa.
Till sätt Sera Fishtamin 4-6droppar.
Lägg/häll smeten i blisterförpackning.
Eller knåda till några pekfingerstora bollar och peta i vid matning.

Jag har fått klart bäst tillväxt med detta då det gäller alla typer av fiskar som jag har eller har haft i min ägo.
#21 - 13 maj 2008 21:05
Sötvattensmussla 2st(kokade o urtagna), 4st räkor(skalade), brocoli ½deciliter, nässlor 2-4st blad.

Mixa allt till en massa.

Till sätt Sera Fishtamin 4-6droppar.

Lägg/häll smeten i blisterförpackning.

Eller knåda till några pekfingerstora bollar och peta i vid matning.

Jag har fått klart bäst tillväxt med detta då det gäller alla typer av fiskar som jag har eller har haft i min ägo.

- Tack för det receptet!
#22 - 14 maj 2008 06:18
Var så lite så.
Ett råd bara.
Använd inte frugan/sambons matmixer, jag höll på att bli halvt ihjälslagen när jag gjorde det.
Så nu har jag köpt en ny till henne och jag får använda den gamla:D
#23 - 21 maj 2008 22:48
- Det är några yngel som börjat växa till sig. Det är inte så många yngel kvar men det spelar ingen roll. Det räcker bra om jag kan få fram ett par nya fräscha hanar.
#24 - 22 maj 2008 12:23
Sant:D
Jo hanarna brukar växa lite fortare.
Vänta bara tills de är dryga 2cm, de brukar knaka iväg i storlek då.

Mina matar jag med musselkött och hackade räkor.
Från 2-6cm på knappa 2månader.
#25 - 28 maj 2008 22:32
- Senaste nytt! Endast fem yngel kvar i livet. Men vilka fina. Det räcker bra för mig. Målsättningen är att få ett till lekpar. De är nu cirka 1cm stora och far runt som små torpeder i akvariet.
#26 - 1 juni 2008 21:09
Byter tråd nu för guldsömsciklider. Har fått över mitt fina par i ett eget akvarium. Nu skall jag dokumentera hur det går för dem.
#27 - 1 juni 2008 21:23
Yes! Nu har jag äntligen fått över mitt lekpar till lekburken. Det var en pärs! Herregud. Att fånga hanen i ett välplanterat 600-liters utan att välta hela rummet skulle inte bli det lättaste tänkte jag, men, jag hade galen tur. Släppte ned lite flingfoder för att locka fram "besten".

Ned med håven och - nej - ja - nej. Hade den rackarn i håven men på något konstigt sätt tog han sig ut. Därefter drog han en repa runt hela akvariet så det dunkade och stänkte åt alla håll för att avsluta det hela med att simma rakt in i - håven! Vi blev nog lika förvånade bägge två! Bara att hiva ned hanen i en plastbytta som stod bredvid.

Att fånga honan var dock en annan femma. Hon envisades med att kryssa runt mellan alla svärdsplantor. Men med lite list lyckades jag i alla fall manövrera henne in i håven. Phui! Sedan var det bara att "koppa i" dem i den väntande lekburken.

Lekburk och lekburk. Snarare ett flott hotell. Har gjort iordning med stenar, växter och rötter. Burken är på cirka 200 liter vilket borde räcka. Har försökt få en bild på de lyckliga nyinflyttade men det vill sig inte. Hanen är lite stygg mot honan som får hålla sig undan lite. Hon har hittat ett perfekt gömställe mitt bland en grupp med anubis.

Hanen tappade iofs intresse för henne i samma ögonblick som jag slängde i lite foder. Mat är tydligen viktigare än kärlek. (hm - känner igen mig lite där)

forts följer....

En bild på hanen:
#28 - 5 juni 2008 22:14
- Nu trivs paret i lekburken. De tigger mat som bara den. Väljer att förringa dem och ger sparsamt med mat än så länge. Tänker på balansen i burken. Har beställt några Siamesiska algätare som skall ned i burken och förhoppningsvis tugga i sig lite trådliknande alger.

Ynglen(från en tidigare lek) som jag sög upp ur sällskap och dumpade i en liten burk mår bra. I alla fall de fem som överlevde. De växer så det knakar. Förstår inte hur de kan växa så förbaskat då jag matar dem ganska sparsamt!
#29 - 7 juni 2008 20:56
- Ynglen som överlevde närmar sig nu två centimeter. Med lite tur får jag fram en eller två nya hanar. Det vore trevligt:)

Annons