Yngel kar

#1 - 19 april 2006 18:50
Hur stort bör ett yngel kar va till tex svärdbärare och hur lång tid ska det ta för svärdbärar yngel att bli stora nog att säljas
/bobbyfuller
#2 - 19 april 2006 19:08
någonstans 30-100 liter kankse. Ynglen kanske växer lite snabbare i ett större kar (om de får i sig tillräckligt med mat), men å andra sidan kan ett större kar leda till att de får svårare hitta maten, o isf växer de ju långsammare...
Hittar du någon som vill köpa 1 cm-yngel så kan du sälja efter några veckor ;)
Nä men en 2-4 månader skulle jag kunna tänka mig att det tar?
#3 - 20 april 2006 23:07
min erfarenhet är att ju större akvarie du har ju fortare växer dom!
beror ju på antalet också, men 100-200l för kanske 50 yngel?
#4 - 21 april 2006 16:42
Vet inte om dom bor i ett akvarium på 50L lr mindre, mer. Så tar de kanske 2mån innan du kan sälja dom. Då är dom kanske lite mer änn sin halva storlek :)
#5 - 21 april 2006 20:02
[quote=platy5]Vet inte om dom bor i ett akvarium på 50L lr mindre, mer. Så tar de kanske 2mån innan du kan sälja dom. Då är dom kanske lite mer änn sin halva storlek :)[/quote]

Jag skulle vilja veta hur du har lyckats få ynglen att bli halva sin vuxna storlek på 2 månader. Jag har yngel efter platy som nu är ca 3 mån och är lite större än centimetern, men då matar jag med vanligt flingfoder... [:o]
#6 - 21 april 2006 21:40
Vi har ett kar på 55-60 l med bara platy,problemet vi har att det blir för många har börjat att mata fiskarna i dom andra karen med platyyngel för ingen vill ha dom.
#7 - 22 april 2006 15:51
[quote=PlatyYngel]Jag skulle vilja veta hur du har lyckats få ynglen att bli halva sin vuxna storlek på 2 månader. Jag har yngel efter platy som nu är ca 3 mån och är lite större än centimetern, men då matar jag med vanligt flingfoder... [:o][/quote]

Ojj måste skrivit fel där , Det är TYVÄR inte mina yngel som växer så snabbt heller . Utan hos min morbror han har runt 40fiskar i sitt 54L akvarium . Ja brukar besöka honom varranan vecka ungf. Ja ser dom som yngel sen när ja hälsar på igen . Är dom redan dubbelt så stora änn min yngel som är 3mån :confused:.
Han matar inte me nått annat förutom flingfoder.
#8 - 23 april 2006 09:12
[quote=platy5]Ojj måste skrivit fel där , Det är TYVÄR inte mina yngel som växer så snabbt heller . Utan hos min morbror han har runt 40fiskar i sitt 54L akvarium . Ja brukar besöka honom varranan vecka ungf. Ja ser dom som yngel sen när ja hälsar på igen . Är dom redan dubbelt så stora änn min yngel som är 3mån :confused:.
Han matar inte me nått annat förutom flingfoder.[/quote]

Säker på att han inte gör det...? Annars kanske det finns smådjur i akvariet? Inte en aning om det kan finnas det men...
#9 - 23 april 2006 11:05
Helt säker . Det enda han gör är bytervatten å matar . aboslut inget annat. Och dom fiskarna STOR trivs asså. Isof, vilka smådjur kan det finnas ?
#10 - 24 april 2006 15:21
Inte en aning, bara gissade. Men det borde väl finnas...?
#11 - 25 april 2006 14:08
Asså vilka små djur ?
#12 - 30 april 2006 11:12
Går det verkligen att sälja guppy och platyyngel? Jag trodde det var helt omöjligt :)

Annons