yngel ivriga malawis

#1 - 20 november 2007 08:05
Hej :) !!!

Ska starta upp mitt lilla 100 liters kar så snart jag hinner. Vill gärna ha några fina malawis som ynglar av sig både friskt och vilt. Gärna några FINA och snälla fiskar (ska ju gå i ett 100l kar). Vad kan rekomenderas förutom Prinsessan av Burundi och Zebraciklid, för dom är jag lite trött på :p.

Kram Natalie
#2 - 20 november 2007 08:24
Om du vill ha fina och snälla så tycker jag du ska satsa på Golden, dvs Labidochromis caeruleus, dom är också ganska glada för att leka! :D Så ett gäng såna kan jag rekommendera...

Mvh Patrik
#3 - 20 november 2007 08:28
är inte 100l lite för litet till Malawifirrar ?
#4 - 20 november 2007 08:28
Tack! Golden är ju rätt fina faktiskt. blir lite svårt att skaffa andra fiskar sen bara, då lär ju goldisarna få stor stryk:(.

Men kanske får flytta över dem till ett annat kar då :)
#5 - 20 november 2007 08:29
jo det är väl i minsta laget, men några små ska nog få plats, när de växer til sig blir det omflyttning =)
#6 - 20 november 2007 08:35
Riktigt SÅ mesiga är dom ju inte förstås! Dom kan bita ifrån om det är på det viset, men som sagt, dom är ju inte dom kaxigaste malawisarna som finns! ;) Det ska inte vara några STÖRRE problem med en liten grupp golden i ett 100 liters...men som sagt, växer dom till sig FÖR mycket får du ju en anledning att skaffa större, och det tackar man ju inte nej till! ;):D:D

Mvh Patrik
#7 - 20 november 2007 09:06
:D

Ja ett par Golden skulle nog vara fint, de blir riktigt mäktiga när de växt till sig lite, och söta när de är små. Vet ni nån bra fisk som skulle passa bra till Golden. Rödzebra (kanske lite för elak) eller SMÅ auratus (tycker de är så jävla snygga :p). Såg en fisk som påminner om rödzebra, men mycket snyggare och inte så dyr heller. den var typ ljus röd med små mörkröda pickar, lite spettsigare "nos" en en vanlig rödzebra också.

kram
#8 - 20 november 2007 13:47
Auratus är väl en av de mest aggressiva?
#9 - 20 november 2007 13:55
Jo det är de, men de små brukar kunna gå i hyffsat små kar, fast 100liter är extremt lite håller jag med om.

Vilken är eran favorit-fisk som kostar typ max 130 spänn?

min måste jag nog säga är auratus, gillar den skarpt
#10 - 20 november 2007 15:37
Hmm, ja, jag har ju en förkärlek för Cynotilapia Afra Cobwe...så grymt rolig är den att ha i sitt kar, o snygg dessutom! :D

Mvh Patrik
#11 - 20 november 2007 18:35
Iodotropheus sprengerae eller rostciklid som den också kallas. Får du tag på fina exemplar är de himla fina. Men de kan också se ut som skräp. Men de blir inte särskilt stora och ställer sällan till med bekymmer.
#12 - 20 november 2007 19:01
100 l går säkert bra om du har gott om gömställen för dom. mycket sten.
men med mycket sten blir det mindre vatten i karet = satsa på överdimensionerad filtrering.
så gjorde jag iaf, fast jag hade 180 l, funkade skitbra. (tills det sprack i botten) =)
#13 - 21 november 2007 07:48
...tills botten sprack [B)] måste va det värsta som kan hända.

Är så ivrig på att starta upp karet nu.. Har byggt egen frigolitbakgrund och allt.

Förresten någon som använt sådant här filter som ser ut som bomull, tänkte fylla upp pumputrymmet met det. Bra/Dåligt??
#14 - 21 november 2007 08:51
Vad menar du med "fylla upp"? Hur mycket pratar vi om? Är det mycket så är det nog bättre om du fyller upp med vanlig filtermatta, o sen topppar du med EN bit "bomull"...så kör jag och det funkar fint! Brukar byta min "bomull" var tredje-fjärde vecka ungefär...om man vill kan man bara plocka ut den och tvätta den ordentligt, för det sätter sig väldigt mycket i det...den tar ju den första smällen när vattnet kommer in i filtret...

Mvh Patrik
#15 - 21 november 2007 10:10
Jag har ett filte/pump utrymme som är ca 15cm x 15cm och där ska min pump med tillhörande filter samt doppvärmaren sitta. Sen tänkte jag fylla upp tommutrymmet med "bomulls" filter. Hur gör man om man ska ha filtermatta, blir det inte problem att fästa den, den lär ju bara flyta omkring..:confused:

Tänkte sätta en filtermatta i insugsålet som är ca 5 cm i diameter, alltså klippa till en rund platt bit och bara trycka in, förhoppningsvis skyddar den så inte yngel simmar in på upptäcksfärd:p

kram
#16 - 21 november 2007 11:37
Hmm, nu vet jag inte om jag förstått allting rätt...men om du petar ner din pump och doppvärmaren i utrymmet du gjort, går det inte bara att trycka ner filtermatta runtomkring då, så att du "fäster den på det sättet? :confused: Vet förstås inte hurpass känslig filtermatta är, men man ska nog vara lite försiktig med att ha saker som ligger direkt mot doppvärmaren också, den blir juh ganska varm... Men filtermattan kommer juh inte komma nånstans så länge ditt utrymme går ÖVER vattenytan...Jag tror juh förstås mer på filtermatta än själva bomullet, det är i sig inget filter, utan ska bara ta den "första smällen" som jag nämnde tidigare...

Mvh Patrik
#17 - 21 november 2007 12:13
Jag kommer sätta nån plastbit eller nått annat för doppvärmaren. men ja, så kan man ju göra att man pular ner det bara och klämmer fast. Eller så såg jag en bild där nån köpt en stor och tjock filtermatta och klippt till så den passa, så kanske jag skulle ta och göra. Ska bli spännande och se om det funkar :)

Annons