Yngel i yngelkar!

#1 - 17 mars 2005 20:27
Hittade 4 sttycken yngel efter min svärdbärare för 6 veckor sedan. Då var de pyttesmå. Flyttade över dem till yngelkaret som man stoppar i det ordinare karet. Nu har de växt på sig så jag skulle släppa ut dem. TYvärr så gick det vilt till och eett yngel förolyckades.

De andra tre gömde sig bakom pumpen. Ett yngel vågade sig ut och simma runt lite men sögs in i pumpen. Livräddade den och samlade ihop alla och stoppa tillbaks i yngelkaret.

Hur länge kan dessa tre leva där? Karet rymmer bara 1-2 liter och jag tycker det börjar kännas trångt. De är ca 1 cm stora men jag är rädd att de ska skrämmas ihjäl av de stora fiskarna som i dag består av 4 svärdbärarhonor och två metallpansarmalar. Kan jag köpa ett plastkar på 10-20 liter och ha som yngelkar? Klarar de sig då om jag stoppar i syretabletter eller måste jag köpa pump? Hur länge kan de bo så? Hur inreder jag ett sådant kar?
#2 - 18 mars 2005 09:14
Jag är absolut ingen expert men här är mina erfarenheter.

Små yngel är lätt att de blir fiskmat. De vuxna fiskarna har förvånansvärt stora munnar! Om du tror att de klarar sig i stora karet (mycket gömställen) så kan du pröva och sätta över en nylonstrumpa över pumpen så de inte sugs in. Så har jag i mitt yngelkar för mina små cory-yngel.

Jag har ett 10L för diverse yngel. Just nu corysar men hade ett 15-tal platy-yngel i det för ett tag sedan, iof med pump. De trådar jag läst i ämnet säger att det är inte absolut nödvändigt med pump men då måste man vara nogare med vattenbyte/rengöring. Men det kanske finns någon som kan det här bättre som kan svara.

Släppte i ynglena i stora karet när de var ca 1 1/2 cm. De gömde sig snabbt bland växterna! Jag tror en har gått åt....

Inredning? Som ett akvarium. :)
#3 - 18 mars 2005 21:09
Jag stoppade ner mina platy-yngel (12 st.) i stora akvariet när dom var 2cm. det tog ca. 1 dygn så var alla uppätna.... nu har jag en kull guppy och dom får inte flytta över förrän dom är iaf. nästan fullvuxna...

Annons