yngel i pumpen

#1 - 5 maj 2004 16:22
Till att börja med kan jag lugna er med att den lille nu är säker i ynhelhagen med de andra 9 bebisarna. Det hela började när jag tittade närmare på mina pansarmalar för att kolla att jag verkligen hade en hona och en hane, och så passade jag på att kolla efter romkorn eftersom det visade sig att jag hade en hona och en hane. Så jag kollade rutorna och växterna och började studera pumpen när jag plötsligt såg en rörelse i pumpen... äh, en lövbit tänker jag när den plötsligt vänder på sig och visar att den har ett öga! Min reaktion var att skrika "ETT YNGEL! ETT YNGEL!" och min sabo säger;" jamen fånga den då" varvid jag skriker (fortfarande i extas över ett till yngel) "DET FINNS ETT YNGEL I PUMPEN" och får till svar; "i PUMPEN?!?" sen fick jag dock hjälp med att rädda den lille från pumpen (som iofs skyddade den från att bli någons lunch...) och sen tog vi och möblerade om lite i karet, efter att itne rört växterna sen i oktober hade det blivit lite trångt, men nu kan man se flera liter vatten utan varesig fisk eller växter :)
#2 - 5 maj 2004 16:42
Grattis till ynglen!
Har hänt för mig det där oxå, då med mina platys ynglade då har det hänt att jag hittat 6-7 st i pumpen och dom har överlevt än så länge så det verkar inte ha skadat dem något...
#3 - 5 maj 2004 16:47
hade 3 guppy yngel i ytterfiltret nyss...
#4 - 5 maj 2004 16:48
men jag har aldrig hittat yngel i pumpen förr, helt otroligt att den klarade sig... den måste ha simmat in för typ en vecka sedan när den var lite mindre, för den kunde inte komma ut nu, så den måste verkligen överlevt på matrester... *ler*
#5 - 5 maj 2004 16:55
Grattis! Kan också vara så att ett romkorn sugits in så det kläckts där. Jag har just nu guldbarbyngel som kläckts i filterkammaren och därför undgått att bli uppätet redan i romstadiet. Platy- och guppyyngel sugs in i innerfiltren stup i ett så jag brukar vittja filtren när jag ser att nya yngel fötts.
#6 - 5 maj 2004 17:38
Häftig berättelse! [:-60]
#7 - 5 maj 2004 20:05
Jag hittade 10 yngel i yngelkaret. Ja, vadå? kan man tänka men det var ett ancistrusyngel-kar och ynglen i fråga var regnbågsfiskar.
De måste ha följt med växter som jag flyttade från akvariet med regnbågsfiskar, de växterna hade först legat i snäckmedel en halv dag och sen i en hink med bara kranvatten i säkert en vecka innan jag planterade dem hos ancistrusynglen, efter att noggrannt ha sköljt av dem under vattenkranen. Ungefär en vecka efter detta hittade jag regnbågs-ynglen.

Otroligt sega fiskar! Jag vet att man kan skicka rom med posten, de ska klara upp till 5 dagar i en blöt lekmopp i exempelvis en tät filmburk, men både snäckmedel, kranvatten och sköljning under rinnande vatten, otroligt!
#8 - 6 maj 2004 12:25
För att unngå ytterliga yngel i pumpan, kan du snoa en av din frus strømpor och ta den utenpå pumpen. Då blir dom inte sugd inn. Du får lite mer arbete med att ta vekk plantebitar och diverse som legger seg på strømpan, men så får du ochså flere yngel kvar. Husk bara att inte sno sorta strømpor, dom fargar av, ta dom lysabruna.
#9 - 6 maj 2004 13:13
Mina Delfinciklidyngel har lyckats ta sig in bakom BTN bakgrunden. Nu har dom blivit för stora för att ta sig ut samma väg som dom kom in. Det är nästan hopplöst att komma in med hov bakom bakgrunden. Man undrar hur dom kommer att se ut om ett par månader utan ljus. Kanske dom får extra stora ögon och blir helt färglösa (=ny ras). =)
#10 - 6 maj 2004 14:11
Abbe; Om du absolut inte kommer åt med håv så finns det fortfarande en sak att göra, om de inte är för stora alltså..
När du byter vatten använder du antagligen en slang... ta den och 'sug upp' ynglena till en balja och släpp ut dem i karet så fort du kan.. :D
Smart.. (?)
#11 - 6 maj 2004 14:25
Jag kör med en nylonstrumpa på innerfiltret - men corydoras-ynglen kommer ändå in. De jag hittade senast hade nog bott i filtret i två veckor, och såg ut att ha vuxit bra.
mvh Daniel

Annons