Yngel i ordinare akvarium?

#1 - 22 mars 2005 06:44
Min guppyhona har fått 12 st överlevande yngel i en större glasburk som jag inrett till ett miniakvarium. Flyttade tillbaka henne i ordinare akvariet men hur länge måste ynglen separeras för att inte bli uppätna av mina guppy, molly, ancistrus och pansarmalar

Klarar sig yngel bra i en glasburk på kring 4 liter om jag har växter? Lär jag byta vatten ofta?
#2 - 22 mars 2005 07:07
När de är förstora för att passa i de andra fiskarna munnar.

Jag du kommer att behöva byta vatten mycket ofta eftersom vattnet snabb blir dåligt i ett sådant litet kar. (Svårt att mata rätt mängd).

De klarar nog sig ett tag i 4 liter, men det är för litet anser jag. De kommer att växa mycket sakta. Bättre att skaffa ett riktigt yngelakvarium istället.
#3 - 22 mars 2005 07:30
De kommer stanna i växten... om jag glömmer kvar sex guppyyngel i mitt 25 liters yngel kommer de aldrig bli mycket mer än en cm långa.
#4 - 22 mars 2005 07:47
Hur stort är ett lagomt yngelkar då? Krävs det även då bra belysning till växter och värmare?
#5 - 22 mars 2005 07:47
[QUOTE=Triana]De kommer stanna i växten... om jag glömmer kvar sex guppyyngel i mitt 25 liters yngel kommer de aldrig bli mycket mer än en cm långa.[/QUOTE]
Det där stämmer inte med mina erfarenheter genom åren.
En gång i tiden hade folk ofta guppies i akvarier på 25 liter.
Jag hade nyligen mina Endlers i ett akvarium mindre än så och som dessutom blev tämligen överbefiskat med tiden men honorna växte till normal storlek trots detta.
Det har mer med mathållningen och - wait for it - vattenbytena att göra (ofta och mycket)
#6 - 22 mars 2005 08:06
jag matar ynger två gånger om dagen med varierande frys/levade och byter vatten två gånger i veckan.. 25-35% men de växer ändå inte till sig i det lilla akvariet...

och varför i allsindar hålla endlers i Mindre än 25 liter.. tycker jag verkar dumt... har inte endlers alls... kör en vild stam från trinidad och en stor blå stam... de är de stora blå som inte kan växa till sig i så litet... inte en chans.

De växer dubbelt så fort i min stora tank än i 25 liter.. jag har faktiskt testat att dela en kull. Samma temp samma matning, de växte dubbelt så fort..
#7 - 23 mars 2005 06:18
När vi hade guppy-yngel sist så matade vi dom 3-4 ggr/dag, främst med nykläckt artemia. Vattenbytena var på ca 50%, varje dag. Och vi hade våra yngel i ett litet kar på endast 16 liter. Det tog ungefär 3-4 månader att uppnå en storlek av 2.5cm och numera så simmar dom tillsammans med alla dom andra fiskarna i den stora baljan.
Inatt fick vi tillökning igen bland våra guppies...
#8 - 23 mars 2005 07:04
jo.. men mina stora ska bli en bra bit till över 2.5, snarare ca 5 vilket de blir snabbt som attan i mitt stora kar med samma matning så mycket tycker jag hör ihop med storleken på akvariet. det är bra mycket bättre än att byta 50% varje dag.. det stressar mina honor som jag har i samma kar.. så jag tycker det är bättre att bara flytta dem till större karet.. kanske funkar annars också... med tio gånger så mycket jobb..

jag har min metod *ler snett* det är vad jag kan berätta om.. sedan får andra göra som de vill.
#9 - 23 mars 2005 08:00
Ok, alla sätt är ju bra utom dom dåliga :)
#10 - 23 mars 2005 08:42
mm.. men jag tycker att 4 liter aär för litet för 12 växande yngel.. alldeles för litet... kanske går till en början men de kan inte växa till full storlek.
#11 - 23 mars 2005 10:43
[QUOTE=K_Lindfors]Min guppyhona har fått 12 st överlevande yngel i en större glasburk som jag inrett till ett miniakvarium. Flyttade tillbaka henne i ordinare akvariet men hur länge måste ynglen separeras för att inte bli uppätna av mina guppy, molly, ancistrus och pansarmalar

Klarar sig yngel bra i en glasburk på kring 4 liter om jag har växter? Lär jag byta vatten ofta?[/QUOTE]

Men, varför inte använda en yngelkasse i ditt stora kar?
#12 - 24 mars 2005 14:31
Yngelkassen passar inte vidare bra i mitt akvarium. tar i täckglaset och åker runt bland växterna.

Vad ska jag mata med om jag bara har tilltång till vanligt flingfoder, räkmix, röda mygg samt pellets?

Antar att flingfodret är det enda som funkar? eller finfördelad räkmix kanske går?
#13 - 24 mars 2005 15:00
[QUOTE=K_Lindfors]Yngelkassen passar inte vidare bra i mitt akvarium. tar i täckglaset och åker runt bland växterna.

Vad ska jag mata med om jag bara har tilltång till vanligt flingfoder, räkmix, röda mygg samt pellets?

Antar att flingfodret är det enda som funkar? eller finfördelad räkmix kanske går?[/QUOTE]

FINNS JU YNGELKASSAR MED SUGPROPP...
FUNKAR UTMÄRKT...
#14 - 24 mars 2005 16:57
jag skulle ta flingfoder och sedan sluta helt med de röda myggisarna.. de ska bara avndändas till matvägrande fiskar.
#15 - 24 mars 2005 17:12
Det finns även en annan metod att ta till om du inte vill ha ynglena separat.. Skaffa en ordentlig härva med växter som ligger och flyter på ytan. Då brukar många yngel klara sig ganska bra..
#16 - 24 mars 2005 22:18
Det där med flytväxter rekomenderas ofta.. men inte alla yngel går upp till ytan är ju en sak att minnas... guppy gör det...tex. molly trycker nära bottnen
#17 - 25 mars 2005 00:00
[QUOTE=Triana]Det där med flytväxter rekomenderas ofta.. men inte alla yngel går upp till ytan är ju en sak att minnas... guppy gör det...tex. molly trycker nära bottnen[/QUOTE]

Inte bara där :) Hade ett Platy-yngel som råkade hamna bakom bakgrunden och växte till sig där :)
#18 - 25 mars 2005 18:12
Japp, jag vet att inte alla yngel vill smyga omkring uppe vid ytan... men just i det här fallet så var frågan om just Guppyyngel *ler* Har själv platy som hellre gömmer sig nära botten men då har jag tät plantering där i stället.
#19 - 27 mars 2005 16:40
Fick tillökning av även blackmolly nu, ynglen har klarat sig bra i vanliga akvariet än så jag tänkte låta dem vara kvar.

Hur ska jag göra med matning nu, mata ofta så att inte övriga fiskar äter upp ynglen?
#20 - 28 mars 2005 15:42
Det spelar egentligen ingen roll hur mycket du matar eller hur ofta, fiskar skulle jag vilja påstå är konstant matglada :) mata som du brukar göra men se till så att dina yngel får en chans att äta utan att behöva ge sig in bland de vuxna.. smula sönder lite mat där dina yngel är och lite mat där de vuxna är (om det är möjligt)

Annons