[QUOTE=Birgitta W]Jag har inrett ett "yngelakvarium" till mina 4 nyfödda guppy-yngel i en fyrkantig, genomskinlig pepparkaksburk. Sand i botten, några stenar som bildar grottor, en javamossa och en liten växt. En skrivbordslampa och microugnslock över. Väldigt enkelt och opretentiöst!
Nu undrar jag om ynglen kan överleva så (de har klarat sig ett par dagar nu). Vet inte hur varmt (kallt) vattnet är (ska köpa en termometer), har ingen pump eller doppvärmare i. VÄLDIGT liten bytta! En doppvärmare skulle väl koka dem rätt snart...?
Några förslag till förbättringar? Känns ganska primitivt...[/QUOTE]
Men effektivt - det är så mina killi-yngel tillbringar de första veckorna i den här världen utan filter, syrestenar eller doppvärmare. Är det varmt i rummet så är det varmt i burken. Är det en glödlampa så värmer den upp lite till. Viktigt är att suga bort foderester och göra vattenbyten som ökar i storlek med tiden - samt bör också ske oftare med tiden (hellre ett vattenbyte för mycket än en matning för mycket).
Ett alternativ vad gäller doppvärmaren är att låta burken flyta i akvariet så får du på köpet ungefär samma vattentemp som akvariet och kan lättutnyttja det vattnet till 100%-iga vattenbyten om så behövs.