Yngel i kakburk

#1 - 15 november 2005 22:35
Jag har inrett ett "yngelakvarium" till mina 4 nyfödda guppy-yngel i en fyrkantig, genomskinlig pepparkaksburk. Sand i botten, några stenar som bildar grottor, en javamossa och en liten växt. En skrivbordslampa och microugnslock över. Väldigt enkelt och opretentiöst!
Nu undrar jag om ynglen kan överleva så (de har klarat sig ett par dagar nu). Vet inte hur varmt (kallt) vattnet är (ska köpa en termometer), har ingen pump eller doppvärmare i. VÄLDIGT liten bytta! En doppvärmare skulle väl koka dem rätt snart...?
Några förslag till förbättringar? Känns ganska primitivt...
#2 - 15 november 2005 22:55
Pröva att skärma av en del utav det ordinarie akvariet, så ynglena får åtnjuta värmen och vattenkvaliten.

En glasskiva eller en skärbräda i passande storlek borde göra susen.
#3 - 15 november 2005 23:35
Du borde nog ha ett litet hmm..sånt skumfilter som drivs av luftpump..el iaf en syresten så att de blir lite rörelse... Skaffa termometer å kolla tempen...går ju att få upp den lite genom att sätta lampan närmre..
#4 - 16 november 2005 05:19
[QUOTE=Birgitta W]Jag har inrett ett "yngelakvarium" till mina 4 nyfödda guppy-yngel i en fyrkantig, genomskinlig pepparkaksburk. Sand i botten, några stenar som bildar grottor, en javamossa och en liten växt. En skrivbordslampa och microugnslock över. Väldigt enkelt och opretentiöst!
Nu undrar jag om ynglen kan överleva så (de har klarat sig ett par dagar nu). Vet inte hur varmt (kallt) vattnet är (ska köpa en termometer), har ingen pump eller doppvärmare i. VÄLDIGT liten bytta! En doppvärmare skulle väl koka dem rätt snart...?
Några förslag till förbättringar? Känns ganska primitivt...[/QUOTE]
Men effektivt - det är så mina killi-yngel tillbringar de första veckorna i den här världen utan filter, syrestenar eller doppvärmare. Är det varmt i rummet så är det varmt i burken. Är det en glödlampa så värmer den upp lite till. Viktigt är att suga bort foderester och göra vattenbyten som ökar i storlek med tiden - samt bör också ske oftare med tiden (hellre ett vattenbyte för mycket än en matning för mycket).
Ett alternativ vad gäller doppvärmaren är att låta burken flyta i akvariet så får du på köpet ungefär samma vattentemp som akvariet och kan lättutnyttja det vattnet till 100%-iga vattenbyten om så behövs.
#5 - 16 november 2005 10:45
Tack för era svar! Att låta burken flyta i akvariet funkar nog inte eftersom akvariet bara är på 70 liter. Blir väl för litet för de andra fiskarna ifall jag skärmar av en del till ynglen, annars var det ju bra idéer.
Ska byta lite vatten och ta bort foderrester idag, tänkte jag.
På fredag planerar jag att köpa 2-3 st khuliålar. Kan jag ha ner en till ynglen. Som lokalvårdare?
#6 - 16 november 2005 11:25
Inte någon fisk som kan få för sej att den behöver färsk mat helst.
Här har dock några snäckor en bra insats att göra...
:)
#7 - 16 november 2005 15:58
kan du inte ha byttan flytande i akvariet??
#8 - 16 november 2005 16:00
[QUOTE=Birgitta W]Tack för era svar! Att låta burken flyta i akvariet funkar nog inte eftersom akvariet bara är på 70 liter. Blir väl för litet för de andra fiskarna ifall jag skärmar av en del till ynglen, annars var det ju bra idéer.
På fredag planerar jag att köpa 2-3 st khuliålar. Kan jag ha ner en till ynglen. Som lokalvårdare?[/QUOTE]
Jag har 2 byttor med guramiyngel som flyter omkring i mitt 90 liters. Funkar kanske inte 100 men det funkar tillfälligt tills jag köpt ett litet akvarium
#9 - 16 november 2005 16:13
[QUOTE=Birgitta W]Tack för era svar! Att låta burken flyta i akvariet funkar nog inte eftersom akvariet bara är på 70 liter. Blir väl för litet för de andra fiskarna ifall jag skärmar av en del till ynglen, annars var det ju bra idéer.
På fredag planerar jag att köpa 2-3 st khuliålar. Kan jag ha ner en till ynglen. Som lokalvårdare?[/QUOTE]

ålar kan väl ära upp ynglena men on dom är små så kan det nog gå bra
#10 - 18 november 2005 23:40
Mina sex guppy yngel har bott i en liten s.k petbox i ungefär tre veckor nu och det verkar trivas; de är pigga och glupska. Jag har en skrivbordslampa som lyse och den verkar värma upp vattnet bra, så det funkar kanon! Dock börjar de bli lite stora nu så jag ska nog strax flytta dem till det "stora" karet.

Annons