Yngel i glasskål?

#1 - 6 maj 2013 18:07
Hej, undrar om det är okej att föda upp yngel i en glasskål? Har tidigare använt mig av plastburkar men det börjar se tråkigt ut och kan inte bestämma mig för ett nanokar eller en fiskskål. Fiskskål hade sätt mycket bättre ut, men vet ju att man inte kan/får ha fiskar i dessa, men kan man ha yngel? När ynglerna blivit cirka 1-2 cm stora så flyttas de över till ett större kar.

Värt att notera är att det är killifiskar jag föder upp, dom kräver inte så stor volym men tänkte om glasskålen kan påverka dom negativt, orienteringsmässigt o.s.v.

Mvh
Johan
#2 - 6 maj 2013 18:14
I med en syresten eller något så funkar det väl lika bra som allt annat, bara byta vatten så det hålls rent om man inte har någon filtrering.
#3 - 6 maj 2013 18:23
Einarsson skrev:
I med en syresten eller något så funkar det väl lika bra som allt annat, bara byta vatten så det hålls rent om man inte har någon filtrering.

Ja jag kör med spongefilter i mina yngelkar just nu och gömmer ett bakom någon inredning i fiskskålen om det nu blir en skål. Jag har läst lite om att fiskar inte kan orientera sig i skålar dock, vilket gör att jag funderar på ett nanokar som jag egentligen inte är så sugen på.
#4 - 6 maj 2013 18:43
Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa.

Men kör på du....
#5 - 6 maj 2013 18:48
Måste man inte ha typ en vägg täckt enligt nån jäkla lag som jag inte orkat läsa? :)
#6 - 6 maj 2013 18:49
Varför vill man ha en skål till att börja med? Allt blir ju bara förvridet och det är svårt att se i dem, tycker jag. Ett litet fyrkantigt kar känner jag vore bättre på typ alla sätt. :-)
#7 - 7 maj 2013 05:37
Hej! nej jag tycker inte du ska nån fisk i en skål för det första så är det förbjudet att ha fiskar i skålar men zoobutikerna
får ändå sälja dem för det andra så blir det svårare att ha en hög vattenkvalitet när man föder fiskar ska dem ha en liknande skötsel
som diskus fiskar i en jämförelse men jag vet inte så mycket om kilifiskar tillexempel hur många är ynglen? jag tror inte att kilifiskar kan få en dålig balans utav att vara i skålar men labyrint fiskar kan få det
#8 - 8 maj 2013 12:03
Jag skulle ändå satsa på ett mindre akvarium som yngelkar, vill du inte ha nano, som ju är små, vi har ett 19 liters som är jättefint, med pump o allt så finns det ju små kar att köpa på nätet billigt. Har t.ex. sett ett 8 kantigt 26 liters för typ 400 spänn på annons. Det är bra mycket bättre. Jag fick över 20 mollyyngel och ville inte ha var dom i yngelkaret för det kändes ju litet o taskigt. Men antagligen hade dom klarat sig bättre där...då hade vi inte köpt nanokaret nämligen...så jag pratade med djurbutiken som sa att jag kunde ha dom i en hink eller större skål...och bara ha en liten luftpump däri. Luftpumpen kostade 99kr och inredde skålen ...så jäkla dumt så här i efterhand, men man lär sig något för varje dag! Dagen efter ynglen lagts i skålen dog dom...Jag hade ju såklart akvarievatten i skålen. Så jag personligen tror inte på såna snabba enkla lösningar. Hellre ett litet akvarium med pump o inredning. Det är iaf så jag gör nu. och då går det bra. den där lilla luftpumpen vete fåglarna vad jag ska ha till :/ det är tyvärr inte en sån som duger till att sätta sån där fin syresten så det blir en bubbelridå, då hade det ju varit lite kul iaf.
Men vad vet jag, det kanske går utmärkt att föda upp fiskar i skålar o hinkar o plastlådor. Enda jag vet är att runda skålar inte är tillåtet.
#9 - 8 maj 2013 14:07
viktorbj skrev:
Hej! nej jag tycker inte du ska nån fisk i en skål för det första så är det förbjudet att ha fiskar i skålar men zoobutikerna

får ändå sälja dem för det andra så blir det svårare att ha en hög vattenkvalitet när man föder fiskar ska dem ha en liknande skötsel

som diskus fiskar i en jämförelse men jag vet inte så mycket om kilifiskar tillexempel hur många är ynglen? jag tror inte att kilifiskar kan få en dålig balans utav att vara i skålar men labyrint fiskar kan få det

där har du fel. det är inte olagligt att ha fisk i en skål. däremot så kan det vara svårt att komma undan då en sida ska vara insynsskyddad ( vilket är svårt på en skål) sen är skålar ofta på 20L eller mindre o det passar sig inte för fisk. men räkor etc går fint att ha. eller lite yngel.
var noga med vattenbyten o håll koll på värdena så borde det gå fint.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 maj 2013 14:53
En skål påverkar inte fiskarna negativt vad gäller orienteringen etc. etc.

Däremot är skålar ofta små och är svåra att intreda på ett lämpligt sätt, svåra att placera filter i och dessutom har de en mindre vattenyta vilket gör att vattnet syresätts sämre.
Så jag skulle definitivt inte rekommendera någon att dra upp yngel i skålar utan för detta är vanliga rektangulära akvarier betydligt bättre lämpade.

Annons