yngel i 15l plastakvarium???

#1 - 13 december 2006 16:37
tänkte höra med er om det går att ha platy yngel i en 15l plastaakvarium med lock.
har ingen pump eller värmare till dom än.
funkar det ändå om jag byter vatten varje dag och suger upp skit fråån botten?
just nu lever dom i en yngelkasse som flyter omkring men jag måste ha den till andra hög gravida fiskar.

ställer jag plastakvariet på mitt 400l juwelkar så borde väl det bli en del värme av det??

tror ni detta funkar? jag får ett skumfilter av pappa när jag kommer hem till jul, så det är ju inte så länge jag ska ha dom där i så fall.

Eller ska jag hälla i ynglena mitt 19l med inredning och pump o så ihop med mina platyyngel som är 1-1,5cm??

vilket blir bäst??
#2 - 13 december 2006 16:52
Det funkar att ha yngel i 15 liters plastakvarium... jag har yngel i småakvarium utan pump o värmare.. men för syresättningen är det bra att ha växter som hjälper till med sånt.. vattenpest o liknanade .. men rumstemperatur räcker.
Men har du redan yngel i ett annat akvarium så går de ju lägga dem där med.. så det funkar vilket som
#3 - 13 december 2006 16:56
jag har en syresten och pump som ja kan sätta i annars..
jo men sätter ja i ynglena i de andra yngelkaret är jag rädd att många dör, för yngel ar ju känsliga för vattenombyten har jag hört även om man koppar in dom långsamt.

eller stämmer inte det?

men jag tror ja sätter dom i mitt plastakvarium ändå :)

tycker du ja ska ha grus eller nåt?? kan kanske sätta i lite hornsärv oxå så dom får lite skydd
#4 - 13 december 2006 17:39
men du måste ju va noga med byta vatten så dom inte får torpedsjukan!
#5 - 13 december 2006 17:53
torpedsjukan?
#6 - 13 december 2006 18:49
Otrevlig sjuka där fenorna klibbar ihop sig, fisken magrar och dör. Man får den för dåliga vattenvärden.. Kan räcka med att man glömmer bytet en vecka så får de känsligaste småfirrar den!
#7 - 13 december 2006 18:54
gäller detta bara yngel? jag har aldrig fått det tidigare på mina yngel i alla fall.
eller gäller det just när man inte har någon filtrering i karet?
#8 - 14 december 2006 06:49
Eller ska jag hälla i ynglena mitt 19l med inredning och pump o så ihop med mina platyyngel som är 1-1,5cm??

vilket blir bäst??

Jag skulle då hellre välja att låta dem vara med de andra ynglena i ett redan "färdigt" akvarium. Låter bättre för deras del.

När jag försökte med min första yngelkull, flyttade jag troligtvis över dem för snabbt till ett NYSTARTAT yngelakvarium (startat efter konstens alla regler)..och tyvärr dog de allihopa rätt snabbt :(
#9 - 14 december 2006 17:02
men nu hade ja inte tänkt att starta upp ett helt nytt akvarium utan ta 15l vatten från det akvariumet som dom går i nu, så dom kommer ju inte märka någon skillnad.

det är ju om jag släååer i dom i mitt 19l med platyyngel som det blir skillnad för dom eftersom det är ett helt annat akvarium.
#10 - 14 december 2006 19:44
men nu hade ja inte tänkt att starta upp ett helt nytt akvarium utan ta 15l vatten från det akvariumet som dom går i nu, så dom kommer ju inte märka någon skillnad.

det är ju om jag släååer i dom i mitt 19l med platyyngel som det blir skillnad för dom eftersom det är ett helt annat akvarium.

Kan bara säga att det var precis så jag gjorde.PLUS urkramade filterbakterier... och ändå gick det åt pepparn tyvärr :(

Nog tror jag det borde funka med inkoppning på yngel också - om du tar lååång tid på dig och gör det sakta & försiktigt.
Kommer inte de "gamla" ynglena som redan är i akvariet från samma akvarium som de du har nu?
#11 - 14 december 2006 20:03
Healena skrev:
Kan bara säga att det var precis så jag gjorde.PLUS urkramade filterbakterier... och ändå gick det åt pepparn tyvärr :(

Nog tror jag det borde funka med inkoppning på yngel också - om du tar lååång tid på dig och gör det sakta & försiktigt.

Kommer inte de "gamla" ynglena som redan är i akvariet från samma akvarium som de du har nu?

ok varför dog dina yngel när du gjorde så då?? bara för att du inte hade pump med filter eller? eller vad blir det för skillnad menar du?

för annars blir det ju ingen skillnad..
det finns 2st akvarium jag kan använda.. o ddu säger att bara ett av dom fungerar?

vad är anledningen till att det inte skulle fubka i ett 15l plastkavarium men i ett 19l glasakvarium?
#12 - 15 december 2006 06:49
ok varför dog dina yngel när du gjorde så då?? bara för att du inte hade pump med filter eller? eller vad blir det för skillnad menar du? för annars blir det ju ingen skillnad..

det finns 2st akvarium jag kan använda.. o ddu säger att bara ett av dom fungerar? vad är anledningen till att det inte skulle fubka i ett 15l plastkavarium men i ett 19l glasakvarium?

Jag säger inte att det INTE kommer funka - jag talar bara om vilka erfarenheter jag själv haft ! Och hur JAG skulle gjort i ditt ställe.
Testa du om du vill - det är ju helt upp till dig! ;)
Men ett inkört fungerande akvarium borde ju rimligtvis vara en bättre miljö för yngel - än ett nystartat...

Jag har ingen aning om varför mina yngel dog - men det gjorde dom :(
Jag hade både pump och filter...NÅ'T fel blev det ia.f..
#13 - 15 december 2006 13:44
men eftersom jag ska ta vatten som ynglena lever i nu och fylla i plastakvariet så blir det ju inte ett nystartat akvarium. egentligen skulle man ju kunna säga att ja bara flyttar över dom i en större födkasse...
men jag vet inte hur jag ska göra än,, börjar bli dags nu tror jag för jag har 2st honor nu som är smällfeta, f¨år väl slänga i ynglena som är i födkassen till mina malawiciklider istället, så dom oxå får ett julbord ;)

Annons