Yngel hur länge utan mat?

#1 - 10 mars 2006 15:45
Hej jag har ett gäng yngel; Perlmutt, Aulonocara (Röd rubin) och ett gäng Auratus. Som är födda i slutet av januari, så dom är inte särskilt stora.
Dom är ca: 40-45st

Nu till problemet: Jag skall åka på skidsemester till Åre nu i en hel vecka, och jag antar att dom inte klarar sig, så är det någon som vet om de finns nån bra semestermat som man kan köpa å slänga i? Eller måste man investera i en dyr foderautomat?
Nu får dom käk 2-3 ggr/dag

Tacksam för svar snarast.
MVH
Daniel
#2 - 10 mars 2006 23:37
Det bästa är nog en foderautomat,semesterfoder har jag hört att det inte ska vara någon hit direkt.Det innehåller säkerliger inte de proteiner och tillräkligt med näring så att det räcker till krävande yngel.
MvH Richard
#3 - 11 mars 2006 00:22
semesterfoder är inte bra av den orsaken att de skitar ner vattnet nåt grymt.
letar du upp trådar från i höst kan du läsa om diverse problem med alger infusorier och annan skit som uppstått pga semesterfodret.
tänker då på dom där vita klumparna man har i.

fodermaskin funkar MEN används inte flingfoder.
flingfodret drar åt sej fukt och fastnar då i automaten.
ska dock finnas nån automat som har en fläkt som blåser in fräsh luft så fuktig luft från akvariet inte förstör flingfodret.
#4 - 11 mars 2006 17:32
Okej, tackar för svaren, har också hört att dom där vita semesterfoderna skall vara skit, så köpte en annan sort nu med små pinnar man slänger i. Någon som vet om de finns en bra fodermaskin till vettigt pris då?
Problemet är ju att jag har 4 akvarium, så de blir lite dyrt med fodermaskin i alla :)
Dock har jag ju bara 1 med yngel, kanske 2 snart, då jag har 2 honor som ruvar i de ena.
#5 - 11 mars 2006 21:11
dina fullvuxna fiskar mår inte dåligt av o vara utan mat i 1v direkt
nästan lite nyttigt så dom rensar tarmarna

ynglen klarar sig nog också men risk att dom blir svaga o stannar upp tillväxten lite

Annons