Yngel - hur göra???

#1 - 17 december 2003 12:58
Hej!

Först och främst vill jag bara säga att jag kan absolut ingenting om akvarie och fiskar... inte mer än att dom är väldigt fina att se på och akvariet (370L) med ca 20 malawiciklider(?) i olika färger lyser verkligen upp vardagsrummet! Jag började med ett 60L men sen var man tvungen att skaffa större :)
Nu är det så att en av mina fiskar, har yngel eller ägg i munnen och jag undrar hur jag skall göra med dom? Det är väl ca 2 veckor sen jag upptäckte det...
#2 - 17 december 2003 14:18
Vad jag har förstått så munruvar de sina yngel i ca 3-4 veckor innan de släpps ut.
Det finns dem som menar på att man försiktigt kan "mjölka" ur bäbisarna ur honans mun genom att varsamt trycka honan vid sidorna. Detta kan vara ett sätt att undvika att få mer fisk i sitt kar.
<font color="red">Då jag inte varken sett eller gjort detta själv så vill jag inte lägga in någon kommentar om man ska göra detta eller inte. </font id="red">
Är det så att du vill ha nya akvariemedlemmar så är det bara vänta och se... Har du mycket gömställen så är chansen stor att de flesta ynglena klarar sig.
Har själv en Edwardi-hona med yngel i munnen, väntar med spänning på dagen D.

Annons