Ja, vi ska nog släppa ut dem. Tror du att det är stor risk för de övriga fiskarna att smittas? Nu ser ju alla yngel fina ut, men man vet ju aldrig...
:) Att vi använde födokasse var att det var ju de allra första ynglen vi fick så det är klart man ville rädda dem. :p Vi hade fått yngel 2 tim efter vi skaffade de allra första fiskarna men de blev ju snabbt uppätna. (svärdbärare)
Men hädanefter kommer vi nog inte att använda födokasse eftersom vi nu har fått uppleva det där med yngel försat gången! ;) Nu finns även lite fler växter osv, och nej vi vill ju inte ha ALLA yngel. Jag har tänkt att vi borde släppa ut dem men min sambo är så rädd om dem att han gärna ville att de skulle få vara kvar ett tag till... men imorgon får de nog bli fria!
Vi har nu sett nya små miniyngel i akvariet så det kommer visst lite nytt då och då! Men då kan ju naturen få ha sin gång.
Det jag mest undrar över nu är som sagt, om de andra fiskarna riskerar att bli smittade eller om vi bara kan avvakta och släppa ut resten av ynglen, som ju ändå ser friska ut nu.
Det går nog bra bara ynglen slipper stressen som det innebär att ha för liten yta när de blivit större. Det verkar finnas två typer av "fenröta", dels riktig fenröta, som oftast tar livet av alla fiskar av samma art i ett akvarium, dels den typ ni drabbats av, som mera är en konsekvens av stress än bakterier, men verkar de fortfarande bli sjuka om några dagar så bör ni nog ändå köra en kur med någon medicin mot bakterier. Hoppas ni slipper medicinera, lycka till!;):D