Yngel frågor......

#1 - 2 juli 2003 10:13
<font face="Verdana"></font id="Verdana"><font face="Impact"></font id="Impact"><center></center>Vi har en platyhona som har blivit lite tjock och vi tror att hon ska få yngel..... Men våran födselkasse e redan upptagen av 2 svärdbäraryngel så hon får föda i vårat sällskapsakvarium. Men vi ska till Grekland på lördag den 6/7.... Så vi kan inte ta hand om dom.... Och tänk om ynglerna växer i filtret och inte kommer ut!![:-118] Och när vi är borta så ska vi ha en sån där sak som ger mat i c:a en vecka..... Ingen av våra grannar är särskillt kunniga på fiskar... Och våra andra svärdbärar yngel, ska vi släppa ut dom i akvariet...?? Dom är c:a 3 veckor gamla och inte så jätte stora... Kan dom bli uppätna om vi har:
1 kamphane
3 platy
1 svärdbärare
8 neontetror
1 klogroda
1 black molly
1 "snigelätare"??
Vad ska vi göra??
Vi är tacksamma för svar så fort som möjligt.....
//
#2 - 2 juli 2003 10:22
Hej!
jag va borta i en vecka, när jag kom tillbaka fans det 16st ny black molly yngel samt 9st nya guppyyngel i karet.
I karet har jag dvärggueramis, mollys, guppys, kampfiskar(1hane 2honor), siamesisk algätrare, humlafiskar, fjärilsciklider, kilfläcksrasboror.
anledningen att mina yngel klarade sig va nog att det fans gott om gömställen. när jag såg dem höll de sig nära ytväxterna. det är nog ett mkt bra skydd att ha för ynglena.
men å andra sidan låg kampfiskshonorna breve bland bladen och vilade sig utan att vetrka va minsta intreserade av att äta små yngel!

jag skulle inte oroa mig så mkt fast kamphanen kan kanske bli ett problem...fast å andra sidan åt inte min hane upp ynglen för mig.
=)

lycka till!
#3 - 2 juli 2003 10:29
<font color="purple">
ok.... tack så mycket...[:-140] I vårat akvarium har vi:
en hemmagjord grotta av stenar
lite flyt växter
3 vanliga växter
ganska stora stenar på botten
När vi precis hade fått vår kamphane så bet alla fiskarna på hans fenor.... men sen skaffade vi flytväxter och då började han gömma sig.... men tycker du att vi ska skaffa några mer gömmställen till ynglerna??
</font id="purple">
#4 - 2 juli 2003 10:32
vet inte, hur stort är karet?
#5 - 2 juli 2003 10:33
<font color="purple">108 liter</font id="purple">
[:-160]
#6 - 2 juli 2003 10:36
hur ser era bottenväxter ut? är de storbladiga eller tätväxande småbladiga?
#7 - 2 juli 2003 10:42
Växterna är antingen småbladiga och täta eller storbladiga och otäta
#8 - 2 juli 2003 10:46
Tipps på bra växter för de små att gömma sig blkand: Cabomba samt hornsäv..

i de här växterna finns det bra gömställen för små yngel.
=)
#9 - 2 juli 2003 10:49
om ni har stenar som bildar ett "rös/grotta" och ahr ytväxter samt täta småbladiga växter så ska nog era yngel klara sig fin fint!

jag skulle inte vara orolig!
=)
lycka till!
#10 - 2 juli 2003 10:51
<font color="purple"> ok... tack vi får väl se om de kommer nåra fina platy yngel sen.... men vet du nån bra sida med bilder på gravida platyhonor??
[:-140]</font id="purple">
#11 - 2 juli 2003 11:07
nej tyvär men de blir ganska kantiga om magen från sidan och runda framifrån... =)
#12 - 2 juli 2003 11:08
ok
#13 - 2 juli 2003 11:54
Nja, jag håller inte med om att Platyhonor måste vara stora när de föder. Jag har haft två som fött, en är död nu men den andra lever fortfarande efter sin fösta kull föra veckan, och ingenting i dess storlek skvalrade om att den var gravid, ingen graviditetsfläck (trotts att den är ljus) ingen större mage, de halvvuxna ynglerna från förra kullen har större mage än hon, däremot höll hon sig på samma ställe som den förra födde på och betedde sig inte som vanligt, så jag antog att hon aningen skulle föda eller dö, hoppades på det sesnast som det visade sig vara, trvligt med nya yngel, fångade upp de jag såg med en håv och la i en guldfiskskål med pump...
Lycka till!

//Elin
#14 - 2 juli 2003 12:04
=)
det va de teknena jag fick när de va gravida. + det du sa att de åkte och gömde sig och ville vara ensamma.

=)
#15 - 2 juli 2003 12:22
ok
#16 - 2 juli 2003 12:37
=)
#17 - 2 juli 2003 12:38
[:-140]
#18 - 2 juli 2003 19:18
Vi hadde en klogroda förut i sällskapsakvariet, den rymmde med en fisk i munnen (hittade den död brevid en morron) Klogrodor tycker om små fisk, den åt upp nästan alla våra guppysar. Så om det försvinner fisk så e det grodan som varit hungrig.

Annons