Yngel - färg och teckning

#1 - 4 juli 2007 18:32
Fick 14 yngel förra veckan efter mina rödzebror. En del av dem har små svarta fläckar på huvudet och några på stjärtfenan. Kommer de att förbli så, alltså ob-färgade? När kommer det att börja synas vilka som är honor och hanar? De är ljusgula allihop än så länge.
#2 - 5 juli 2007 14:01
Det är jättesvårt att skilja hona från hane även när de är vuxna tycker jag. Det enda sätt vi har att se om det är hona eller hane är när de tuggar och att en hane är dominant och därför har en mycket ljusare nyans.

Det med fläckarna har jag ingen aning om,vi har totalt ca 50st Rödzebra-yngel och inga av våra har fläckar.
#3 - 5 juli 2007 16:28
Fast pappan är blå.. Jag vet att det inte garanterar blåa avkommor, men om det finns sådana i kullen - när börjar de färga ut?
#4 - 5 juli 2007 17:40
Jag har också en kull rödzebra-yngel just nu efter en blå pappa. På mina syntes det skillnad på könen direkt, hanarna(8 st) var näst intill svarta (eller mörk grå-blå) och honorna(6 st) är genomskinliga. De svarta ynglen var även lite större än de genomskinliga. Pappan till ynglen hade också den här mörka färgen innan han blev könsmogen, nu är han alldeles klarblå och är mycket vacker.
Bilagor:
#5 - 5 juli 2007 19:08
Knas om det inte blir några blåa... Kan de bli blåa även om det inte syns från början? Nån som vet?

Annons