Yngel efter Fjärilciklider / Diskus ?

#1 - 4 augusti 2003 19:34
Många trådar inom "Amerikanska ciklider" rör frågor
om Fjärlisciklider och Diskus...

Vore kul och se hur många som haft framgång med lek som
lett till yngel.

Så du som har det kan väl ge dig till känna!

Svar som "i två dagar, men sen blev de uppätna" får således inte svara.
#2 - 6 augusti 2003 10:47
Som "moderator" tar jag mig friheten att konstatera att
det är väldigt svårt att få yngel efter Fjärilsciklider och/eller
Diskus.
#3 - 13 augusti 2003 10:48
Ok då, hur många har fått lek efter fjärilsciklider ?
#4 - 13 augusti 2003 19:15
detta vekar vara en död tråd..!

om man kollar så har många diskusägare här typ 1-3 akvarie.. (oftast) oddsen att lyckas med en diskuskull är ju inte stor dock finns den.. jag själv har ofta ett par i lekläge dock utan resultat ännu.. något par är väldigt ungt.. dom flesta som håller till här verkar ha ungdiskus åtminstone dom som är aktiva.. men nu till poängen.. jag har köpt 7-8 (12-18cm)könsmogna diskusar av en privatodlare, och där handlare det inte om 1-3 kar.. utan ett 15-20 tal.. kör man då "par" i dessa så oddsen grymt mycket bättre att något par lyckas med ynglen..
#5 - 13 augusti 2003 20:06
Nja När det gäller Diskus gäller först och främst att lära känna dom. Är de inte nöjda med förhållandet så blir det inget. Det kan också vara så att för vissa odlade varianter har larverna svårt att hitta sina föräldrar.
När det gäller Fjärilen så är väl inte leken problemet, utan fodret till de små.
#6 - 13 augusti 2003 20:53
räknar ni bara "vanliga" fjärilar eller går det "bra" med bolivianer? isåfall har jag lyckats.. men som sagt, fodret är ett problem. jag kan fota yngel imorn om ni vill se??
#7 - 13 augusti 2003 21:34
Vet ej om det funkar med fjärilar, men när jag hade L Dorsinger yngel, som också är mycket små. Då mosade jag en liten klick fryst Golden Gate artemia i en mortel. Detta funkade helt ok
Kör detta också på mina små diskus när jag är för bekväm för att hålla igång levande artemia.
#8 - 14 augusti 2003 09:39
"När det gäller Fjärilen så är väl inte leken problemet, utan fodret till de små."

Då finns det alltså några som fått fram yngel i allfall. Trodde alla Fjärilar åt upp sina ägg?
#9 - 14 augusti 2003 10:44
Ursprungligen skickat av matt.is

"När det gäller Fjärilen så är väl inte leken problemet, utan fodret till de små."

Då finns det alltså några som fått fram yngel i allfall. Trodde alla Fjärilar åt upp sina ägg?

Jag fick yngel ett par gånger, men nglen försvann iaf efter 2-3 dagar, när gulesäcken skulle vara slut. Det är möjligt föräldrarna åt ynglen, men jag trodde då att det var för att jag inte kunde ge dem tillräckligt mycket eller tillräckligt litet foder.

Det var iofs cirka 15-20 år sen jag senast försökte mig på fjärilar, det är fullt möjligt de har blivit ännu mer sönderavlade sen dess.

Fjärilar är nog som skalarer, dvs det är bara artificiell kläckning som gäller.

#10 - 14 augusti 2003 15:49
Närman matar småpolypiga koraller (som behöver extremt liten mat) så brukar man antingen använda ett komerciellt korallfoder eller göra ett själv genom att köra vatten och en hel räka i en mixer. Låt det gå väldigt länge. Sedan tar du vätskan/sörjan och låter bottensatsen sjunka. Det som inte är bottensats går att ge till koraller och därmed förmodligen till fjärilsyngel (så vidare dom inte kräver levande foder). För levande foder så finns det väl inget som är mindre än infusorier(?)
MVH
Magnus

Annons