Yngel, byta vatten?

#1 - 10 september 2004 09:37
Jag tror det är två veckor sedan jag gjorde vattenbyte i karet. Scalarna har haft ägg och småyngel så jag har inte velat störa.
Nu är ynglerna frisimmande sedan ca en vecka tillbaka. Kan jag byta lite vatten nu och suga upp lite skit från botten eller stör jag för mycket då? Måste även ta med ett rakblad på insidan av rutorna och få bort lite alger som är kvar sedan semestern. Då måste jag sticka ner hela armen i karet. Eller ska jag vänta med det och bara byta vatten tills vidarè??

//Karin
#2 - 10 september 2004 19:39
Jag tror nog du kan byta vatten nu.
I alla fall när det gäller paletter har jag haft samma tankegångar men till slut tagit modet till mej och inget har egentligen gått fel - jag kan i och för sej inte lova att något går galet men instinkterna hos fiskarna är nog ganska starka så att de kan tåla vissa störningar.
#3 - 10 september 2004 21:07
Okej. Kanske ska nöja mig med att byta ca 10L bara till en början, slanga ur försiktigt bara. Dock har jag inte möjlighet att kolla att vattnet jag fyller i är rätt temperatur, men det har gått bra tidigare iallafall.

//Karin
#4 - 11 september 2004 00:30
Gör små vattenbyten, men oftare. Då stör du inte, men ynglen och de vuxna får bra vatten.

Att suga bort lite bottenslam är bra, men viktigare att byta vatten. Nitrit och Amoniak är lösligt i vattnet. Så vattenbytet får ut dessa gifter ur akvariumet.

Annons