Yngel av Sajica ciklider

#1 - 7 oktober 2005 10:54
Hej!

Jag har ett par som lekt många ggr och ett yngel överlevde ett bra tag, men resten har försvunnit snabbt efter att föräldrarna slutar vakta dem. De kan säkert bero på alla mina malar...

Nu har jag startat ett litet kar för att dra upp lite yngel och just nu har de lagt ägg som de flitigt sköter. När ska jag fiska upp ynglena och flytta över dem!?

När de simmar fritt runt och utforskar karet eller innan?
#2 - 7 oktober 2005 18:54
Sajicor brukar vårda sina yngel. Mina sajicor har hittills ynglat en gång, jag lät ynglen stanna hos föräldrarna i 4 månader. Det fungerade hur bra som helst. Men när mamma försökte lägga nya ägg så blev hon förstås störd av alla yngel som nyfiket simmade in. Hon blev klart irriterad, men rörde ändå inte sina stora yngel utan nöjde sig med att fösa ut dem. Ingen blev biten. Nu när jag plockat ut ynglen är hon igång och vill leka igen.

Faktiskt riktigt roligt att se mamman plocka in sina yngel och finfördela maten åt dem medan de är små. Flytta hellre eventuella rovgiriga malar (vilka sorter har du? Pictus? Chocklad? Vanliga sugmalar brukar ju inte äta yngel...) och njut av yngelvården!
:) Iris
#3 - 7 oktober 2005 19:34
Hur gamla är dina? Jag har en fullvuxen hade på ca 15 cm som är SÅ vacker och en hona på 6-7 cm.

Jag har siameser, praktbotior, pansarmalar, en drakmal och en kuhli. Det är fullt på min botten med andra ord. Så länge mamma och pappa vaktar klarar de sig fint, men de slutar vakta efter ngn vecka och då tar nog några av malarna dem. Eller kanske mamma och pappa själva? Men de tror jag faktiskt inte.

Jag har 240 l... Och malarna är halva nöjet... Så jag tänkte testa att flytta bebisarna istället, för att se om de funkar.
#4 - 7 oktober 2005 20:23
Det vuxna paret har jag haft sedan i maj, de la ägg inom 2 dagar. Då var de 12 och 8 cm, nu har hanen vuxit till 15 cm. Superfina, lart fullvuxna färger! Jag gissar att de var c:a8 månader när jag köpte dem.

Förmodligen är det praktbotiorna som tar dem, kanske siameserna också (beror ju på hur stora de är). Du kan antingen flytta den/de du tror mumsar yngel, eller flytta ynglen... eller flytta föräldrarna och låta dem lägga ägg i eget akvarium, och sedan bo med ynglen 1-2 månader. Hur stort är "yngelkaret"?

Lycka till!
:) Iris
#5 - 7 oktober 2005 21:14
Jag har ett par som haft yngel en knapp handfull ggr än så länge (är nog strax dags igen ...). En av favoritarterna i karet - personliga, vackra och tuffa. Tyvärr har jag en del andra ganska tuffa fiskar i karet också, vilket innebär att ynglena går direkt när föräldrarna slarvar lite förr eller senare. Vid nästa tillfälle tänkte jag suga upp halva kullen eller så och ha i ett litet separat kar istället. På så sätt hoppas jag få upp ett hyggligt gäng, samtidigt som föräldrarna får göra försök igen med sin yngelvård. Jag skulle nog undvika att ta alla yngel för dem.

Mvh Martin
#6 - 8 oktober 2005 06:31
Ja, klart man behöver ju inte ta hela kullen. De är ju små och rätt svåra att se, så man får nog inte med sig alla hur bra man än försöker.

Annons