Yngel av sajica ciklid

#1 - 25 maj 2004 11:01
Jag har för ett antal veckor sedan införskaffat ett par sajicor. Valde ut ett par som var väl utfärjade och dom började förbereda för lek på en gång när jag fick i dom i burken hemma.Vård av rom och yngel har gått väldigt bra och svinnet har varit nästan obefintligt.Ynglen har i dagsläget nått en storlek på ca:1cm
Nu till frågan! Har läst att det är vanligt med massdöd på ynglen när dom kommer upp i ca 2cm. Hur vanligt är det? Dör alla yngel? eller blir det endel kvar? Kan man göra något för att minska risken för massdöd? Det vore kul om så många som möjligt av de ca 100 ynglena överlevde.Tacksam för svar.
#2 - 25 maj 2004 11:05
Jag har aldrig hört att massdöd av sajica yngel brukar ske. Sajicor är en tålig lättlekt fisk som nästan alltid har bra yngelvård å dom flesta yngel brukar överleva.
#3 - 25 maj 2004 11:15
Precis så trodde jag med att det var, och så är det hittills. Men efter att ha kollat runt lite bland artiklar i bland annat ciklid bladet har jag läst om denna så kallade massdöd. Det kan väll inte vara helt utan anledning författarna har skrivit om det?
#4 - 25 maj 2004 11:21
har dom skrivt det om sajica? eller nån annan fisk? eller allmänt?
#5 - 25 maj 2004 11:33
Det har dom skrivit i artiklar specifikt om sajika ciklider.En oförklarlig massdöd vid ca 2cm. Har läst det i åtminstånde 2 oberoende artiklar.
#6 - 25 maj 2004 11:37
ofan har jag aldrig hört. Skulle tro att det är mer undantag än regel, annars skulle det pratas mer om det.
#7 - 25 maj 2004 11:38
gosatta. Har du erfarenhet av sajica avel? i så fall, har du klarat dig från detta problem?
#8 - 25 maj 2004 11:40
Ja,,man får väll hoppas på det.
#9 - 25 maj 2004 11:42
Nej jag har aldrig haft sajicor men vet många som har haft dom och dragit upp yngel och har aldrig hört tals om massdöd.

Efter som det är en så pass lättlekt fisk och väldigt många har den så BÖR det ha pratats mer om det om det nu är vanligt. Så jag tror inte man behöver vara onödigt orolig. Men återkom gärna å berätta hur det gick.
#10 - 25 maj 2004 11:49
Ja ,, det är väll bara vänta och se,även om det inte är några "dyrgripar" så är det kul om man kan driva upp dom och få lite tillbaka utav hobbyn. Jag återkommer!
#11 - 25 maj 2004 13:04
Hej

Jag har aldrig hört om massdöd bland sajicayngel. Däremot har jag ett sajicapar som har lekt en 4-5 gånger, och det blir aldrig frisimmande yngel. Hade för ett par år se´n ett Archocentrus septemfasciatuspar, som ju är lik sajica, som heller aldrig lyckades. De ynglen såg jag ligga som skadeskjutna kråkor i sanden, när de borde varit frisimmande. Inavel tror jag inte på i sajicornas fall, eftersom de är mycket fina, om än något tidigt utvecklade, eller äldre än storleken antyder. Och vore det inavel skulle det väl bli likadant med var och varannan zebraciklid och scalarelek. Och jag tror heller inte att det beror på nå´t fel i vattnet, eftersom ett vildfångat flaggciklidpar får fram frisimmande yngel i samma akvarium. Jag misstänker att det kanske kan vara pansarmalarna, men de leker rätt skyddat, de har grävt ut under ett lavastensröse. Och man tycker ju att de borde lyckas nå´n gång. Och de brukar ju beskrivas som bra yngelvårdare. Så jag undrar om nå´n har nå´t tips om vad det kan bero på? Kan kanske höra ihop med fenomenet med massdöd, men att det i mitt fall sker redan innan de blir frisimmande?

Här är två bilder på sajicaparet:

http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=180826#
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=188325#

MVH Micke
#12 - 25 maj 2004 13:30
Mitt första Sajicapar lekte ett par gånger. När ynglerna i syskongrupp 2 blev frisimmande, försvann alla i syskongrupp 1.
I det här fallet var det nog frågan om att föräldrarna tog kål på de äldre för att ge plats åt de yngre.
#13 - 25 maj 2004 14:46
Micke A. hm Det problemet har inte jag iallafall. (ca100st 1cm yngel) Men alla fiskar är inte kapabla att föda friska ungar,,kan vara ett genetiskt fel, du kan prova med att byta ut den ena partnen,kan vara värt ett försök.
matt.is. Vad jag har läst mig till så tappar föräldra paret intresset helt för tidigare avkomma när en ny är på väg, så din teori är nog riktig.Tror jag.
Men Frågan kvarstår,hur är det med den så kallade "massdöden"
Fler som känner sig engagerade?
#14 - 25 maj 2004 15:18
Var tvungen att kolla upp artiklarna jag läst om plötslig yngel död igen, dom är ganska gammla så nya ideer kan ha dykt upp.
För er som inte vet vad jag pratar om kolla i ciklidbladet
8517 Kaj Andersen och 8707 Mikael Svensson.

Annons