yngel av malawi??

#1 - 15 maj 2007 10:49
Hej!

Har nyligt startat upp mitt akvarium igen med malawi ciklider, jag har golden och röd zebra. Nu undrar jag om det finns något speciellt jag kan göra för att få dom att börja leka. Skulle vara kul med lite yngel så småningom

Mvh
#2 - 15 maj 2007 11:03
det räcker med grottor och tålamod....
#3 - 15 maj 2007 14:05
Som tidigare nämnts är det bara o vänta på själva leken.
När de väl lekt gäller det att ha ett yngelkar redo där honan kan spotta ut sina yngel i lugn och ro. Sedan kan de matas med smått foder som t.ex mosade ärtor, frusta bosmider och flingfoder.

MVH Simon B:) !
#4 - 15 maj 2007 14:36
Kan hålla med! Tålamod är viktigt! ;) Nåt som fått mina golden (och de andra arterna också för den delen...) att "gå igång" är att ibland möblera om ganska ordentligt i akvariet. Nu vet jag inte vad du har för typ av inredning och om det går att göra något alls, men mitt tips är att flytta runt lite och ändra reviren och på så sätt även förutsättningarna om så är möjligt...Och som tidigare nämnts; ju fler grottor och skrevor desto bättre! :)

Lycka till!

Håller tummarna! ;)

Mvh Patrik
#5 - 15 maj 2007 17:27
Tack för alla svaren! Nja, det är lite svårt att möblera om, har kämpat hårt för att bygga upp mina "gångar" :) Däremot har jag inga rena grottor eftersom jag fick höra att det skulle man inte ha med malawisar eftersom dom då kan bli "instängda" där och få rejält med stryk om nån av firrarna är på det humöret :) men jag har massor med "gångar" , har byggt uppåt en del med lava stenar och skifferstenar. Sen har jag en liten del av akvariet där jag försökt göra i ordning mer gångar, eller skrevor eller vad man nu ska kalla det, men det är ingen ide för röd zebra hanen bara gräver upp det.
#6 - 15 maj 2007 17:46
Som bjuren säger, jag provade möblera om flera gånger under en vecka med lyckat reslutat, men i fall du inte vill det kan du prova att när du gör vatten byten att vattnet du häller i är någon grad kallare och prova också att lägga i lite mat i hinken när du fyller på text, mygglarver eller nått gott, det brukar funka ganska bra för mej
#7 - 15 maj 2007 19:04
Ett tips om du är bekymrad för att dina fiskar gräver alltför mycket är att se till så att dina stenar inte "ligger i sanden" utan att dom står på botten...Så att även om det grävs hejvilt så rubbas inte stenarna, placera stenarna på ett sätt så att dom inte behöver sandens hjälp för att hålla sig på plats...Då kan du sova tryggare på nätterna också! ;) Jag försöker alltid inreda mitt akvarium så att jag får så många grottor som det bara går, och även placera stenar på ett sätt som FÅR fiskarna att gräva, tycker det är lika spännande varje dag jag kommer hem o se hur mycket dom har grävt under natten och dagen!

Mvh Patrik
#8 - 17 maj 2007 15:17
Jo, jag har placera stenerna direkt på botten just utifall att dom skulle gräva , vilket ju röd zebra hanen gör, en hel del :) Är det någon som kan tala om för mig varför han gräver så mycket, jag har ju förstått att han inte är ensam om det utan att malawisarna ofta gör det men jag har inte förstått varför dom gräver ??? :)
#9 - 17 maj 2007 15:20
De gräver "parningsgropar". Hanen lockar sedan med sig honan dit för att leka :).
#10 - 17 maj 2007 15:22
bjuren skrev:
Kan hålla med! Tålamod är viktigt! ;) Nåt som fått mina golden (och de andra arterna också för den delen...) att "gå igång" är att ibland möblera om ganska ordentligt i akvariet. Nu vet jag inte vad du har för typ av inredning och om det går att göra något alls, men mitt tips är att flytta runt lite och ändra reviren och på så sätt även förutsättningarna om så är möjligt...Och som tidigare nämnts; ju fler grottor och skrevor desto bättre! :)

Lycka till!

Håller tummarna! ;)

Mvh Patrik

hej!

en fråga

jag har också Goldens, 4 st, nu undrar jag, när börjar de leka?

min hanne(tror att det är en hanne, är ca 4 cm, honorna ca 3 cm

Kristoffer
#11 - 17 maj 2007 15:26
Stoffy34 skrev:
hej!

en fråga

Kristoffer

Tror att dina är stora nog för att kunna leka redan,är nog bara att ha tålamod så leker de när de känner sig redo för det.
#12 - 17 maj 2007 22:44
se till att ha bra vattenvärden med
#13 - 3 juni 2007 19:31
kenske jag går in på ett litet annat ämne nu en av vad som snackas om men hur ser man om malawin är gravid eller vad man ska säga .när ska dom över till yngelakvariumet
#14 - 3 juni 2007 20:45
Stoffy34 skrev:
hej!

en fråga

Kristoffer

De är för små än.När de är ca 6-7cm kan du få lek på dem.
#15 - 3 juni 2007 20:48
mazzkot skrev:
kenske jag går in på ett litet annat ämne nu en av vad som snackas om men hur ser man om malawin är gravid eller vad man ska säga .när ska dom över till yngelakvariumet

När en malawi hona är romstim, ser man när hon är tjock om magen.Det är när honan har lekt, och har en hakpåse man ska flytta henne efter ca 2 veckor.

Annons