Yngel av gardneri

#1 - 23 november 2006 14:11
Skaffade killi för första gången för ca en månad sedan då jag köpte ett gardneripar. Igår upptäckte jag till min förvåning att det simmade runt massa små yngel i karet och bestämde mig då för att stoppa föräldrarna i en annan balja så de inte skulle äta upp ynglen.

Kul iaf med yngel så snabbt och om någon har tips på hur jag ska dra upp fina stora killis får ni gärna komma med förslag :)
#2 - 23 november 2006 14:17
Men vad roligt!! Jag har en romstinn hona så jag hoppas också på smått här!

Kika in här på sidan: http://sks.killi.dk/. Kanske finns nåt där. :D
#3 - 24 november 2006 04:05
Grattis till dina Gardneri yngel. Jag låter yngel gå kvar tillsammans med föräldrarna, de rör sällan dem, möjligen att ett o annat försvinner. Uppfödningen av yngel är inte heller ngt problem, jag ger mina nykläckt artemia, men de tar även torrfoder.. men har inte testat att föda upp dem på bara det.
Jag la över kanske 50 Gardneri i ett större akvarium för en tid sedan tillsammans med överblivna Svärdbärare,... det var mest hannar.. kanske 40 stycken och 10 honor.. det var inget bråk och nu leker de där med i stor grupp och det dyker upp yngel och ungfiskar även där.. det var inte min tanke alls..

Det kan fortsätta att kläcka yngel .. ofta lägger de ägg i perioder och det kläcks ett gäng varje dag en period..anar du har javamossa eller ngt annat trassel med växter i akvariet.

Men uppfödningen är inget problem.. men täta vattenbyten mår de gott av.
#4 - 27 november 2006 09:35
Jo jag har en hel del javamossa i karet å matar med artemia. Kanske inte behövde ta bort föräldrarna, men men, nästa gång får de gå kvar :)
#5 - 27 november 2006 12:52
Visst dyker det upp ett och annat yngel i en lekgrupp men det är ju inte särskilt många jämfört med antalet ägg som lagts i burken. Ägg och yngel äts nog.
Man kan också flytta javamossan varannan - var tredje vecka till egen burk för att utan nästan någon ansträngning alls få mer yngel från äggen som finns i javamossan. ;)

Annons