Mina guppys dör inte lätt! jag hade min ena i 6 år sen dog den :( men min ena hona har jag nu hatt i 4 år för hon överlevde överflyttningen till det nya akvariet.. det var 2 som dog! :( (asså inget yngel akvarie mitt andra akvarie som alla e i nu)
Du måste ha fått tag i GRYMT bra exemplar om de klarat sig i 6 år, snudd på rekord. du borde ju ha sådär ett par 100 yngel nu då?
Alltså köper du ett sånt i plast med 2 fack, guppys får yngel med ca 1 månads mellanrum, på 1 månad bör dina yngel ha växt sig så stora att de inte bli uppkäkade, så de är rätt lagom att du släpper ut ynglerna samtidigt som du tar i de honor som ska föda i varsin del.
alltså klarar du dig med ett sånt plast kar, storleksmässigt är de helt perfekta.
Så vidare du inte ha mängder med sorter eller att de föds mängder i olika omgångar så ser jag inte varför du ska ha ett kar till, framför allt om dina föräldrar inte tilåter det.
Sen är de ju inte heller bra att flytta yngel hit och dit då du troligen kommer ha ihjäl de flesta när du flyttar över dem om du nu inte tar allt vatten osv från de andra karet, men sen när du får yngel nästa gång så kan du ju inte få samma miljö i båda karen vilket riskerar alla yngel.