Yngel

#1 - 12 mars 2009 13:54
Tjenare
Jag har ett 110liters akvarium med malawiciklider och 4 zebra ciklider, som trivs bra.
Har haft dom sen jul 2009.

Jag har under den tiden fått yngel 2 ggr men vet inte vad jag ska göra med ynglena, den första "kullen" ^^, överlevde ungefär i 1,5 vecka sen var dom borta och den senaste försvann på 2-3 dagar.

Jag undrar hur man ska se om zebracikliden har lagt äggen och sådant så att jag kan lägga dom i barnnätburen som jag fick med när jag köpte akvariet.

hur ska jag göra??

//lukas
#2 - 12 mars 2009 18:32
Låter som du har för mkt fisk i ett för litet kar.

De flesta malawi skall ha vill ha över 200L minst (visst vissa mindre arter går att ha i 150L+)

Zebracikliderna vill också ha över 200L (om du skall ha andra fiskar med dem)

Om du vill undvika djurplågeri när fiskarna vuxit till sig bör du skaffa en större burk, plus att zebrorna klarar att dra upp yngel utan något ingripande från dig! (Förutom att fixa större akvarie då ;))

Om du inte vill/har möjlighet att skaffa större kar, borde du försöka sälja av dina malawisar och det ena zebra paret, och endast ha kvar ett zebra par och kanske någon mal eller liknande.

Lycka till!
Bilagor:
#3 - 12 mars 2009 19:27
okej men har haft dom ett bra tag nu och dom simmar runt och ser ut att trivas, mycke gömställen m,m. o dom malawiciklider jag köpt har maxstorlek 10-12cm. men jag ska om ett tag fixa 200-300 liters. men har inga planer ännu.
ingen fisk har dött och fiskarna verkar må bra o så.

men om jag märker att dom börjar må dåligt så kommer jag nog köpa upp mig i storlek
#4 - 12 mars 2009 20:48
lukepuk skrev:
okej men har haft dom ett bra tag nu och dom simmar runt och ser ut att trivas, mycke gömställen m,m. o dom malawiciklider jag köpt har maxstorlek 10-12cm. men jag ska om ett tag fixa 200-300 liters. men har inga planer ännu.

ingen fisk har dött och fiskarna verkar må bra o så.

men om jag märker att dom börjar må dåligt så kommer jag nog köpa upp mig i storlek

Verkar sunt!

Det är när firrarna blir vuxna det kan bli problems, Speciellt zebraciklider kan bli riktiga terrorister!

Har ett par Zebror i mitt 250L malawikar som har yngel nu, och de har ta mig tusan kunnat försvara sitt lilla yngelmoln mot alla malawicikliderna!

Här är min projekttråd om du vill slå en flukt!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125882&page=5
#5 - 12 mars 2009 22:02
jo :P hade 2 st ibörjan och dom blev lite halft mobbade, då sa någon till mig att testa köpa 2 till, som jag gjorde.
:P zebrafiskarna blev som härskare i akvariet och dom lät inte någon malawiziklid få leva sitt eget :P jag testade med att möblera om akvariet och nu lever alla tillsammans, fått yngel 2 ggr men alla dött.

och jag vet att när dom blir stora kommer de nog vara för litet akvarium men de får jag fixa då, har varken pengar eller plats för ett större akvarium atm.
jag har en fin blandning av 2 golden, 2 lilia+svara ränder, 2 gulvit+svarta sträck, 2 "kameleon ciklider, och 4 zebraciklider :P alla dom har jag kollat att dom högst blir 15 cm och de kan bli trångt men just nu är det nog perfekt!

:P/Lukas

Annons