yngel?

#1 - 12 oktober 2008 11:15
Hej!
Jag undrar om någon har ett tips på någon fredlig fisk som är fin och som får många yngel?

Tack :D
#2 - 12 oktober 2008 11:48
[COLOR=darkorange]Ett exempel är guppy dom får jätte många yngel jag har kanske fått 18 st varje gång men alla överlever ju inte =( Men guppy är ett bra förslag. [/COLOR]
#3 - 12 oktober 2008 11:55
Hej!

Jag undrar om någon har ett tips på någon fredlig fisk som är fin och som får många yngel?

Tack :D

Lättare blir det att svara på om du skriver lite mer om det akvarium du tänkt ha dem ;)

Hur stort är det?
Vilka mer fiskar?
#4 - 12 oktober 2008 12:16
Eftersom du lagt frågan i ungfödarkategorin så är nog ett hett tips Guppy och då speciellt Endlers guppy:).
#5 - 12 oktober 2008 12:28
Håller med Ansjo. Endlers Guppy är bra även om de inte får så många yngel som vanlig Guppy. I slutändan lönar det sig ändå eftersom Endlers Guppy oftast inte äter sina yngel medan vanlig Guppy kräver många gömställen/mycket växter för samma antal yngel ska överleva.

Alla levandefödare är relativt lätta att få yngel av men en del kräver mer utrymme än andra.
Endlers Guppy är nog den arten som kräver minst men mår såklart bättre om även de får sträcka på sig ;)
Det man ska tänka på är att ha fler honor än hanar eftersom hanarna kan vara ganska påträngande.
#6 - 12 oktober 2008 18:43
Jag skulle föreslå platy. En ganska tålig fisk samt mycket produktiv :)
#7 - 12 oktober 2008 18:54
Om du ska ha den mest produktive levandefödaren är det nog Svärdbärare du borde skaffa ;) De får uppemot 100 yngel/ kull.

Känns som att det blir många tips :D

Hur som helst så kvittar det vilken av de vanligaste levandefödare du väljer för yngel lär det bli ändå :p

Här är de vanligaste:
Guppy
Endlers Guppy
Molly (Finns olika sorter men denna artbeskrivningen funkar på alla)
Segelfens Molly
Svärdbärare
Platy
#8 - 13 oktober 2008 10:16
Har för mej att jag läst någonstans att svärdbärare inte är lika produktiva som platy men att dom båda kan para sej med varandra. Vet inte hur avkomman ser ut dock. Har själv en massa platy yngel tillsammans med neontetras och en räka i ett akvarie....o va söta dom e när dom e så smååååååå :D
#9 - 13 oktober 2008 13:45
Bordusius skrev:
Har för mej att jag läst någonstans att svärdbärare inte är lika produktiva som platy men att dom båda kan para sej med varandra. Vet inte hur avkomman ser ut dock. Har själv en massa platy yngel tillsammans med neontetras och en räka i ett akvarie....o va söta dom e när dom e så smååååååå :D

Det stämmer som Nina sa förut att svärdbärare ÄR den mest produktiva levandefödaren av de vi hittills räknat upp.
#10 - 13 oktober 2008 14:02
Visst får de många yngel, men de är även bland de "värsta" ungfödarna på att käka upp sin avkomma så om de blir flest i längden vete tusan;)...

Annons