Yngel!

#1 - 6 april 2008 07:49
Hejsan! Jag köpte ett 55 liters akvarium här om dan och jag har:
1 guppy hanne 2 huppy honor, 1 black molly hane 2 black molly honor.
sen ett gäng stim fiskar och sen sug fisk.
Hur länge tar det inan ja kommer att få yngel?

Mvh/ Klikken :)
#2 - 6 april 2008 08:18
Om dina guppy/molly inte var på tjocken i affären så tar det ca 28 dagar innan de får yngel. Honan har tre kullar i magen efter leken så de kan altså få yngel 3 gånger efter en lek och mellan varje gång hon får yngel så är det som sagt ca 28 dagar. Om du inte vill ha yngel så ska du bara ha honor eller hanar men det är ju kul att få yngel tycker jag i allfall ;)
Du ser på en hona ifall hon ska få yngel ganom att de blir mycket tjockare än hanarna (gämför med dem) och så får de en svart fläck/prick precis vid analöppningen.
Stimmisarna kan vara svårare att få yngel med, men jag vet ju inte vad det är för sort så det kan jag inte svara på :)

Hoppas att du fick svar på dina frågor
#3 - 6 april 2008 08:23
Max en månad :)

Tänk bara på att du förmodligen har lite många fiskar att börja med. Antar att du precis startat upp karet och det bästa hade varit om du bara haft bara Guppy eller bara Molly till att börja med tills du fått balans i karet. Hur som helst måste du vara VÄLDIGT sparsam nu den första tiden med maten. Mata inte mer än varannan dag och väldigt lite. Risken är att du får en nitritspik om några dagar (läs mer här på Zoopet). Mät nitrithalten varje dag nu närmsta tiden och hoppas du har Nitrivec hemma. Lycka till iaf, och välkommen till Zoopet :)
#4 - 6 april 2008 08:29
Nina82 skrev:
Max en månad :)

Tänk bara på att du förmodligen har lite många fiskar att börja med. Antar att du precis startat upp karet och det bästa hade varit om du bara haft bara Guppy eller bara Molly till att börja med tills du fått balans i karet. Hur som helst måste du vara VÄLDIGT sparsam nu den första tiden med maten. Mata inte mer än varannan dag och väldigt lite. Risken är att du får en nitritspik om några dagar (läs mer här på Zoopet). Mät nitrithalten varje dag nu närmsta tiden och hoppas du har Nitrivec hemma. Lycka till iaf, och välkommen till Zoopet :)

:O jag har faktist get om ganska mycketmed mat! :O
Kan dom döö om jag ger dom mera?
så ja ska inte ge dom mer mat alls?
#5 - 6 april 2008 08:35
Klikken20 skrev:

Dö vet jag inte, men om det blir dålig Nitrit (för smutsigt i vattnet) så kan dom dö av det. Byt lite vatten om du har gett dem mycket mat som ramlat ner på botten, och om du har en bottendansugare så dammsug lite på botten. Men ge dem bara så mtycket mt som de ter upp på ca en minut.
#6 - 6 april 2008 08:36
Klikken20 skrev:

Jag tror om jag ska vara ärlig att dina fiskar ligger risigt till för tillfället med tanke på mängden mat du gett och mängden bajs/kiss som då kommer ut. Innan filtret har fått igång sin produktion av nyttobakterier är för mycket bajs/kiss livsfarligt för fiskarna. Känner du någon som har akvarie?
#7 - 6 april 2008 08:43
Mitt tips till dig är att köpa en akvariebok eller läsa lite på internet. Det är faktiskt jättekul att lära sig nya saker om det är något man gillar. Du kan ju såklart också fråga om saker här på Zoopet men lita inte på ALLT du hör eller läser. Emn det bästa är att köpa en bok för det är nästan alltid sant men det står ju olika i olika böcker.. Lycka till med ditt akvarium! ;)
#8 - 6 april 2008 08:44
Jag tror inte att dina fiskar kommer dö men om jag var du skulle jag köpa en bottendamsugare och suga upp all gammal mat och bajs.När du matar dom så lägg inte ner för mycket mat på en gång .Ta lite lite mat 3 gånger om dagen:D
#9 - 6 april 2008 08:45
Om du känner någon som har akvarie kan du låna lite filterbakterier av henne/honom :)

I så fall tar du hennes/hans filter i en spann vatten (eller nåt liknande) och kör hem till dig. Krama ur filtret i ditt akvarium. Blir lite grumsigt, men det gör inget. Det går över snabbt. Var bara noga med att filtret är blött hela tiden både till dig och tillbaka till kompisen igen, annars dör alla nyttobakterier.
#10 - 6 april 2008 12:19
..

soffan96 skrev:
Dö vet jag inte, men om det blir dålig Nitrit (för smutsigt i vattnet) så kan dom dö av det. Byt lite vatten om du har gett dem mycket mat som ramlat ner på botten, och om du har en bottendansugare så dammsug lite på botten. Men ge dem bara så mtycket mt som de ter upp på ca en minut.

När jag ger dom mat så äter dom faktist jätte mycket som det tar typ 10 sekunder sen så är allt borta
#11 - 6 april 2008 13:30
Klikken20 skrev:
När jag ger dom mat så äter dom faktist jätte mycket som det tar typ 10 sekunder sen så är allt borta

Det handlar inte så mycket om hur snabbt de äter maten nu till en början utan hur mycket de äter. Äter de mycket, bajsar/kissar de mycket och Nitrithalten blir för hög eftersom det inte finns tillräckligt mycket nyttiga bakterier som kan ta hand om Nitriten.
Annars är det helt riktigt att de ska hinna äta upp inom ett visst antal minuter.

Annons